AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Min samboer har en datter på 9 år. Vi har et godt forhold, men vi har et par utfordringer som jeg gjerne vil spørre om råd til. Hver gang hun er på badet, ligger håndklet på gulvet når jeg kommer inn. HVER GANG! Jeg har bedt henne henge det opp etter seg, hun slenger det fortsatt fra seg når hun er ferdig å tørke hendene sine. Jeg ber henne gå inn og henge opp håndklet hver eneste gang. Hun gjør det, og slenger det på gulvet neste gang. Pappaen har kjefta på henne for det, men det har heller ingen effekt. Hvilken tilnærmingsmåte må til for at man når igjennom, og faktisk får det resultatet man ønsker i sånne situasjoner? Snyter hun seg, kaster hun snørrfillene på gulvet. For en stund siden blødde hun neseblod. Da jeg kom inn på badet var det blodig papir OVER ALT! I vasken, på gulvet, rundt doen. OMG! Jeg gikk ut, og ba henne strengt om å plukke opp, og kaste papiret. Hun gikk inn, og ryddet. Jeg kom inn litt senere, gikk på do, og da jeg skulle tørke meg, oppdaget jeg at hun hadde stappet de blodige papirbitene inni dorullen. Hva gjør man?? Anonym poster: 502c2a044a5c16a5cd7b7e1ac74542ad
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Vi har innført ukelønn vår datteren vår og trekker henne for slikt. Vi har en ufattelig lat datter som er ufattelig kreativ for å slippe unna ting. Det med å putte ting inni dorullen høres akkurat ut som noe hun kunne gjort. Datteren vår er nå tenåring og vi må fortsatt trekke ukelønn for å få henne til å skjerpe seg en liten stund - så glemmer hun det igjen. Hun kaster håndkler på gulvet, lar klær ligge på badet, legger fra seg q-tips og pads over alt. I går "mistet" hun flere kvitteringer fra lommeboka si på badegulvet. Er ganske sikker på at hun bare tømte den... og vi har søplebøtte på badet, så det burde ikke være så vanskelig. Hun bare rett og slett gidder ikke. Anonym poster: eed48242d8f3cddf4af098075d28329e
litle_my Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 Hun kaster håndkler på gulvet, lar klær ligge på badet, legger fra seg q-tips og pads over alt. I går "mistet" hun flere kvitteringer fra lommeboka si på badegulvet. Er ganske sikker på at hun bare tømte den... og vi har søplebøtte på badet, så det burde ikke være så vanskelig. Hun bare rett og slett gidder ikke. Anonym poster: eed48242d8f3cddf4af098075d28329e Vi har to slike her i huset også. ;-)
Gjest Eurodice Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Vi har innført ukelønn vår datteren vår og trekker henne for slikt. Vi har en ufattelig lat datter som er ufattelig kreativ for å slippe unna ting. Det med å putte ting inni dorullen høres akkurat ut som noe hun kunne gjort. Datteren vår er nå tenåring og vi må fortsatt trekke ukelønn for å få henne til å skjerpe seg en liten stund - så glemmer hun det igjen. Hun kaster håndkler på gulvet, lar klær ligge på badet, legger fra seg q-tips og pads over alt. I går "mistet" hun flere kvitteringer fra lommeboka si på badegulvet. Er ganske sikker på at hun bare tømte den... og vi har søplebøtte på badet, så det burde ikke være så vanskelig. Hun bare rett og slett gidder ikke. Anonym poster: eed48242d8f3cddf4af098075d28329e Hva får hun lønn for? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Jeg var sånn, men ikke like ille. Dro strømpebuksa opp det ene beinet, viste frem at jeg "hadde tatt på meg strømpebukse" og slengte den i postkassa på vei til skolen. Jadda. Det kommer seg når hun flytter ut, hun kommer til å bo i en svinesti noen måneder, men lærer seg etter hvert at rydding er en ting hun MÅ gjøre for å gidde å bo med seg selv. Hjelper deg kanskje ikke nå men Hvis du tror at hun gjør det fordi hun er korttenkt og glemmer regler så kan dere henge opp et skilt på innsiden av badedøra der det står "heng opp håndkleet, kast søpla i søppeldunken før du går ut" osv Anonym poster: 209e589a424ea408f98ce853818ec190
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Skjerper hun seg når det er fremmede i nærheten, hva når dere er på besøk hos andre, eller dere har besøk? Anonym poster: 135c4af14051f40fc160125f957b5316
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #7 Skrevet 6. september 2012 Jeg velger å plukke opp og lempe det på rommet/i senga til barnet. Vasker ikke klær som ikke ligger i skittentøykurven. Anonym poster: ed268d58af29059b3c4669a84b722a03
waco Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Er det ikke sånn at barn lærer atferd av sine foreldre? Er foreldre dårlige forbilder så etteraper barna dette her. Tar foreldrene ofte snarveier så tar barna ofte snarveier. 1
Sugar&Spice Skrevet 6. september 2012 #9 Skrevet 6. september 2012 Er det ikke sånn at barn lærer atferd av sine foreldre? Er foreldre dårlige forbilder så etteraper barna dette her. Tar foreldrene ofte snarveier så tar barna ofte snarveier. Ikke alltid. Mamma var så ryddig atte hjelp og det lå ALDRI et håndkle igjen på gulvet etter henne. Etter meg, derimot...... Jeg har skjerpet meg nå da
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #10 Skrevet 6. september 2012 Æsj, jeg skulle sitere deg, Waco, og så trykket jeg liker i steden :D Faren er jo kjemperyddig, så kan ikke helt se at det kommer derfra i hvert fall. <br /><br /> Anonym poster: 502c2a044a5c16a5cd7b7e1ac74542ad
waco Skrevet 6. september 2012 #11 Skrevet 6. september 2012 Æsj, jeg skulle sitere deg, Waco, og så trykket jeg liker i steden :D Faren er jo kjemperyddig, så kan ikke helt se at det kommer derfra i hvert fall. <br /><br /> Anonym poster: 502c2a044a5c16a5cd7b7e1ac74542ad Hvis faren er kjemperyddig så ser jeg hvor det kommer fra =)
waco Skrevet 6. september 2012 #12 Skrevet 6. september 2012 Ikke alltid. Mamma var så ryddig atte hjelp og det lå ALDRI et håndkle igjen på gulvet etter henne. Etter meg, derimot...... Jeg har skjerpet meg nå da Det kan likegjerne være at det var fordi mora de var ryddig. Tenk om du hadde hatt mora mi, som la håndkler på guvet som gjorde at vi unger ble irriterte, hva hadde du gjort i den situasjonen, fortstatte med forverring? Nei, jeg tror du la de på gulvet for at moren din ryddet opp. Fordi man viser bare destruktiv atferd når tingene er for godt.
waco Skrevet 6. september 2012 #13 Skrevet 6. september 2012 Jeg tror på belønningssystemer dersom man ønsker og disiplinere mennesker inn i ønsket atferd og ikke inn i uønsket atferd som ofte skjer med bruk av straff og sanksjoner. Fortell niåringen at badet skal være like innbydende som badet dersom det plutslig kom fremmede gjester og niåringen har ansvaret. Gi barnet ansvar. I andre land forsørger niåringer hele familier.
Sugar&Spice Skrevet 6. september 2012 #14 Skrevet 6. september 2012 Det kan likegjerne være at det var fordi mora de var ryddig. Tenk om du hadde hatt mora mi, som la håndkler på guvet som gjorde at vi unger ble irriterte, hva hadde du gjort i den situasjonen, fortstatte med forverring? Nei, jeg tror du la de på gulvet for at moren din ryddet opp. Fordi man viser bare destruktiv atferd når tingene er for godt. Okei, så om jeg forstår deg rett så - Legger jeg håndklene på gulvet fordi mamma rydder de opp (da jeg var 9). - Legger 9-åring håndkle på gulvet fordi moren hennes ikke henger de opp. Jeg tror jeg har misforstått, hvis ikke er logikken din litt merkelig.....
Helen Skrevet 6. september 2012 #15 Skrevet 6. september 2012 Jeg ville prøvd positiv forsterkning for å endre atferden hennes. Da ville jeg gitt henne en belønning for hver gang hun er flink og henger opp håndkle etter seg. Belønningen kan godt komme i form av ros. Etterhvert så fjerner dere belønningen gradvis, men ikke for tidlig. Dette er en veldig god måte å endre atferd på, så det er verdt å prøve. Kjefting hjelper hvertfall ikke!
ViljaH Skrevet 7. september 2012 #16 Skrevet 7. september 2012 Har dere testet ut hva som funker best, positiv oppmuntring vs straff? Unger responderer litt ulikt her. Først ville jeg prøvd positiv forsterkning. Påminnet på positiv måte, takket for at hun husket med et smil når hun husket selv. Brukt tid på å forklare at det er viktig at alle i familien viser omsorg for hverandre ved å rydde etter seg. Hvis hun gjør det fordi hun er lat, eller for å opponere mot familiekonstellasjon, så må dere vurdere å vise hvem som bestemmer. Når hun drar sånne stunt som å gjemme blodig papir i dorull heller enn søppel, så må hun rudde etter seg + får tilleggsoppgave. Hun må vaske badet den uka. Så får du se hvor utholdende den lille sabotøren er.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2012 #17 Skrevet 7. september 2012 Jeg reagerer veldig på at du sier hun må klare seg selv når hun blør neseblod? Mitt barn er 9 år og blør ofte og mye neseblod. Barnet mitt trenger hjelp for å stoppe blodet. Da er vi to på badet og jeg rydder gjerne opp i papir og diverse når det er slike ting. Jeg er jo mora hennes og hjelper et barn som ikke helt vet hvordan man håndterer slike situasjoner. Du er stemor. Du kan tilby deg å hjelpe henne slik at hun føler du bryr deg når slike ting skjer. Når du ikke gjør annet enn å be henne rydde opp etter seg, ja , så hadde jeg også vært full av f ..og funnet på ting du ikke ville ha likt. Det er helt naturlige tanker for barn som kanskje heller ville hatt sin egen mor boende sammen med far. Håndklær etter dusjing "glemmer" også jeg på badegulvet både titt og ofte.Hos oss tar vi oss en runde i huset på kvelden og rydder litt. Da går også våte håndklær ned på vaskerommet, og jeg setter ofte barna i sving på slike ting. Da kan de velge om det skal gjøres i tv- tiden eller ha gjort det rett etter dusjing.Men vi er ikke så nøye på det hele, slik at om vi ikke er opplagte nok noen av oss , så venter vi til neste kveld.så kan vi kose oss litt ekstranistedenfor. Synes du høres ut som ei stemor som er meget pirkete og som ikke har barn selv, og dermed tror at familieliv med barn i hus er som om du bor i et plettfritt kataloghus bestandig. Sorry mac , slik er det ikke hos de fleste barnefamilier i 2012. Har du glemt hvordan du selv var som barn? Ryddet du ALLTID opp etter deg i alle situasjoner? I så fall var du et mønsterbarn!! Heldige du!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #18 Skrevet 7. september 2012 Skal du forsterke noe så er positiv feedback tingen og overse når ting ikke skjer. Utrolig vanskelig, men det fungerer. Har testet det ut selv. Da tok jeg tak i hver minste ting som var positivt og kom med noen ord om at jeg faktisk så og la merke til det, at jeg satte pris på det osv. Ikke overdrevent og falskt, men samtidig ros for ting jeg egentlig mente var en selvfølge i utgangspunktet. Anonym poster: ed268d58af29059b3c4669a84b722a03
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #19 Skrevet 7. september 2012 Det hjelper å forklare henne hvorfor hun ikke må gjøre slik og sånn. Har du prøvd å møte henne på hennes nivå? Har du spurt hvorfor hun roter og ikke rydder opp etter seg? Iblant må vi lære å høre på barna, og da får du kanskje en grunn. Ikke kjeft eller bruk dere, for det VET DERE IKKE fører noe godt med seg. Noen barn blir redde og engstelige, noen barn blir sure og vrange, og noen barn blir sinte og gjør opprør. Har hun det slik på rommet sitt? Du kan iallfall si at, "Hva hadde du syns om jeg og pappa kom inn på rommet ditt og la fra oss skitne truser og sure sokker overalt?" Prøv å si det på en normal måte, for det hjelper overhodet ikke å kjefte eller bruke seg. Noen barn forstår sånt veldig godt, og det holder at man sier det på en rolig og mild måte, mens andre barn må bli pratet mer til, og da kan man ta det på en myndig og bestemt måte. Det værste foreldre gjør er å bli helt hysteriske og å miste kontroll over seg selv - da er man ikke noe godt forbilde eller noe bedre selv. Da vil jo barna oppføre seg som foreldrene. Så vær tålmodig, vær rettferdig med bestemt, ikke kom med tomme trusler eller belønning(man forventer faktisk at man skal rydde opp etter seg, det er ikke noe man skal få belønning for) Hvodan er det med deg og pappaen? Rydder dere alltid opp etter dere? ' Vil man at barna skal ta av seg på bena når man går inn, må foreldrene det også. Vil man at barna skal spise fint ved bordet, må foreldrene gjøre det også. Vil man at barna skal bruke tanntråd, må foreldren gjøre det også. Når barna ser at foreldrene gjør ditt og datt, f.eks: å alltid rydde etter seg på badet, vil barna også gjøre det. Det dummeste man gjør er å slutte å rydde for å hevne seg på barnet .. Hva kan man si : da er man bare en dum voksen. Men når det gjelder at barna skal legge seg kl.9, slik at foreldren kan kose seg litt ifred før man legger seg, det er noe man forventer at barna skal godta. Når de blir eldre, og voksne, kan de gjøre det også. Så noen ting er kun forbeholdt voksne, og det er greit. Anonym poster: 82a5b9c0b051fb78c2b5615ffa10ee47 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #20 Skrevet 7. september 2012 Hadde de voksne hørt på barna, ledd mer og vært mer glad, ville barna også hatt det mye bedre. Om barna gjør noe dumt, så ta det på rett måte. Det er ikke alltid lett å være barn, og å ha voksne som er sinte, sure, gretne, ulykkelige, avvisende, og den eneste oppmerksomheten barnet får er kjefting, kritisering, negative kommentarer ... Man trenger ikke gjøre alt barna ønsker, for det er jo ikke så bra, men om barnet ønsker at lyset skal stå på i gangen fordi hun er redd for å sove, så lar man hun få lov til det. Det gjelder å bruke sunn fornuft, og man vil da få gladere og lykkeligere barn. Å gi barna ansvar de kan vokse på, å begynne med enkle ting, gjør at man føler at man mestrer det, og man får selvtillit. Det er også viktig å ha voksne folk i ryggen som hjelper barna frem. Barn er forskjellige. Noen er veldig voksne og selvstendige, mens andre kan være vimsete og rotete, og andre igjen er stille, forsiktige og sliter veldig med selvtilit. Så fins det selvfølgelg blandinger av disse. Det er noe å tenke på. TIL TS! Hver gang (ste?)datteren din roter på badet, og du blir irritert og sur og oppgitt, så skjønner jeg godt at datteren din ikke gidder å rydde etter seg, siden du alltid er sånn. Om du heller lar være å blir sur og sint, og heller prater med henne på en rolig måte om hvorfor hun må rydde etter seg, og deretter blir glad og roser henne når hun går og rydder etter seg, vil du kan slippe å se rotet... Bare dere er litt tålmodig, så vil dere kunne omvende 9-åringen. Anonym poster: 82a5b9c0b051fb78c2b5615ffa10ee47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå