Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går for tiden og funderer på å søke på den utdannelsen i Oslo, er det noen som kan fortelle meg noe om bibliotekaryrket? Vet dere noe om jobbmarkedet fremover, om utdannelsen er tung og omfattende, om yrket er moro? Jeg har valget mellom det og økonomi...

Det er så vanskelig å velge... :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg så mye om yrket, men jeg har jobbet frivillig på et bibliotek og det var veldig hyggelig stemning! Det er kanskje mye papirarbeid, men jeg tror det er moro. Jeg har iallfall fått kjempegod kontakt med alle bibliotekarene på bibliotekene jeg besøker :P

Det er noe spesielt med dem. :wink:

Skrevet

Jeg har jobbet i et arkiv en gang. Det syntes jeg var veldig ineressant! :)

Hadde dengang planer om bibliotekarutdanningen, men av ulike årsaker begynte jeg på helt andre ting... :roll:

Her kan du lese litt:

http://www.jbi.hio.no/bibin/rekruttering/

Skrevet

Jeg går på bibliotekutdanningen nå (2. året) og trives SÅ godt! :-)

Det går kort sagt ut på en blanding av litteraturformidling, som til dels kan være ganske "dypt" og akademisk, og de bibliotektekniske fagene, som er spennende fordi du lærer noe mystisk ingen andre kan!! . I tillegg er det en del kulturhistorie/sosiologi/bibliotekhistorie, og økonomi, statistikk, politikk, pedagogikk og mye data. Det kan på den ene siden bli litt vel fragmentert og overfladisk, men du blir i alle fall ikke lei av noe når du er innom så mye forskjellig. I jobben får du den viktige oppgaven med å sikre tilgang til informasjon, opplevelse, kvalitet og aktualitet til alle, som er med på intet mindre enn å bevare demokratiet. Jeg har hatt praksis i bibliotek, og folk blir utrolig glade og takknemlige når de får tak i det de skal ha, det var en hyggelig erfaring!

Skrevet

Har hørt at det er mange som sliter med å finne arbeid etter endt utdannelse, men er også nysserig på dette yrket ,

Gjest Anonymous
Skrevet
Har hørt at det er mange som sliter med å finne arbeid etter endt utdannelse, men er også nysserig på dette yrket ,

Dersom du vil jobbe i de store byene kan det nok være vanskelig å få arbeid. På mindre steder er det forholdsvis lett å få jobb.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg gravde litt bak i sidene og fant denne.

Er det noen som kan si noe mer om bibliotekarutdanningen?

Må man ha studiekompetanse?

Er det krevende? Bør man være "belest" og kunne sine klassikere, eller kan man klare det uten å ha vært veldig interessert i litteratur fra før?

Hva slags egenskaper er viktig å ha for en bibliotekar?

Noe mer om hva en bibliotekars hverdag i praksis går ut på?

Takknemlig for svar :)

Skrevet

Jeg er bibliotekar.

For å være bibliotekar bør man være systematisk og "ordentlig", og like å være i kontakt med mennesker. I alle fall hvis en vil jobbe i folke- eller skolebibliotek...

Man trenger på ingen måte å være belest for å bli bibliotekar, men det er jo såklart en fordel å like å lese, og å ha evnen til å kunne "skumme" en bok og få med seg både handling og gjøre seg opp ett inntrykk av boken.

Man må ha studiekompetanse for å komme inn på studiet, men de fleste kommer inn. Tror alle har kommet inn de siste årene, men er ikke sikker.

Det å få jobb derimot er ikke lett, i alle fall her i Oslo. Flere av de som gikk ut for snart ett år siden har ennå ikke fått noe,

Jeg synes dette yrket er helt fantastisk, og selv om det ikke er så lenge siden jeg var ferdig med utdannelsen har jeg allikevel fått prøvd meg i både folkebibliotek, div. fagbibliotek og skolebibliotek (både barneskole og vgs) + at jeg har jobbet litt andre steder som ikke er bibliotek men som har flere bibliotekarer ansatt pga. at bibliotekarer er de beste til å systematisere og finne igjen ting.

Bare spørr om det er noe mer dere lurer på, enten her eller på PM.

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle på primærvitnemålaskvoten kom inn i fjor. Den ordinære poengrensen var i fjor 48 poeng. Den tredje muligheten er å ta første året som brevkurs å søke på andre året etter fullført eksamen. Universitete i Tromsø tilbyr også bibliotek utdanning. Høyskolen i Rena har også et årskurs.

Jeg krysser fingrene for å komme inn på hio. Men er på ordinærtopptakk og har 46 poeng. .......

Skrevet

Jeg har også vurdert å bli bibliotekar, men har lyst til å ta hele/deler av studiet i utlandet. Er det noen som vet om dettte er mulig, og i så fall hvor i verden. Har vært inne på Ansa sine sider, men fant ikke noe informasjon om bibliotekarstudiet.

Skrevet

Det var flere av de jeg gikk sammen med som tok ett semester eller to i utlandet, bla i Nederland. Det var også noen som hadde praksis i utlandet, bla i biblioteket i Alexandria. Ta kontakt med Høgskolen i Oslo og hør, du finner kontaktinformasjon på den linken Thomasine la ut tidligere her.

Jeg kjenner også ei som tok utdannelsen sin i Glasgow, riktignok for 20 år siden da *ler*

Skrevet

Er det noen som vet om det er mulighet for å ta deler av utdanningen i Hellas? Eller få prakis der?

Skrevet

Praksis kan du ha hvor du vil så lenge du fikser det selv. Høgskolen hjelper kun til med formidling av praksisplasser i Norge, andre steder må du selv ta kontakt og ordne alt det formelle.

Utveksling til Hellas vet jeg ikke noe om, ta en telefon på tirsdag og hør da vel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...