fuerza Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Har en søt, klengete pusekatt som virker har litt problemer med å gå ute. Han er ikke nervøs eller "på vakt" når han er inne. Koser lett med ukjente mennesker i leiligheten, men tinger forandrer seg når han er ute. Han er skeptisk til meg, og skvetter av folk som beveger seg ute. Han er vel ca 8 mnd, og har hatt lov til å være ute på egenhånd en stund, og virker som han har det kjekt ute Har hatt vinduet åpent hele sommer slik at katten har kunnet gå inn og ut som han ønsker. Men nå er det så kaldt at jeg ikke kan ha vinduet åpent. Katten hopper ofte opp i vinduet, jeg åpner, så bare sitter han der og titter ut.. Tør ikke gå ut. Puffer jeg han ut er han tilbake igjen i vinduet etter 1 minutt og titter desperat på meg for å komme inn. Han mjauer sjelden, noe som er dumt, for da hører jeg ikke om han vil inn om med mindre jeg står på kjøkkenet. Og jeg kan rett og slett ikke stå i kjøkkenvinduet og overvåke hele tiden. Eneste mulighet for å slippes ut er gjennom kjøkkenvinduet. Vi har felles inngang, så der kan vi ikke slippe han ut, og alle andre vinduer er det så langt ned, at han aldri klarer å hoppe opp igjen når han vil inn. Problemet her er altså at jeg vil at katten skal være ute. Ikke fordi jeg ikke liker at den er inne, men for hans egen del så tenker jeg at det må være greit å komme seg ut og rase fra seg. Må jo kjede seg ihjel av å gå inne hele dagen, spesielt siden han veldig ofte bare sitter i vinduet og ser ut... Men han tør liksom ikke.. Jeg har merket at han trives best ute om natten, føler seg tryggest da. Kan jeg kaste han ut, lukke igjen vinduet, og legge meg og la han være ute hele natten? Er det slemt? Han har ofte vært ute hele natten når vinduet har stått åpent her. Problemet blir da om morningen, fordi katten ligger aldri ved vinduet for å bli sluppet inn. Tror ikke han føler seg trygg der av en eller annen grunn. Så jeg skal ha flaks for at katten er i nærheten akkurat når jeg åpner vinduet for å slippe han inn. Hjelper ikke å rope på den eller klirre i matboksen. Og når han først sitter utenfor vinduet så lager han ikke lyd, så umulig for meg å vite når han sitter der å evt venter.. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Får vondt av han når jeg ser at han vil ut. Skulle gjerne latt vinduet stå åpent slik at han fikk bruke tiden på å "samle mot" for å gå ut, og alltid hadde tilgang til å komme inn igjen.. Men det blir rett og slett for fort kaldt i leiligheten til at jeg kan det. Og jeg kan ikke ha katteluke ettersom vi leier og deler inngang med en annen. Noen som har noen tips?
Nio Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Hva får deg til å tro at han er redd? Viser han noen tegn til å kjede seg inne? Jeg vet om veldig mange katter som gjerne er ute hele dagen om sommeren men ikke vil sette en fot utenfor og nærmest prøver å grave seg gjennom døra/vinduet for å komme seg inn igjen når det begynner å bli kjøligere. At katten ser ut vinduet betyr ikke nødvendigvis at han vil ut, tror det er litt som tv for dem. Dersom du mistenker at katten ikke føler seg trygg ute og kan kanskje vil inn om natten er det slemt å stenge han ute, dessuten skjer de fleste slosskamper mellom katter, påkjøringer og mishandlinger etter det har blitt mørkt. 2
Gjest Bobler Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 Hvis ikke pus vil ut, så syntes jeg pus kan få lov til å være inne. 8
Evitas Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Til å begynne med.... Innekatter lever i snitt i tre år, utekatter i 15... Har ennå tilgode å møte en katt som blir redd for å gå ut. Nå ser ikke jeg hvor du bor men katter skyr jo regn, vann, kulde og sne. De trives kun ute når de kan kose seg i solveggen. At du vurderer å kaste han ut om kvelden nærmer seg jo dyremishandling..? Vinduet er hans TV, og han trives selvsagt med å følge med på nabolaget. Å stenge en katt ute i mørket er dyremishandling. Katter har det godt inne og det er trygt. At han er desperat for å komme seg inn igjen sier jo alt. Det virker som du leser katten din riktig, stol på det!! Han har det nok fint inne Lykke til! 1
Dolly-Duck Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Til å begynne med.... Innekatter lever i snitt i tre år, utekatter i 15... Har ennå tilgode å møte en katt som blir redd for å gå ut. Nå ser ikke jeg hvor du bor men katter skyr jo regn, vann, kulde og sne. De trives kun ute når de kan kose seg i solveggen. At du vurderer å kaste han ut om kvelden nærmer seg jo dyremishandling..? Vinduet er hans TV, og han trives selvsagt med å følge med på nabolaget. Å stenge en katt ute i mørket er dyremishandling. Katter har det godt inne og det er trygt. At han er desperat for å komme seg inn igjen sier jo alt. Det virker som du leser katten din riktig, stol på det!! Han har det nok fint inne Lykke til! Innekstter lever i 3 år, utekatter i 15. What? 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Med tanke på at han er så liten/ung, ville jeg ikke ha stengt han ute alene om natta. Det begynner også å bli kjøligere ute. Mine katter kan fint være ute hele natta, de mjauer utenfor soveromsvinduet hvis de vil inn, men de er en del år eldre enn din. Og stort sett blir de ute hele natta hvis de går ut seint. De finner som regel en plass de kommer seg inn, garasjer o.l hvis det regner. Kan du ikke heller ''kaste'' han ut på dagtid, sålenge det ikke er altfor dårlig vær? Den yngste her hjemme var også litt ''skeptisk'' til omverden i starten. Han ble lufta i bånd til han ble rundt 10mnd'er, så verden alene ble veldig skummel. Han kan fortsatt gå rundt å mjaue for seg selv når han er ute, men han vil ikke inn. Så hvorfor han ''prater'' med seg selv er ikke godt å si. Anonym poster: c30409b625b857808d3309380eefdf00
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #7 Skrevet 6. september 2012 Har en søt, klengete pusekatt som virker har litt problemer med å gå ute. Han er ikke nervøs eller "på vakt" når han er inne. Koser lett med ukjente mennesker i leiligheten, men tinger forandrer seg når han er ute. Han er skeptisk til meg, og skvetter av folk som beveger seg ute. Han er vel ca 8 mnd, og har hatt lov til å være ute på egenhånd en stund, og virker som han har det kjekt ute Har hatt vinduet åpent hele sommer slik at katten har kunnet gå inn og ut som han ønsker. Men nå er det så kaldt at jeg ikke kan ha vinduet åpent. Katten hopper ofte opp i vinduet, jeg åpner, så bare sitter han der og titter ut.. Tør ikke gå ut. Puffer jeg han ut er han tilbake igjen i vinduet etter 1 minutt og titter desperat på meg for å komme inn. Han mjauer sjelden, noe som er dumt, for da hører jeg ikke om han vil inn om med mindre jeg står på kjøkkenet. Og jeg kan rett og slett ikke stå i kjøkkenvinduet og overvåke hele tiden. Eneste mulighet for å slippes ut er gjennom kjøkkenvinduet. Vi har felles inngang, så der kan vi ikke slippe han ut, og alle andre vinduer er det så langt ned, at han aldri klarer å hoppe opp igjen når han vil inn. Problemet her er altså at jeg vil at katten skal være ute. Ikke fordi jeg ikke liker at den er inne, men for hans egen del så tenker jeg at det må være greit å komme seg ut og rase fra seg. Må jo kjede seg ihjel av å gå inne hele dagen, spesielt siden han veldig ofte bare sitter i vinduet og ser ut... Men han tør liksom ikke.. Jeg har merket at han trives best ute om natten, føler seg tryggest da. Kan jeg kaste han ut, lukke igjen vinduet, og legge meg og la han være ute hele natten? Er det slemt? Han har ofte vært ute hele natten når vinduet har stått åpent her. Problemet blir da om morningen, fordi katten ligger aldri ved vinduet for å bli sluppet inn. Tror ikke han føler seg trygg der av en eller annen grunn. Så jeg skal ha flaks for at katten er i nærheten akkurat når jeg åpner vinduet for å slippe han inn. Hjelper ikke å rope på den eller klirre i matboksen. Og når han først sitter utenfor vinduet så lager han ikke lyd, så umulig for meg å vite når han sitter der å evt venter.. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Får vondt av han når jeg ser at han vil ut. Skulle gjerne latt vinduet stå åpent slik at han fikk bruke tiden på å "samle mot" for å gå ut, og alltid hadde tilgang til å komme inn igjen.. Men det blir rett og slett for fort kaldt i leiligheten til at jeg kan det. Og jeg kan ikke ha katteluke ettersom vi leier og deler inngang med en annen. Noen som har noen tips? Er ikke sikkert han vil ut, selvom han sitter i vinduet. At han vil ut om natta kan være at han skal på jakt og er mere aktiv. Sparer opp energi i løpet av dagen. Kattene her kan fint sove inne hele dagen, for så å gå ut når det er leggetid og omvendt. Hva om du ordner med et lunt hus? Og mat og vann, så kan han gjemme seg der? Anonym poster: c30409b625b857808d3309380eefdf00
Miss Marble Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Innekstter lever i 3 år, utekatter i 15. What? Hehe, tror nok det var en liten feil der, hun (?) mente nok omvendt:) Forøvrig fatter jeg ikke hvorfor folk på død og liv skal hive ut katter som helst vil være inne... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå