Gå til innhold

Nybakt fulltids-stemamma! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære Norges mammaer!

Jeg er nybakt fulltidstemamma. Lang historie kort, er jeg 25 år og har nå en sønn på 9. Som jeg er glad i og ønsker det beste for. Han har ingen mor fra før, men har gode besteforeldre og pappa. Jeg har hele tiden vært veldig nervøs for å ta på meg en slik rolle, men fikk tilbud om foreldreopplæring og bestemte meg for å hoppe i det! Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg stemor eller mamma for jeg gjør alt en mamma gjør nå. Jeg får han på skolen, hjelper med lekser, vasker klær, lager middag og leser eventyr.

Jeg er kommet inn som stemor. Dette vil si at det allerede eksisterer regler og grenser for gutten. Ikke alle jeg er enig i, men i alt en helt grei sak. Pappa er mye i bildet, men han jobber mye, og i tillegg mye kveld også så jeg er mye alene med gutten. Jeg og gutten kommer svært godt over ens og vi krangler nesten aldri. Som sagt får jeg hjelp i foreldreopplæring som jeg oppsøkte selv. Jeg synes likevel at det er vanskelig å innrømme for helsesøster hvor lite kontroll jeg føler jeg har over situasjonen. Jeg lurer på alt. Har han for mye klær på i dag? For lite? Kan han se så mye tv? Leker vi for lite? Er han for lite sosial? Kan han være så lenge hos sin kompis, osv. Er dette galskap? Tenker dere ”normale” mammaer på slike ting? Er det noen der ute i lignende situasjon som kunne tenke seg å gi meg noen tips og råd?

Er glad for all tilbakemeldinger! Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som "vanlig" mamma kan jeg i hvertfall bekrefte det du spør om på slutten: Ja, jeg lurer alltid på de samme tingene som deg. Og flere til. :)

Anonym poster: 96c41c1b61fcbbac8bdf9fee4ff1ef1f

Skrevet

At du reflekterer på disse tingene, viser at du bryr deg og ønsker å forbedre deg der du ser rom for det. Slik er gode mammaer :) Du trenger ikke skjule noe for helsesøster, det er lov å være usikker. Så lærer du en ting eller to. Du må bare prøve deg frem og lese deg opp som oss andre. Ta på mengde klær du tror vil passe. Så sjekker du på med hånda nedi nakken på ryggen om han er varm eller kald, og justerer. Når han er ni kan du vel spørre også om han er varm eller kald eller passe.

Gjest Violetta
Skrevet

Husk at de fleste ikke får opplæring, men tar ting som de kommer. Som oftest går det bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...