Soleil Skrevet 30. mai 2002 #1 Skrevet 30. mai 2002 Kan noen fortelle meg omtrent hva som er normalt søvnbehov for en toåring? Min datter har nettopp fylt to. Hun sovner aldri før kl. 21 om kvelden, og våkner gjerne 6-6.30. Aldri etter 7. Hun sover en time midt på dagen, da vekker jeg henne. Hun har alltid sovet mindre enn gjennomsnittet, men dette synes jeg er fryktelig lite da. I morges våknet hun 5.45... Da er det IKKE godt å stå opp! Prøver alt jeg kan for å få henne til å sovne igjen, men hun er lys våken. Kan legge til at hun går i naturbarnehage og får både nok frisk luft og aktivitet. Noen som har tips om hvordan jeg kan få henne til å sove mer? Har prøvd å kutte ut formiddagsduppen også, men da sovner hun gjerne i en stol i 17-tida, og da blir jo alt bare enda verre...12
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #2 Skrevet 30. mai 2002 Min to-åring sover fra 19.30 til 6.30 pluss to timer på dagen. Dette har jeg inntrykk av er mer enn gjennomsnittlig. På fridagene våre kunne jeg ønske han ville sove litt lenger men dengang ei... prøver å legge han litt senere på kvelden men det ender bare med at han våkner like tidlig og er sur og grinete hele dagen. Har ingen gode tips på hvordan du kan få henne til å sove lenger, men det er ikke altfor lenge til at hun kan stå opp selv og leke litt mens mamma sover en time ekstra, kanskje....
Dahlia Skrevet 30. mai 2002 #3 Skrevet 30. mai 2002 Så lenge ungen er frisk og er aktiv... så tror jeg ikke du skal bekymre deg over søvnen. Det er så utrolig forskjellig fra barn til barn hvor stort søvnbehov de har.. og tror det meste ligger innenfor normalen
Soleil Skrevet 30. mai 2002 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2002 Bekymrer meg ikke så mye for hennes søvn, men for min... Jeg har også en nyfødt i huset, og er sjelden i seng før midnatt. Og ammer om natta. Da er det ikke godt å måtte stå opp før 6... Orker ikke alltid å sprette opp av senga når hun står opp, men jeg greier ikke å sove mer når hun har begynt å romstere rundt i stua.12
Dahlia Skrevet 30. mai 2002 #5 Skrevet 30. mai 2002 Romsterende 2åringer er skumle! *ler* Kanskje du kunne fått henne inn i park 2 dager i uken eller noe sånt.. så du kunne få deg en skikkelig god lur innimellom?
Mathias Skrevet 30. mai 2002 #6 Skrevet 30. mai 2002 Må bare spørre: Har du en mann i huset? Da er det naturlig å dele på "morgenvaktene"! Dersom du er alene er det jo tyngre... Kan du ligge og småsove i stua mens småen ser på barne-tv?
Soleil Skrevet 30. mai 2002 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2002 Det er en mann i huset halvparten av tiden. Ellers er jeg alene (han jobber borte annenhver uke). Han er flink til å ta sitt ansvar når han er hjemme altså, da står vi opp annenhver gang. Det er ikke bare meg selv jeg tenker på altså, jeg synes hun sover veldig lite, så jeg tenker jo på om det kan være noe i veien da. En uoppdaget allergi eller noe som gjør at hun blir litt urolig i kroppen (hun sover fryktelig urolig også). Så jeg lurte litt på hvor mye andres toåringer sover?!
Mathias Skrevet 30. mai 2002 #8 Skrevet 30. mai 2002 Har samme problemet. Vi gir småen Vallergan i perioder for å kunne slappe av /komme oss litt selv. Har imidl funnet ut at doseringen legen gir/oppgir er ALT for mye...
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #9 Skrevet 30. mai 2002 On 2002-05-30 11:14, Lasse wrote: Har samme problemet. Vi gir småen Vallergan i perioder for å kunne slappe av /komme oss litt selv. Har imidl funnet ut at doseringen legen gir/oppgir er ALT for mye... HVA I ALLE DAGER ER VALLERGAN??? Er det noe sovemidler man gir ungen så man sjøl kan ligge å dra seg i senga lenger?? Jeg har da sjøl aktive småbarn, som våkner grytidlig... Nei, komme seg litt selv kan man gjøre når ungan blir stor.
Gjest Sissi Skrevet 30. mai 2002 #10 Skrevet 30. mai 2002 Unger er forskjellige, min trengte heller ikke så mye søvn som ble sagt var "vanlig". Det mest fornuftige du kan gjøre etter min mening er å kutte ut formiddagsluren. I noen dager må du aktivisere henne på kvelden, slik at hun ikke sovner v. 17 tiden, men det går seg til relativt raskt. Jeg tror nok at det er det eneste som nytter, hvis du ikke vil at ungen skal våkne så tidlig. Lykke til!
Cobra Skrevet 30. mai 2002 #11 Skrevet 30. mai 2002 Jeg har en datter på litt over 2 år, hun sover også veldig lite. Hun legger seg ikke før klokken er 21, senere og til tider. Og hun står opp mellom 07- 08 om morgenen. Hun sover ikke om dagen lenger, det måtte vi slutte med for da ville hun ikke legge seg før 22-23 tiden. Og det ble litt i seneste laget. Noen dager kan hun være veldig trøtt på ettermiddagen, men da finner vi på noe å gjøre sånn at hun ikke sovner. Tror det er veldig individuelt hvor mye søvn barn trenger. Datteren min var bare ca 1,5 år når hun sluttet å sove på dagen. Skjønner at det kan bli veldig tungt for deg å måtte stå opp så tidlig, syns selv at det er veldig tungt av og til. Så jeg gruer meg litt til hvordan det skal bli nå som vi skal ha et barn til. Men det kan være et godt forslag å søke barnet inn i halvbarnehage eller lignende, sånn at du får slappet litt av da.
Mathias Skrevet 31. mai 2002 #12 Skrevet 31. mai 2002 Er det noe sovemidler man gir ungen så man sjøl kan ligge å dra seg i senga lenger?? Jeg har da sjøl aktive småbarn, som våkner grytidlig... Nei, komme seg litt selv kan man gjøre når ungan blir stor. ----------------------------------------- ØØØØ, det var da voldsomt da......!!! Saken er den at han sover for lite for seg selv også... Han våkner ofte 6 ganger om natta.... + opp mellom 6-7.... Ekteskapet går på stumpene pga underskudd og krefter.... Vallergan er ikke sovemiddel. Det er en HELT ufarlig allergimedisin som er avslappende og sløvende.... Dersom du lurer på noe setter jeg pris på at man spør, ikke går til frontalangrep.... Det er ikke snakk om å ligge og dra seg, det er snakk om å overleve!!!!!
diddi Skrevet 31. mai 2002 #13 Skrevet 31. mai 2002 Sønnen vår er 21 måneder. Han sovner i 19-20 tiden, og våkner rundt 6. Har oppdaget at han ligger og suller og "roper" på mamma om morgenen. Men det er ikke så høyt, så jeg ignorerer det litt, og da sovner han igjen. Da sover han 1-1,5 time til. (Men når han roper høyt så er ikke det noe vits i å prøve å ignorere, for da blir han bare mer oppspilt.) Jeg legger til at han sover 1-2 timer om dagen også.
donald Skrevet 31. mai 2002 #14 Skrevet 31. mai 2002 vår datter på 2 år sovner mellom 18,30 og 19,00 hver kveld,og sover til alt mellom 06,30 og 07,30. hun sover 1,5 time på dagen. selv om hun er så tidlig våken,så liker hun og fly rundt på sitt og vårt rom og leke og lese bøker om morgenen. så vi ligger stort sett til 8-9 tiden før vi står opp.(dette er helgene). og til dere som slenger spydigheter om bruk av vallergan ,slutt med det. er så lei av voksne folk som legger seg opp i hva andre gjør.det er lite koselig for den som skriver inn og spør om ett lite enkelt spørsmål,og få all dette rare servert av noen av dere. SKJERP DERE.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #15 Skrevet 31. mai 2002 Hei, min datter på 2 år (+5 mnd) legger seg kl 18.30, rett etter barne-tv, og sover til ca 8.30-9.00, jeg synes forøvrig det er tidlig å våkne men da er dagen igang. Datteren min sover ikke på dagen, det hender hun er trett av og til og da passer jeg på at sovinga aldri skjer etter 15. Hvis hun blir trøtt ved 4-5 tida som faktisk er ganske ofte, aktiviserer jeg henne fram til legging. Dette fungerer kjempefint. Jeg skjønner deg som kanskje trenger litt ekstra hvile også, at det er tidlig å stå opp ved 6 tida. Jeg synes også det er ganske sent å legge ved 21 tida...hun må da være trøtt føre det... Vi har i perioder brukt Vallergan. Det er etter perioder med sykdom vi har tatt det i bruk for å få tilbake rutinene våre - som vi er veldig fornøyd med. Jeg er enig med Lasse her, folk er raske til å trekke konklusjoner. Tror ikke det er vanlg at de som bruker Vallergan gir det får å ligge å dra seg sjølv......det skal rimelig mye til for å få Vallergan av legen - bare så det er sagt. Men lykke til videre til deg som har det første innlegget.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2002 #16 Skrevet 1. juni 2002 Jeg må si at jeg også reagerte på innlegget til lasse. For sånn som han skriver det, så virker det som om at de gir ungen vallegran sånn at de kan få slappe av litt. Man skal ikke gi dette med mindre det er store søvnproblemer ( hvis det gjelder søvnen ) og ungen nekter å sove. Utenom det så får man ta sånne ting med på kjøpet. Uansett så synes jeg ikke vallegran skal bli brukt sånn. Og grunnen til at jeg reagerer som jeg gjør er fordi jeg har lest om folk som bruker vallegran selv når barnet ikke trenger det mer fordi de vil at barnet skal sove NÅ og ikke om 30 minutt for å sitte det litt på spissen. Det er en grunn til at man får den av legen, men det betyr ikke at man skal bruke den som man vil. Jeg har en særdeles aktiv 2,6 åring og her er det ikke snakk om å slappe av nei. Jeg må bare se å holde meg våken hele veien, så jeg får ikke hvilt mye. Sånn er det å ha barn.
Gjest Lottemor Skrevet 1. juni 2002 #17 Skrevet 1. juni 2002 Jeg har en datter på snart 1,5 år og hun sovner klokken 20.30 og sover til 08.00-09.30 allt etter som hava hun føler for selv.... Hun kan sove opptil tre timer på dagen og ennda så er hun stuuup trøtt når vi legger henne til vanelig tid.... Jeg syntes hun sover for mye,har prøvd å kutte ned på formidags luren ,men da er det helvete løs.... Kansje dere som har vanskeligheter med at barna vil sove kan prøve å kutte ned på sukker innholdige matvarer ol.kansje det er det som gjør at de er så våkene.... klem fra 12
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2002 #18 Skrevet 3. juni 2002 Er det seriøst ment at man gir en 2-åring vallergan??? Dette er et sovemiddel man bruker på psykiatriske pasienter i institusjoner og på insatte i norske fengsel.
Marlena Skrevet 3. juni 2002 #19 Skrevet 3. juni 2002 Til siste anonym; du bør kanskje lese innleggene litt nøyere dersom du lurer på om det er seriøst ment at noen gir 2-åringen sin Vallergan! Da får du nemlig oppgitt seriøse grunner! Uten at det egentlig har noe med oss å gjøre.
Gjest Bolle i ovnen Skrevet 27. august 2010 #20 Skrevet 27. august 2010 Helt utrolig! Jeg hadde aldri gitt barnet mitt sånne medikamenter! Få heller noen til å være barnevakt noen timer, eller bytt på å sove annehver natt hvis man er to. Vår sønn kan ofte være våken opp til 8- 10 ganger om natta på det meste. Dette er p.g.a av at barnet utvikler en bevissthet. Dette gjør at de drømmer mye mer. Vi ser på dette som en periode som snart er over. Og har derfor tolmodighet med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå