AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Ja, så var jeg plutselig arbeidsledig da..Har vært lærling i 2 år, trivdes veldig godt og fikk beskjed om at jeg var en ressurs de veldig gjerne ville fortsette å ha, og at de skulle prøve å finne en jobb til meg. Så hadde jeg fagprøve, som jeg bestod med glans, og fikk da beskjed om at det ikke var noe ledig, selv om de gjerne skulle ønsket det. Så da står jeg her uten jobb.. Er veldig frustrerende, for det er ikke et yrke det er lett å finne jobb i, nå ligger det f.eks bare 3 annonser på finn.no fra hele Norge, og ingen er i nærheten av hvor jeg bor... Så jeg må nok studere videre. Planen er at hvis jeg ikke finner meg en grei jobb til neste sommer, så begynner jeg på forkurs til ingeniør og videreutdanner meg. Men det er så lenge siden jeg har hatt skolearbeid! Til neste høst, når jeg isåfall begynner på skolen igjen, er det 3 år siden jeg gikk på skolen, og 4 år siden jeg har hatt matematikk. Tror det kan bli en hard start, så jeg har litt lyst til å forberede meg med nettstudier. Har jo massevis av tid nå som jeg er arbeidsledig. Men føler det er en jungel av nettstudier, dette er jo ikke noe jeg MÅ ha, bare noe jeg vil ta for å forberede meg, gjerne i matte, fysikk og kjemi. Noen som vet om noen greie kurs som jeg kan ta? Anonym poster: 4f3e872777bf6099cc8f2849a091985b 1
lillemeg90 Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Har du studiekompetanse? Hvis ikke trenger man vel det først:)
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 En trenger ikke studiekompetanse hvis en har fagbrev:) vil bare friske litt opp, er som sagt noen år siden, og de fagene på.nettstudiene har så rare navn, spesielt matten;p<br /><br /> Anonym poster: 4f3e872777bf6099cc8f2849a091985b
lillemeg90 Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 En trenger ikke studiekompetanse hvis en har fagbrev:) vil bare friske litt opp, er som sagt noen år siden, og de fagene på.nettstudiene har så rare navn, spesielt matten;p<br /><br /> Anonym poster: 4f3e872777bf6099cc8f2849a091985b Åå. Er det noe nytt? Når samboeren min hadde tenkt på melde seg opp til forkurs for to år siden fikk han beskjed om at han måtte ha studiekompetanse. Han tok den, har tatt forkurset og går nå første året på høyere utdanning...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 i følge UiA sine sider: "Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller Vg1 og Vg2 yrkesfag (Kunnskapsløftet) eller grunnkurs og VK1. Minimum 5 års yrkeserfaring etter ungdomsskole kan også gi opptak (realkompetansevurdering). Studiebeskrivelse: Ønsker du å bli ingeniør, men mangler kompetanse for å starte på ingeniørutdanning? Da bør du søke på forkurs for ingeniørutdanning! Universitetet tilbyr ettårig forkurs både i Grimstad og i Kristiansand. Forkurset er beregnet for søkere som for eksempel har tatt en ren yrkesfaglig studieretning i videregående skole, søkere som ikke fyller kravene i matematikk og fysikk for direkte opptak til ingeniørutdanning, eller voksne med lang arbeidserfaring. Studentene på forkurset får tett oppfølging av lærere i de viktigste grunnlagsfagene for ingeniørutdanningen. Bestått forkurs kvalifiserer for opptak til alle ingeniørutdanninger i Norge." Anonym poster: 4f3e872777bf6099cc8f2849a091985b
LilleLola Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 i følge UiA sine sider: "Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller Vg1 og Vg2 yrkesfag (Kunnskapsløftet) eller grunnkurs og VK1. Minimum 5 års yrkeserfaring etter ungdomsskole kan også gi opptak (realkompetansevurdering). Studiebeskrivelse: Ønsker du å bli ingeniør, men mangler kompetanse for å starte på ingeniørutdanning? Da bør du søke på forkurs for ingeniørutdanning! Universitetet tilbyr ettårig forkurs både i Grimstad og i Kristiansand. Forkurset er beregnet for søkere som for eksempel har tatt en ren yrkesfaglig studieretning i videregående skole, søkere som ikke fyller kravene i matematikk og fysikk for direkte opptak til ingeniørutdanning, eller voksne med lang arbeidserfaring. Studentene på forkurset får tett oppfølging av lærere i de viktigste grunnlagsfagene for ingeniørutdanningen. Bestått forkurs kvalifiserer for opptak til alle ingeniørutdanninger i Norge." Anonym poster: 4f3e872777bf6099cc8f2849a091985b ops, ble visst litt lite:P *fikset"
LilleLola Skrevet 6. september 2012 #7 Skrevet 6. september 2012 å da var jeg ikke anonym lenger.. skitt au:)
lillemeg90 Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Hm. Ok, har nok skjedd en endring da:) beklager, har ingen tips til hva du bør lese på
Lisa-Marie Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 (endret) Kast deg ut i det :D Jeg gikk sommer kurs nå i sommer på seks uker med matte og fysikk, har ikke hatt matte siden 2005 og jeg holdt på å stryke alle åra på vgs. Jeg har rett og slett hatet matte og hadde ingen forutsetninger for at jeg skulle klare sommerkurset. Men jeg jobbet knall hardt hjemme hver dag etter skolen og gikk ut med en C/4 Jeg ble veldig fornøyd siden jeg ikke kunne løse helt enkle likninger og brøker før jeg begynte. Stå på! Vil du det nok klarer du alt! Endret 8. september 2012 av Lisa-Marie 1
Bittelill Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Forkurs erstatter studiekompetanse... du får at du trenger der. Jeg ville ha lånt skolebøkene på biblioteket, og begynt der. Det er endel ting i pensum som man må forstå for å kunne jobbe med det. Ville ha begynt å se på likninger (med en og to ukjente), grenseverdier, enhetssirkel og enkel derivasjon i boka først. Denne siden inneholder masse undervisningsvideoer til matte (og andre fag): www.khanacademy.org/math/precalculus For å finne flere videoer velg "watch" oppe i menyen. Personlig syntes jeg det var mye lettere å forstå fysikk fordi det er ting som henger sammen med det virkelige liv. Så jeg ville konsentrert meg om matte og kikket på fysikk når du hadde jobbet endel matte. Jeg har hatt stort utbytte av å ta forkurs først gjennom hele ingeniørutdannelsen. Det føltes som om noen omdekorerte hjernen med hammer og spett de første to månedene, men så løsnet det... bare hold ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå