AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Se bort fra om maleriet er pent eller ei, det er jo en smakssak. Er det noen krav om at man må bruke lerreter av spesielt god kvalitet og/eller maling av spesiell kvalitet? Eller kan man "med god samvittighet" selge malerier som er malt på billige lerreter med billig akrylmaling? Det er jo ikke snakk om enorme summer her da. Anonym poster: 42e6f800834e2169e32cfdd3602e00cd
Chelmon Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Jeg har absolutt ikke peiling på dette, men lerret/maling av god kvalitet? blir de SLITT av å henge på veggen da?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Jeg har absolutt ikke peiling på dette, men lerret/maling av god kvalitet? blir de SLITT av å henge på veggen da? Jeg tenker at dårlige lerreter og dårlig maling kan falme/sprekke opp over tid. Men jeg vet ikke helt jeg heller. For hva er egentlig forskjellen på god og dårlig kvalitet på lerreter og maling? Handler det kun om egenskaper mens man maler, eller handler det også om levetid på materialene? Jeg vet jo at noen velger maling "X" fordi den er sååå bra og aaaldri vil bruke maling "Y" fordi den er så dårlig. Men er det kun pga egne preferanser eller malingens farge/konsistens osv underveis for maleren, eller har det noe å si for den som eventuelt skal ha bildet hengende på veggen i mange år framover? TS Anonym poster: 42e6f800834e2169e32cfdd3602e00cd
Malum Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 (endret) Det bør være en viss kvalitet på både lerret og maling, men malingen er nok viktigst å tenke på. Billig maling kan bli misfarget etter en tid. Dessuten bør bildet ha på et lag med ferniss når malingen er tørr. Ferniss beskytter mot fuktighet, samt støv og annen skitt som legger seg på overflaten. Endret 12. september 2012 av Bodillen
Gjest gjest17 Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 (endret) Mal med akkurat den malingen du ønsker på det lerrettet du ønsker. Det er ikke noe krav på noenting! :-) Ps: Enig med Bodillen ang fernissen. Endret 12. september 2012 av delirious
Malum Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 (endret) Mal med akkurat den malingen du ønsker på det lerrettet du ønsker. Det er ikke noe krav på noenting! :-) Ps: Enig med Bodillen ang fernissen. Krav og krav.. Selger man et bilde som over tid blir misfarget kan man jo risikere at kjøper (med rette!) kan komme til å klage. Forskjellen på billig akrylmaling og kvalitetsmaling er nokså stor. Den billigste malingen inneholder oftest syntetisk pigment, og er ikke lysekte. Ordentlig kvalitetsakryl Inneholder ekte pigmenter og er dessuten høyere pigmentert. Skulle jeg solgt et bilde laget av billigmaling ville jeg i hvert fall opplyst om at fargene mest sannsynlig kommer til å falme etter hvert. Endret 12. september 2012 av Bodillen 1
Noir Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Enig i det som er sagt angående maling, men vil legge til at det er lurt å tenke på lerretet også. Hjelpeplankene bak et lerret er viktig, og på billiglerretene er de ofte ikke helt riktig, og du kan ende opp med at hele lerretsrammen etterhvert blir skjev. Også viktig med en kant rundt yttersiden av kanten på lerretsrammen, for å hindre at lerretet blir liggende rett på den slik at den blir synlig gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå