AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Jeg begynte i ny jobb for en måned siden, og vi var 2 som søkte der, på hver vår stilling. Etter et par uker fikk jeg vite at det var en liten "konkurranse" mellom meg og den andre om hvem som fikk flest vakter (størst stillingsprosent), men at de var kjempefornøyd med meg, og at jeg egentlig lå best an. Nå har jeg fått vite at jeg har vunnet den konkurransen - fordi hun andre har fått sparken. Sjefen fortalte meg dette og sa hun ikke hadde gjort noe galt, men at hun ikke hadde noe bra kjemi med verken kunder eller kollegaer. De hadde bare en dårlig følelse av henne. De hadde ikke fått skrevet kontrakt enda, betyr det at de bare kan sparke henne på dagen? Jeg har sett henne i arbeid, og vet at hun er flink, så jeg skjønner ikke hvor den dårlige kjemien med kundene er. Kan de bare "sparke" henne, si at hun ikke er ønsket der, av en sånn grunn? Må ikke en arbeidsgiver ha en saklig årsak til å gi noen sparken? Gjelder ikke det under alle arbeidsforhold, også uten kontrakt? Jeg skal i de nærmeste dagene nå skrive kontrakt, men jeg ble litt skeptisk her. Er de uprofesjonelle? Lurer litt på om hva som egentlig skal til for at jeg selv får sparken. De sier for øvrig at de liker meg og arbeidet mitt veldig godt, og at de er storfornøyd med meg. Aldri vært borti en arbeidsgiver som har gitt så mye positiv (og selvfølgelig negativ ved behov) tilbakemelding. Anonym poster: ecec0be2c0e757647e9f17994f6ecefb
snusmumriken Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Kan ikke så mye om dette men - du kan jo se hva som står i kontrakten din? I de jobbene jeg har hatt tidligere står det gjerne prøveperiode på 3 mnd, oppsigelsestid 14 dager i prøvetiden. Men det høres ikke ut som om det er det du har hatt. Hvis det var klart fra starten av at kun en av dere skulle få fortsette å jobbe, er det vel OK (men litt "rått" gjort). Hvis begge trodde dere var fast ansatt skulle nok ikke dette skjedd, men det blir vanskelig når dere ikke har en kontrakt å referere til, man står litt på bar bakke.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Står man egentlig på bar bakke da? Hva med arbeidsmiljøloven? Anonym poster: fef047376f8fae853c3549f092e3e29f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Uten kontrakt kan du gå på dagen, og de kan avskjedige deg på dagen. De kan også la være og utbetale lønn. Det lønner seg altså å ha en kontrakt. Anonym poster: 0c8c4e1a86e729d54a560d584d6723c3
liv Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Uten kontrakt gjelder arbeidsmiljøloven med 14 dager gjensidig oppsigelse i prøvetiden (de første seks måneder) 2
Rosalie Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Uten kontrakt kan du gå på dagen, og de kan avskjedige deg på dagen. De kan også la være og utbetale lønn. Det lønner seg altså å ha en kontrakt. Anonym poster: 0c8c4e1a86e729d54a560d584d6723c3 Pisspreik. Ved manglende kontrakt gjelder Arbeidsmiljølovens bestemmelser. Den bedriften der høres ekstremt uprofesjonell ut, og jeg hadde ikke blitt der lenger enn jeg måtte. Det vil si at jeg hadde begynt å se meg om etter ny jobb nå, og sagt opp når ny jobb var i boks. 4
MissCoverdale Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Vært borti akkurat det samme! Det verste var at sjefen fortalte alle sammen at hun andre kom til å få sparken.. Men hun latet som ingenting med henne, så pga en annen var sykemeldt og de trengte henne noen uker til. Jeg sa opp og prøvde å advare hun andre jenten. Men hu er valgte å fortsette de ukene det var snakk om.
MissCoverdale Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Beklager alle feilene, autocorrect lever sitt eget liv.
tingeling Skrevet 6. september 2012 #9 Skrevet 6. september 2012 Arbeidsmiljøloven gjelder selv om du ikke har kontrakt, og prøvetid må være spesifisert i kontrakten. De kan heller ikke si opp noen i prøvetiden uten god grunn. Høres ut som at de egentlig bare trengte en,tok inn to og fant ut at de likte deg best. Helt useriøst og helt ulovlig. 1
Rosalie Skrevet 7. september 2012 #10 Skrevet 7. september 2012 Om oppsigelse i prøvetiden: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=220
Capt. Obvious Skrevet 7. september 2012 #11 Skrevet 7. september 2012 Fint for deg at du fikk jobben, men det høres uansett temmelig useriøst ut med tanke på at det ikke skrives kontrakter og at man dolker hverandre i ryggen på den måten. Hadde det vært meg hadde jeg gitt beskjed om at jeg ikke hadde ønsket å fortsette selv heller på grunn av råtten kultur. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 Jeg har nettopp erfart det samme. De tok inn 2 samtidig til de samme arbeidsoppgavene. Etter to uker ble det en voldsom diskusjon ang. den ene personen at hun ikke fungerte.. (bare pisspreik) til meg så var de så smilende og blide. MEN jeg tok faktisk og pakket sakene og sa takk for meg. Syns ikke noe om slik oppførsel av bedrifter. Anonym poster: 8efe7b07eac14d735591abb2ed124894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå