Gå til innhold

Ville du avlet på din hund ?

LaToya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvi det ikke er noe gale med hunden.

Renraset og med papirer. Ja, da ville jeg gjort det.

Spørs litt hvordan den andre hunden er da og eierene.

Litt lite informasjon, det er så mye som kan spille inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært en seriøs forespørsel med hund av samme rase som min, uten sykdommer og annet - og med godt gemytt ,ville jeg vurdert det. Jeg BURDE avle på nettopp min, fordi hun har ett eksepsjonelt godt gemytt/lynne for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt svart på dette med avling tidligere. Ble et kjempelangt innlegg... Her kommer et kjempekort svar i forhold.

Og svaret blir:

Hund 1) I utgangspunktet ja. Fordi hun er så utrolig rolig, leken og innehar gode Labradoregenskaper. Kanskje litt liten fysisk, bare. Men allikevel nei. Hun er ikke fysisk frisk nok. Og nå er hun sterilisert, så da gir svaret seg selv.

Hund 2) Han er kjøpt som unghund bla. for å kunne brukes i avl og innehar de nødvendige egenskaper. Så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke... den er snill, men frynsete i nervene, så det hadde jeg ikke gjort, dessuten er den kastrert, så da er det jo ikke noe å tenke på heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en tispe, renraset.

Da hun var ni, var vi på utstilling hvor hun fikk 1.premie for veteraner, og ros for bevegelser og størrelse.

Hun var en del større enn hannhundene og oppretterne stod i kø for å spørre meg om jeg ikke skulle sette valper på henne.

Jeg skjønte hvorfor. De hadde ødelagt rasen og fremelsket stor pels, ørestilling osv. slik at rasen var blitt mindre og mindre, og med stivere bevegelser.

Mitt svar var nei.

Det var lite jeg og xxxx kunne gjøre for å rette opp deres egne blundere, og dessuten var xxxx for gammel.

Jeg tviler på om jeg ville fått henne parret uansett om hun var par år yngre. Om en gren av rasen var blitt forbedret - hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, det vet jeg ikke. Tror neppe det, egentlig.

Har en flott hund med utrolige flotte foreldre, og meget gode linjer. Vofsen har et utrolig godt gemytt/lynne, men jeg ville vel egentlig aldri satt han i avl. Jeg ville helst hatt en "dom" på han, og fått litt kritikk fra utstilling etc. Ikke noe jeg ville gjort bare for å gjøre.

Er mange andre valper der ute som trenger gode, nye hjem. Ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet

Hunden vår er - selvfølgelig - verdens vakreste, MEN han er skikkelig skvettenog skeptisk og av den grunn ville jeg ikke avlet på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voffsen er en super representant for rasen , og en behagelig og snill hund, som jeg gjerne skulle hatt valper etter - men han har en genetisk feil - som ikke skal avles på. Derfor er Voffsen likegodt kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Hvis jeg hadde fått en seriøs forespørsel så hadde jeg sagt ja. Min hund har en topp stamtavle, faren hans ble kåret til BIR i sin rase ifjor, og hunden min har ingen synlige eller usynlige skavanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja om jeg hadde fått en skikkelig vurdering av eksteriøret og gemyttet var bra. da ville jeg mest sansynlig brukt hunden i parring. Men uten det ville jeg aldri brukt hunden i avl. der finns nok av dem som setter valper på hunden sin bare fordi det finnes en stammtavle og så er hun/han så snill. Det hadde heller ikke vært nok for meg at det er en stammtavle på hanhunden. Ville nok ha sjekket Den opp litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære tispe skal parres til torsdag (tror jeg). Ho har en herlig gemytt og er velsdig sterk psykisk (erei st. bernard tispe). I tillegg er ho i rett alder (3år) og et venne par av oss har en flott hanne. Har aldri hatt kull før, så dette er spenede! MEN, jeg (vi) er sterk motstander av å sette masse kull på i tispe. Skal ikke være noe ruge maskin!!! Så går dette bra kan det henne vi kjører et kull til, men det tviler jeg på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville ikke avlet på henne. Det skyldes to tre forhold:

1. Hun har påvist svak HD. Og det utelukker selvsagt all avl.

2. Dette er vår andre hund - vi er for uerfarne!

3. Hun er liten for sin rase. Pen kroppsbygning ellers, men altså i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Hunden min skulle egentlig brukes i avl. Jeg var fòrvert for den, og skulle få overta den når den var x år. "Eier" hadde da rett til å låne den tilbake for avl. Hun har fin stamtavle, og er en alle tiders hund.

Men (heldig vis) så ombestemte "eier" seg, og jeg fikk overta henne før kontrakten gikk ut! Gjett om jeg ble glad... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Har egentlig ikke tenkt på det, men hadde jeg fått et tilbud fra en seriøs oppdretter hadde jeg vurdert det.

Hunden min har et svært godt gemytt og har flotte tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har en bra stamtavle og et fantastisk gemytt. Hun er frisk og fin fysisk. En venninne av meg har en flott hannhund av samme rase. Han også har bra stamtavle og et bra gemytt. Han er nå avlskåret og klar til dyst. Vi vurderer å sette på min hun et valpekull om et års tid. Spennende! Ville aldri i verden ha satt på henne valper hvis hun har hatt sykdommer. Ei heller brukt henne som et samlebånd for produksjon av valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...