AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Jeg lurer på om en må ha tysk på videregående for å få studiekompetanse? Hvis jeg har fordypning i biologi, kjemi, sosialkunnskap og engelsk, må jeg da ha tysk for å få studiekompetanse? Dette er er fag jeg sliter med, og jeg har ikke tid til å jobbe med faget. Anonym poster: d4190dff61fdcdf3ed44df518a9c1a94
NancyB. Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Eg har studiekompetanse, men hadde ikkje tysk på vgs. Hadde heller ikkje biologi, kjemi eller sosialkunnskap...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Du må ikke ha noe annet språk enn engelsk for å få studiekompetanse, men hvilke fag du må gjennomføre for å få godkjent året kommer an på hvilken linje du går. Det er ikke alle fagkombinasjoner som er godtatt for de forskjellige linjene, noen fag er obligatoriske på de forskjellige studieretningene, men ikke nødvendigvis krav for å få studiekompetanse. Anonym poster: 657df95f464294ed8d94bd49d2999756 1
Musaleem Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Du må ha et fremmedspråk, ja. ”Læreplan i fremmedspråk” tas i bruk i Vg1 fra og med skoleåret 2006-07. Alle elever i studieforberedende utdanningsprogram 2Utdanningsprogram for studiespesialisering, udanningsprogram for idrettsfag og utdanningsprogram for musikk, dans og drama. skal ha et fremmedspråk innenfor den tidsrammen som er avsatt til fellesfag. Elevene på studieforberedende utdanningsprogram kan enten fortsette med det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet eller begynne med et nytt språk. I tillegg til det obligatoriske omfanget av fremmedspråk som fellesfag, kan elevene også velge fremmedspråk som programfag. Nærmere info om valg av programfag vil bli gitt i det kommende rundskrivet om fag- og timefordeling. http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/kd/Lover_og_regler/2006/rundskriv-f-003-06.html?id=109627
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Du må ha et fremmedspråk, ja. ”Læreplan i fremmedspråk” tas i bruk i Vg1 fra og med skoleåret 2006-07. Alle elever i studieforberedende utdanningsprogram 2Utdanningsprogram for studiespesialisering, udanningsprogram for idrettsfag og utdanningsprogram for musikk, dans og drama. skal ha et fremmedspråk innenfor den tidsrammen som er avsatt til fellesfag. Elevene på studieforberedende utdanningsprogram kan enten fortsette med det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet eller begynne med et nytt språk. I tillegg til det obligatoriske omfanget av fremmedspråk som fellesfag, kan elevene også velge fremmedspråk som programfag. Nærmere info om valg av programfag vil bli gitt i det kommende rundskrivet om fag- og timefordeling. http://www.regjering....html?id=109627 Tusen takk for svar. Holder det med tysk nivå I, eller må jeg ha hatt tysk i to år, altså, er tysk nivå II programfag? Anonym poster: d4190dff61fdcdf3ed44df518a9c1a94
Gjest suphadupha Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Tusen takk for svar. Holder det med tysk nivå I, eller må jeg ha hatt tysk i to år, altså, er tysk nivå II programfag? Anonym poster: d4190dff61fdcdf3ed44df518a9c1a94 Hvis vi skulle fortsette på språket vi hadde på ungdomsskolen da jeg begynte på vgs (2008) ble vi tvunget til å velge nivå 2. Vi fikk kun velge nivå 1 hvis vi skulle begynne på noe nytt.
Musaleem Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 (endret) Jeg regner med at du går på videregående og føler studieløpet der, så da vil dette være aktuelt for deg: Alt. 1. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring i læreplanens nivå II. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående i forbindelse med vurdering og dokumentasjon skal være ”Fransk II”, ”Tysk II” osv. Alt. 2. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men begynner med et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal i videregående ha opplæring i læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I”, ”Tysk I” osv. Alt. 3. Elever som på ungdomstrinnet har hatt opplæring i fordypning i engelsk, norsk eller samisk og ikke har hatt opplæring i fremmedspråk i grunnskolen, skal begynne med fremmedspråk i videregående opplæring. Disse elevene skal i videregående ha opplæring både i læreplanens nivå I og i nivå II. Timetallet er 113 årstimer i Vg1, 112 årstimer i Vg2 og 140 årstimer i Vg3, til sammen 365 årstimer over tre år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I+II”, ”Tysk I+II” osv. Det er å finne på samme linken som jeg skrev på det andre innlegget. Som jeg forstår det, kan du enten bygge videre på fremmedspråk fra ungdomsskolen, og du må da kun ha fremmedspråk vg1+vg2, eller så kan du begynne med et nytt fremmedspråk (hvis du har hatt et annet på ungdomsskolen), og da igjen bare måtte ha fremmedspråk vg1+vg2, men hvis du tidligere ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen (kun fordypning i norsk, samisk eller engelsk), er du nødt til å ha fremmedspråk vg1,2+3. Endret 5. september 2012 av Musaleem
KaDust Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Jeg fikk velge nivå 1 i tysk, selvom jeg hadde tysk på ungdomskolen også. Men dette var etter et semester, og læreren gjorde ikke en god jobb så halvparten av klassen hennes strøk og vi kunne velge å bytte til et lavere nivå. Du må nesten høre med rådgiver på skolen du skal gå på/går på da det finnes unntak fra regelne de har lagt ut.
Gjest vester Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Teoretisk sett ligger ikke fremmedspråk under generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse innebærer norsk, engelsk, samfunnsfag, historie, matematikk og naturfag.. slik at svaret på spørsmålet ditt vil avhenge av om du går på vgs. nå eller om du har vært ferdig noen år. For en grundigere oppklaring av dette, vil jeg nok i likhet med KaDust anbefale å oppsøke en rådgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå