Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg etterlyser oppskrift på ordentlig mousakka med auberginer og hele pakka. Trenger det rimelig snart..

Skrevet

Moussaka

3 auberginer (ca 800 g)

salt

500 g kjøttdeig (gjerne av lam)

2 løk

3 knuste hvitløksbåter

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré

3/4 ts salt

litt pepper

4 dl melk

3 ss hvetemel

1/2 ts salt

2 ss smør

litt revet muskat

2 dl revet ost + 1 dl til gratinering

2 egg

Skjær auberginene i skiver legg dem på et fat og strø litt salt over. Hakk løk og hvitløk og surr i olje. Legg i kjøttdeig og stek. Bland i tomater, tomatpuré og krydder. La putre i minst 15 minutter. Lag hvitsaus, smak til med krydder og ha i revet ost. Pisk eggene lett og bland i sausen. Skyll og tørk auberginene og stek dem i litt smør. Fordel halvparten av skivene i bunnen av en ildfast form. Hell halvparten av kjøttsausen over. Et nytt lag auberginer, og så resten av kjøttsausen. Legg siste lag auberginer på toppen og bre den hvite sausen øverst. Dryss revet ost over til slutt. Stek ved 175 grader i 40-45 minutter. La den hvile noen minutter før servering.

Skrevet

Tusen hjertlig takk! Du er en knupp :)

Skrevet

Jeg bruker også hvitvin i tomatsausen...det gjør susen!! kjempegodt! :-)

Skrevet
....og en teskje kanel i hvitsausen.

Personlig synes jeg kanelen gjør seg best i kjøttsausen. :) Men jeg ser i allefall at jeg helt har utelatt krydderet i kjøttsausen, det skal være basilikum, oregano, kanel og muskat.

Skrevet

Det skal være muskat i bechamel'en også (hvitsausen)!!

Skrevet
Det skal være muskat i bechamel'en også (hvitsausen)!!

Ja, det står i oppskriften. :wink:

Skrevet

Joda, ser det nå...det kom bare ikke så klart frem!! :wink:

Skrevet

Litt kverulering: det er forskjell på hvitsaus og bechamelsaus.

Hvitsaus består av smør og mel som jevnes med melk, mens bechamel der jevner man smør og mel med melk som har kokt i minst en time i lag med 1 løk med 5 nellikspiker stukket i løken.

Gjest Anonymous
Skrevet

For øvrig er moussaka også en rett som er kjempegod uten kjøtt! Pleier å utelate kjøttet når mine vegatarvenner kommer på besøk. Blir fin og fyldig og mettende også uten kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...