Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Drar man på ferie uten noen av barna, vil de som ikke får være med, føle seg utelatt, det er vel ikke noe å si noe på, vil jeg tro. Man kan sikkert snakke med de i det vide og det bredeom a d fikk jo være med mamma da og da og slik og slik. Men de føler seg utelatt når de ikke får være med. La oss utelukke de tilfellene der barna ikke har mulighet til å være med, det blir noe annet. Også hvis mor av en eller annen idiotisk grunn nekter osv. Ville dere dratt på ferie og tatt med dere enkelte av barna i kjernefamilien, mens andre må bli hjemme? Og at det da gjerne blir de samme ungene som oftere må bli hjemme? Ville du dratt på ferie med stebarna og latt dine egne unger være hjemme hos mormor? Er det stemor eller faren til barna som vil dra uten de? Hvorfor er det en god avgjørelse å utelate noen barn? Hvem er det godt for?
Maryell Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Fordi det ikke alltid passer seg sånn at alle kan være med. Her vil stebarn være skolebarn og felles ikke, for oss passer det som regel best å reise utelands på høsten og da har skolen startet opp. Vi har også ferie med stebarn i to uker i juli hvor vi drar i dyreparker, tur med båten etc. Helt uaktuelt å reise til "syden" midt i fellesferien i 50 varmegrader med et lite barn. Pluss at han drar på 1-2 turer i året utelands med mor, det er mer enn hva vårt fellesbarn kommer til å få. 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Hvis alle alltid tar med stebarna vil jo de med bonusforeldre få dobbelt så mye ferie som de uten. Er det rettferdig?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Fordi det ikke alltid passer seg sånn at alle kan være med. Her vil stebarn være skolebarn og felles ikke, for oss passer det som regel best å reise utelands på høsten og da har skolen startet opp. Vi har også ferie med stebarn i to uker i juli hvor vi drar i dyreparker, tur med båten etc. Helt uaktuelt å reise til "syden" midt i fellesferien i 50 varmegrader med et lite barn. Pluss at han drar på 1-2 turer i året utelands med mor, det er mer enn hva vårt fellesbarn kommer til å få. Så dine stebarn får aldri være med til utlandet med dere? Høres ikke helt rettferdig ut..... Hvorfor ikke dra rett etter skoleslutt i juni? Da er det ikke fullt så varm i utlandet som i juli/august og prisene er litt lavere enn i fellesferien. Si hvis stebarnet er med moren på 1 tur i året, og dere er på tur med deres fellesbarn 1 gang i året, pluss ferie om sommeren med stebarn så får jo alle barna 2 turer hver......så fellesbarnet lider jo ikke akkurat noe nød. Har selv ei jente på 9 der faren, stemor og deres 3 felles barn hvert år drar på utenlandstur med fellesbarn og hun ikke får være med. De to ukene hun er hos far er de hjemme hos far med småturer i lekeland, hytta til besteforeldrene, båttur ol. Hun er så gammel nå at hun synes det er trist og urettferdig at aldri hun får bli med faren på familieturen. Anonym poster: 5d0dc2c4472fec50612505c6c23bbf6d 6
melly666 Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Hvis alle alltid tar med stebarna vil jo de med bonusforeldre få dobbelt så mye ferie som de uten. Er det rettferdig? Er det rettferdig at noen barn får bo med begge foreldrene sine? 8
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Er det rettferdig at noen barn får bo med begge foreldrene sine? Kan du utbrodere litt, jeg er ikke sikker på om jeg skjønte helt. Dersom jeg derimot har tolket deg riktig så vil jeg si at jeg ikke ser på det som noe positivt eller negativt å ha skilte foreldre (ikke bor i samme hus). Håper jeg svarte på riktig spørsmål.
Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Fordi det ikke alltid passer seg sånn at alle kan være med. Her vil stebarn være skolebarn og felles ikke, for oss passer det som regel best å reise utelands på høsten og da har skolen startet opp. Vi har også ferie med stebarn i to uker i juli hvor vi drar i dyreparker, tur med båten etc. Helt uaktuelt å reise til "syden" midt i fellesferien i 50 varmegrader med et lite barn. Pluss at han drar på 1-2 turer i året utelands med mor, det er mer enn hva vårt fellesbarn kommer til å få. Hva om dere får ett barn til? Vil da eldste fellesbarn som har begynt på skolen være hjemme hos mormor, når minste fellesbarn som går i barnehagen og dere drar til syden? Dette med at stebarnet får dobbelt opp, er et dårlig argument.
Anciol Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Har alltid pleid å ta med ste-niesen min (min bror sin stedatter) når vi drar på ferie. Men så er jentas biologiske far død , så det blir vel litt annerledes da!
Maryell Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Så dine stebarn får aldri være med til utlandet med dere? Høres ikke helt rettferdig ut..... Hvorfor ikke dra rett etter skoleslutt i juni? Da er det ikke fullt så varm i utlandet som i juli/august og prisene er litt lavere enn i fellesferien. Si hvis stebarnet er med moren på 1 tur i året, og dere er på tur med deres fellesbarn 1 gang i året, pluss ferie om sommeren med stebarn så får jo alle barna 2 turer hver......så fellesbarnet lider jo ikke akkurat noe nød. Har selv ei jente på 9 der faren, stemor og deres 3 felles barn hvert år drar på utenlandstur med fellesbarn og hun ikke får være med. De to ukene hun er hos far er de hjemme hos far med småturer i lekeland, hytta til besteforeldrene, båttur ol. Hun er så gammel nå at hun synes det er trist og urettferdig at aldri hun får bli med faren på familieturen. Anonym poster: 5d0dc2c4472fec50612505c6c23bbf6d Hvor sa jeg at vi hvert år kom til å dra på utelandsferie med fellesbarn uten stebarn? Og hvis alle drar til syden, faller jo den andre ferien bort all den tid det koster flesk å dra på ferie i Norge/skandinavia også. Og kan det ikke være greit å gjøre noe annet de to ferieukene enn å dra på en standard sydenferie? Når ble parker etc. et dårligere feriealternativ? 3
melly666 Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Kan du utbrodere litt, jeg er ikke sikker på om jeg skjønte helt. Dersom jeg derimot har tolket deg riktig så vil jeg si at jeg ikke ser på det som noe positivt eller negativt å ha skilte foreldre (ikke bor i samme hus). Håper jeg svarte på riktig spørsmål. Du skriver det ikke er rettferdig å alltid ta med stebarna på ferie, siden de da får "dobbelt opp". Men personlig velger jeg å kunne se foreldrene mine hele tiden og bo med de, fremfor en ekstra ferietur i året. 2
Maryell Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 (endret) Hva om dere får ett barn til? Vil da eldste fellesbarn som har begynt på skolen være hjemme hos mormor, når minste fellesbarn som går i barnehagen og dere drar til syden? Dette med at stebarnet får dobbelt opp, er et dårlig argument. For det første, er det gitt at vi skal ha flere barn? Grublet du ut det helt selv? Det er faktisk ikke et dårlig argument, det viktigste for barnet må da være å få tid med far og søsken, om det er i syden, Norge eller i Danmark burde da være underordnet? Endret 5. september 2012 av Maryell 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Hvor sa jeg at vi hvert år kom til å dra på utelandsferie med fellesbarn uten stebarn? Og hvis alle drar til syden, faller jo den andre ferien bort all den tid det koster flesk å dra på ferie i Norge/skandinavia også. Og kan det ikke være greit å gjøre noe annet de to ferieukene enn å dra på en standard sydenferie? Når ble parker etc. et dårligere feriealternativ? Parker i ny og ne i løpet av 2 uker er et dårligere feriealternativ for et stebarn når stebarnet vet at far/stemor og søsken kommer til å dra på en utenlandsferie der han/hun ikke får være med. Mine barn ville helt klart ha foretrukket å vært med oss til f.eks Kreta enn to dager på Tusenfryd. Hvorfor skal dere ha to turer? Dropp heller da den ferien dere tar til utlandet om vinteren, og heller legg pengene i en ordentlig familieferie der alle barna er med. DET synes jeg er mest rettferdig. Mannen og meg har fått et fellesbarn, ville ikke fallt oss inn å dra på tur uten storesøster! Men det er kanskje annerledes med stefar? Her prioriterer stefar iallefall begge barna like høyt, også når det gjelder turer. Anonym poster: 5d0dc2c4472fec50612505c6c23bbf6d 17
Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Hvis alle alltid tar med stebarna vil jo de med bonusforeldre få dobbelt så mye ferie som de uten. Er det rettferdig? Barn som må dele seg mellom to familier og ikke ha det priviligeliet av å kunne være sammen med begge foreldrene hele tiden og ha en mamma og pappa som er glad i hverandre, betrakter nok dette med dobbelt opp som en fattig trøst. To ferier og to bursdagsgaver er ikke i nærheten avl veie opp for hva de har mistet. På er annen side kan jeg forstå at fellesbarnet synes det er urettferdig, men han vet ikke bedre. Har ikke evne til å forstå hvor privilegert han selv er som bor med både mamma og pappa. Man kan jo oppfordre de eldre særkullsbarna til å ikke sitte ved middagsbordet og skryte vilt om ferier de ha hatt, men heller fortelle mamma/pappa om det på sengen.
Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #14 Skrevet 5. september 2012 Kan du utbrodere litt, jeg er ikke sikker på om jeg skjønte helt. Dersom jeg derimot har tolket deg riktig så vil jeg si at jeg ikke ser på det som noe positivt eller negativt å ha skilte foreldre (ikke bor i samme hus). Håper jeg svarte på riktig spørsmål. Så det er likegyldig for et barn om mamma og pappa skiller seg, det bli hipp som happ? Det er en ganske sær oppfatning, og etter min mening og erfaring (både personlig og fra jobb med barn) HELT FEIL
Maryell Skrevet 5. september 2012 #15 Skrevet 5. september 2012 Parker i ny og ne i løpet av 2 uker er et dårligere feriealternativ for et stebarn når stebarnet vet at far/stemor og søsken kommer til å dra på en utenlandsferie der han/hun ikke får være med. Mine barn ville helt klart ha foretrukket å vært med oss til f.eks Kreta enn to dager på Tusenfryd. Hvorfor skal dere ha to turer? Dropp heller da den ferien dere tar til utlandet om vinteren, og heller legg pengene i en ordentlig familieferie der alle barna er med. DET synes jeg er mest rettferdig. Mannen og meg har fått et fellesbarn, ville ikke fallt oss inn å dra på tur uten storesøster! Men det er kanskje annerledes med stefar? Her prioriterer stefar iallefall begge barna like høyt, også når det gjelder turer. Anonym poster: 5d0dc2c4472fec50612505c6c23bbf6d For to som jobber så handler det litt om når man får tatt ut ferien sin, vi må også ta hensyn til mors ferieplaner som ofte legger føringer for når ferien skal være. Jeg syns du greier å lese mye utav lite, hvor sa jeg at ferien besto i to dager på Tusenfryd? I år var vi på ferie i Norge og Sverige i to uker i strekk, både på hotell og leide brygge og i diverse parker. Vi tilbrakte ikke en natt hjemme. At det i dine øyne er en mye dårligere ferie enn to uker på Kreta får være din sak. Om vi feks. annethvert år drar en tur på høsten har jeg ærlig talt ikke særlig dårlig samvittighet for. 4
Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #16 Skrevet 5. september 2012 For det første, er det gitt at vi skal ha flere barn? Grublet du ut det helt selv? Det er faktisk ikke et dårlig argument, det viktigste for barnet må da være å få tid med far og søsken, om det er i syden, Norge eller i Danmark burde da være underordnet? Det er ikke gitt, men du kan jo tenke tanken og suge litt på den. Ville du valgt det alternativet, eller ville du plutselig funnet ut at det ikke passer med ferie i skoletiden? Det er jo en god sjekk, på en måte, for om det er rimelig med de løsningene dere har nå, eller om løsningen baserer seg på at det bare er særkullsbarna som må lide og ikke deres fellesbarn. Hvis ordningen blir dårlig om det hadde gjeldt fellesbarn, er den nok også dårlig om den gjelder særkullsbarn. Kanskje ikke for deg, men moralsk sett og for faren og for særkullsbarna.
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. september 2012 #17 Skrevet 5. september 2012 Vel, i følge min erfaring er det hipp som happ hvorvidt foreldrene er bor sammen eller ikke.
Maryell Skrevet 5. september 2012 #18 Skrevet 5. september 2012 (endret) Det er ikke gitt, men du kan jo tenke tanken og suge litt på den. Ville du valgt det alternativet, eller ville du plutselig funnet ut at det ikke passer med ferie i skoletiden? Det er jo en god sjekk, på en måte, for om det er rimelig med de løsningene dere har nå, eller om løsningen baserer seg på at det bare er særkullsbarna som må lide og ikke deres fellesbarn. Hvis ordningen blir dårlig om det hadde gjeldt fellesbarn, er den nok også dårlig om den gjelder særkullsbarn. Kanskje ikke for deg, men moralsk sett og for faren og for særkullsbarna. Du glemmer det faktum at særkullsbarnet har en mor? Og helt ærlig? LIDE? Lider man fordi man får en eller to sydenferier og ikke tre? Dere ser jo helt bort fra at meningen med ferier og samvær er for å være SAMMEN og gjøre hyggelige ting! Det er ikke BARE tur til Kreta som er hyggelig! Endret 5. september 2012 av Maryell 7
Gjest Stemor Skrevet 5. september 2012 #19 Skrevet 5. september 2012 Vel, i følge min erfaring er det hipp som happ hvorvidt foreldrene er bor sammen eller ikke. Hva i all verden baserer den erfaringen seg på?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #20 Skrevet 5. september 2012 For noen er det hipp som happ om foreldrene bor sammen, og for andre er det ikke det. Uansett er det merkelig at barn skal ha "betalt" i form av dobbelt så mange sydenferier, slik det ser ut som tankegangen er hos enkelte. Selv tenker jeg at normalen bør være å reise alle sammen, men at det av og til ikke passer eller at man av og til tar en tur alene/bare noen/bare jenter/bare de eldste osv må være helt greit... Anonym poster: 2dc0ba1aa47b982aa6d423e46bf4b4e3 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå