Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da nærmer det seg dessverre 1 år, 0 resultatet bortsett fra 1 SA.

Har bestilt legetime. Hva sier jeg? Hva ber jeg om i første omgang? Sædprøve og hormonprøver?

Deprimert og redd.

Info:

Jeg og samboer er i 20 årene, vi røyker/snuser (skal slutte NÅ). Jeg er 99% sikker på regelmessig EL- eggløsningsslim og smerter hver mnd, Ca 26 dagers syklus med 11 dagers konstant lutealfase. Har prøvd diverse kosttilskudd og vitaminer utel hell. Spiser folat (gravitamin). Er normalvektig begge 2, ingen kjønnssykdommer. Vi har hatt sex som klaffer hver måned, ca annenhver/hver tredje dag jevnt over. Jeg spotter aldri, mensen i ca 4 dg /mnd friskt blod. Normal mengde vil jeg si.

Jeg tipper det enten er den fordømte røyken, eller noe vi ikke kan styre selv (eks dårlig sædkvalitet eller noe galt med meg) hva tror dere?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første dere gjør er å be om henvisning til sædprøve for han hos hans fastlege. Deretter ber du om henvisning til gynekolog hos din fastlege. Fastleger har ikke nødvendig kompetanse til å utrede for barnløshet, selv om enkelte velger å begynne utredningen selv.

Røyking reduserer fruktbarheten vesentlig, både hos deg og han (redusert sædkvalitet). Så det aller viktigste dere gjør er å slutte med dette. Effekten av røking sitter i i måneder etter at man har sluttet, så det er viktig at dere tar tak her med en gang. Man kan bli nektet prøverør dersom man røyker.

11 dagers lutealfase er noe kort. Har man under 11 dager vil man normalt ha problemer med å bli gravid da egget ikke rekker å feste seg skikkelig før det blir skylt ut igjen. Hvordan har du målt dette?

Skrevet (endret)

Jeg har målt det over 1 år kun ved å se på eggløsningsslim, kjenne eggløsningssmerter og de fleste måneder tatt EL tester. Så jeg kan jo ikke være helt 100 % sikker, men med helt stabile sykluser og de samme symptomene hver mnd er jeg ganske sikker. Prøvde å tempe også, men jeg fikk det ikke helt til, forsto det sånn at man bare kunne åpne øynene og ikke bevege seg i det hele tatt så, ja jeg gav opp...

Det er kun jeg som røyker, da jeg ble gravid sist så hadde jeg sluttet 3 mnd før. (sambo snuser bare) han hadde pr da også vært snusfri

Endret av linfrø
Skrevet

Oi kom borti post knappen. Skriver fra tlf.

Han hadde altså vært snusfri 3 mnd også. Så jeg mistenker jo at det kan være en avgjørende faktor for akkurat oss. Må helt ærlig innrømme at jeg ikke trodde røyk kunne ha noe særlig å si, men nå tror jeg annerledes.

På mandag er det slutt på røyk ihvertfall!

Tusen takk for svar forresten:)

Dersom man blir bekreftet ufrivillig barnløs, hva er egentlig mulighetene da, for å få egne barn? Leser litt på nett og googler men blir så forvirret. Er pergo og prøverør alt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...