Gå til innhold

Fiskene mine dør! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er sylfersk akvariumeier som har fått et problem med at fiskene mine dør én etter én. Jeg ser ikke noen sykdomstegn annet at de begynner å svømme litt desorientert og til slutt bikker over.

Har snakket med de på zoobutikken som mente at siden nitritt er normal og de ikke kan sees sykdomstegn på fiskene så har de opplevd at finkornet sand kan danne giftige gasser som kan føre til at de fiskene som lever langs bunnen kan dø.

Er det flere som har opplevd dette? Løsningen var vist å skifte sand eller skaffe sandsnegler?

Målte nå nettopp ph som var på 6,5 altså litt i laveste laget. Kan dette også drepe fiskene? Og hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Akvariet er ca 120 liter og fiskene som har tatt kvelden er tigerbarb? (hele stimen på 5) og 2 stk Corydoras(?)

Kan dette være en sykdom vi ikke ser? Kan det være noe annet vi ikke klarer å finne ut av? Og hva burde vi gjøre?

Hjelp...

Anonym poster: f7473ea27cc5fcd1c904cdbecc55bf3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du om de brukte strips eller dråper da de testet vannet? Strips gir veldig unøyaktige resultater og anbefales ikke.

Det kan dannes giftige gasser i finkornet sand, men sjansen for at 7 fisker i akvariet ditt har fått en "giftig gassboble" (på full fart opp til overflaten) på seg og dødd av det, er veldig liten. Dersom du er redd for giftlommer kan du sakte føre fingrene dine gjennom snaden for å lufte den. Du trenger ikke bytte.

Veldig mange sylferske akvariumeiere har opplevd plutselig fiskedød - oftest pga for dårlig info fra zoo/ at man har satt seg for dårlig inn i dette selv (og stoler på selgerne)

Ph på 6,5 er perfekt for enkelte fisker og for surt for andre. Perfekt for Coryene. Hvilke andre fisker har du? Tviler uansett på at ph'en er årsak til dette.

Det du uansett skal gjøre nå med en gang, er å bytte ut ca 40% av vannet. Har du mulighet, så gjentar du i morgen tidlig + på ettermiddagen. Fortsett og bytt vann endel dager fremover. Friskt vann gjør underverker for fiskene, og er et tiltak som igangsettes uansett sykdom el.

Hvor lenge har karet vært i drift?

Uten symptomer er det vanskelig å hjelpe til mer enn dette....

Anonym poster: 432c6b510d0f66ca8cc177ffc8435c2a

Skrevet

Har ikke peiling på hva alle tall og rare ord betyr, men vi kan ikke ha fisker her jeg bor pga. at vi får vann fra brønn...

Skrevet

Har ikke peiling på hva alle tall og rare ord betyr, men vi kan ikke ha fisker her jeg bor pga. at vi får vann fra brønn...

Så utrolig spennende, men... hvordan i all verden tenkte du at dette skulle hjelpe trådstarter?

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig spennende, men... hvordan i all verden tenkte du at dette skulle hjelpe trådstarter?

Så utrolig dumt spurt, men jeg skal svare... Kanskje de får vann fra brønn de også???

Skrevet

Selvfølgelig kan dere det, det er bare mer jobb for deg.

Anonym poster: 8345b5a2c64b5b1210657e2a7e568087

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan dere det, det er bare mer jobb for deg.

Jaha? Jeg har fått beskjed helt siden jeg var liten om at det ikke funker =P Vi flytta hit fra et annet sted og da daua alle sammen...

Skrevet

Jaha? Jeg har fått beskjed helt siden jeg var liten om at det ikke funker =P Vi flytta hit fra et annet sted og da daua alle sammen...

Funker fint det, du må bare tilpasse vannet til fiskene. Som regel er det meget høy GH i brønnvann, samt lav KH og ustabil PH. Jeg har brønnvann som er ekstremt surt, men ikke noe jeg ikke kan ordne for fiskenes del.

Syntes bare ikke du skal uttale deg om noe du ikke har peiling på. " vi flytta hit også daua alle sammen" betyr ikke at det er pga brønnvannet, eller at TS har det samme. Det er til ganske lite hjelp og gjør ts relativt forvirret ;)

Det er klart at du ikke har så god peiling på akvariehold, og da hjelper du lite.

• Liker 1
Skrevet

TS:

Hvor ofte og mye vann skifter du?

Hvor mye mat får de?

Nitritt er vanlig problem i nystartet kar, hvordan er den?

Har du planter?

Hvor lenge siden ble karet startet, hvor lenge fikk det "stå" før du puttet fisker i?

• Liker 2
Skrevet

Funker fint det, du må bare tilpasse vannet til fiskene. Som regel er det meget høy GH i brønnvann, samt lav KH og ustabil PH. Jeg har brønnvann som er ekstremt surt, men ikke noe jeg ikke kan ordne for fiskenes del.

Syntes bare ikke du skal uttale deg om noe du ikke har peiling på. " vi flytta hit også daua alle sammen" betyr ikke at det er pga brønnvannet, eller at TS har det samme. Det er til ganske lite hjelp og gjør ts relativt forvirret ;)

Det er klart at du ikke har så god peiling på akvariehold, og da hjelper du lite.

Eh, kan jeg no for at jeg har blitt vranglært da??? Jeg trudde ikke fisker tålte brønnvann, derfor skrev jeg det!

Skrevet (endret)

Hvis de testet på strips kan du bare glemme at resultatet er riktig. Skaff deg dråpetester selv. Det er som regel 10-14 dager etter at fiskene er lagt i at de begynne å dø. Dette er fordi filteret ikke har nok bakterier til å takle den store mengden nitritt som kommer fra tiss/bæsj fra fiskene. Du burde skifte ihvertfall 50% av vannet annenhver dag i perioden dag 9 til dag 17 i et nystartet akvarium (hvis det er fisk i det). I tillegg så er det ikke lurt å sette i mer enn 3 til 5 fisk av gangen, og vente 2-3 uker før du setter i nye fisk. Og for all del, ikke vask pumpa mer enn en gang i halvåret (evt skifte den hvite "bomullen" oftere uten å røre resten av filteret).

Lykke til :opplyser:

Endret av Bittelill
Skrevet

Om karret er nystartet, er det ganske normalt at fiskene dør om man putter dem oppi. Sist gang jeg startet akvarium fikk det stå i over en uke før jeg puttet fisk i. Nysgjerrig på å høre fra deg TS :)

Skrevet

Kom også på at jeg hadde massedød på cory når jeg foret med rød mygglarver i akvariet. Disse hadde tint litt i bilen på vei hjem og så fryst igjen når de kom i fryseren. Det var nok til at de ble dårlige... så det er ikke lurt å fore med det, pluss at de kan trigge allergi hos akvarieeierne

Skrevet

Ts her.

Vi har testet med dråpetester og vannkvaliteten er nå bra. Likevel er ikke fiskedøden helt over. Jeg synes den ene Coryen ser litt svakelig ut..

Akvariet har vært i drift i to måneder. Vi kjøpte det brukt med fisker i og kjøpte i tillegg coryer og algespisere. Det vi nå har igjen er: corydoras (2), scalarer (3) og gourami (2). Altså 7 fisker totalt.

Til vanlig har vi byttet vann en gang i uka, ca 30 %. I det siste har vi byttet oftere for å se om det hjelper.

Vi har for som fulgte med kjøpet, flak og "pellets". I tillegg har vi eget for til coryene og noe algegreier til algespiserne som er døde, dette kjøpte vi på dyrebutikken.

Jeg har stilt samme spørsmå på akvaforumet og det er en slags enighet om at det er den dårlige vannkvaliteten vi hadde en peridode, nystartet akvarium og pumpebytte som har gjort at fiskene nå dør i etterdønningene.

Akvariet har nå stått i over to måneder og det er over en måned siden pumpebyttet, jeg håper virkelig ting går seg til nå. I morgen skal jeg kjøpe til noen andre planter og en rot. Redd for å rote til noe mer, men de må jo nesten få det de trenger likevel..

Anonym poster: 0f750254afdb99565a72ee825a7aaf16

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt av avsporing, men vi hadde to gullfisker og black molly for mange år tilbake. Ved ett tidspunkt virket det som det hoppet usynlige lopper på vannet, og black mollyene fikk hvite prikker på seg.

Noen med peiling som har anelse på hva dette kan være?

Noen døde, jeg var vel 14 og igangsatte en redningsaksjon. Leste litt i en akvariebok, skiftet vann, renset steiner, og kjøpte no' grønn veske fra dyrebutikken som jeg dryppet oppi.

Funket som bare det, endeliktet til fiskene kom da min da 3 årige nevø matet dem med en hel boks fiskefor.

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt av avsporing, men vi hadde to gullfisker og black molly for mange år tilbake. Ved ett tidspunkt virket det som det hoppet usynlige lopper på vannet, og black mollyene fikk hvite prikker på seg.

Noen med peiling som har anelse på hva dette kan være?

Noen døde, jeg var vel 14 og igangsatte en redningsaksjon. Leste litt i en akvariebok, skiftet vann, renset steiner, og kjøpte no' grønn veske fra dyrebutikken som jeg dryppet oppi.

Funket som bare det, endeliktet til fiskene kom da min da 3 årige nevø matet dem med en hel boks fiskefor.

Skrevet

Ganske vanlig at akvariefisk får hvitprikk. Det er en parasitt som er ekstremt smittsom.

Skrevet

Ganske vanlig at akvariefisk får hvitprikk. Det er en parasitt som er ekstremt smittsom.

Hm, gullfiskene virket helt uberørt såvidt jeg kan huske, men er 10 år siden. Uansett takk tusen for svar :)

-trådstjeler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...