Gjest Trolltausa Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Jeg vet dette er et idiotisk spørsmål, men jeg må bare høre om noen andre har samme erfaring, eller vet hva dette kan dreie seg om. Dette blir vanskelig å forklare, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg må dessverre komme med noe basisinformasjon før jeg kommer til spørsmålet, så jeg håper dere har litt tålmodighet med meg. Jeg har trent styrke 2-3 ganger i uken i 4 uker. I løpet av disse ukene har jeg gått ned et par kilo i vekt, men har ikke merket noe forskjell på cm på kroppen i løpet av disse ukene. I løpet av disse ukene har jeg opplevd veldig lite framgang generelt. Det gikk 3 ukere før jeg merket framgang på underkropp, og i overkroppen har jeg nesten ikke merket framgang i det hele tatt. Før jeg begynte å trene hadde jeg veldig stram muskulatur i nakke, skuldre og rygg. Jeg hadde samme bevegelighet som et solid stålrør. Jeg hadde holdt på med yoga-øvelser på forhånd, og hadde løsnet litt ved hjelp av de, men myk hadde jeg ikke blitt. Mitt spørsmål er: Sett bort i fra etter første trening da jeg var støl i rompa, har jeg ikke vært støl etter treningene, før nå, når jeg er litt støl i ryggen, bak skulderbladene, og i skuldrene. Jeg har ikke gjort noen endringer i programmet for overkroppen, og det kan derfor ikke være grunnen til stølheten. Kan det være slik at treningen de første ukene har bidratt til å løsne muskulaturen, og at det er først nå treningen begynner å "virke"?
Wiggins Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Grunnen til at du var stiv tidligere var antakelig at muskulaturen din var svak og at du satt mye stille, da blir den stiv. Nå er muskulaturen sterkere og får jevnlig stimulus, det blir den som regel løsere av. Man blir sjelden støl av å gjøre vant belastning, så du har antakelig belastet muskulaturen på en uvant måte.
Gjest Trolltausa Skrevet 7. september 2012 #3 Skrevet 7. september 2012 Grunnen til at du var stiv tidligere var antakelig at muskulaturen din var svak og at du satt mye stille, da blir den stiv. Nå er muskulaturen sterkere og får jevnlig stimulus, det blir den som regel løsere av. Man blir sjelden støl av å gjøre vant belastning, så du har antakelig belastet muskulaturen på en uvant måte. Takk for svar. Det var vel dette jeg lurte på, om det kan være slik at kroppen nå oppfatter belastningen som uvant, selv om jeg har gjort samme øvelsene 2-3 ganger i uken i 4 uker, fordi muskulaturen nå ikke er like stram som den var de første ukene.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. september 2012 #4 Skrevet 7. september 2012 Jeg har låsninger i ryggraden fra korsryggen og helt opp til kraniefestet. Samt en del skader i skulder og arm. Og om jeg skal overleve hverdagen (satt på spissen) så MÅ jeg trene. Musklene mykes opp (jeg bruker mye tid på å strekke godt ut) og låsningene løsner derfor lettere opp. Dropper jeg trening i et par uker, så er jeg så låst at det gjør vondt å puste. Jeg må til behandling jevnlig også, men nå funker behandlingen bedre. Når man trener, så klarer musklene å kvitte seg med all grums de samler opp når de er stramme og ubrukte. Så trening er bra på flere plan. Ikke bare for vekta.
Supraspinatus Skrevet 7. september 2012 #5 Skrevet 7. september 2012 Jeg har hatt god effekt av såkalt "self-myofascial release". Dvs egenmassasje. Jeg bruker en slags rull som ser ut som en liten stubbe og harde baller som baseball/lacrosse ball. http://www.robertsontrainingsystems.com/downloads/SMR-manual.pdf Det gjør bindevevet rundt muskelen løsere som gjør at du får bedre "range of motion".
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Det funker det også. Bruker selv tennisball (og Mag-boy) men det beste er riktig tøying når musklene er varme. Yoga-øvelser er helt geniale. De åpner opp. Og tilbake til første innlegg. Ja musklene må bli klare for treningen. Først løsne opp og så kan de brukes riktig.
Gjest Trolltausa Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Det funker det også. Bruker selv tennisball (og Mag-boy) men det beste er riktig tøying når musklene er varme. Yoga-øvelser er helt geniale. De åpner opp. Og tilbake til første innlegg. Ja musklene må bli klare for treningen. Først løsne opp og så kan de brukes riktig. Takk! Det kan forklare hvorfor jeg ikke har merket framgang i overkroppen i det hele tatt i løpet av de første ukene. Og til Supraspinatus. Takk for fin link. Jeg masseres jevnlig, både hjemme og hos massør, men metoden du linket til så veldig interessant ut. Den skal jeg sjekke videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå