Nieida Skrevet 20. februar 2004 #1 Skrevet 20. februar 2004 Jeg etterlyser oppskrift på ordentlig mousakka med auberginer og hele pakka. Trenger det rimelig snart..
Arkana Skrevet 20. februar 2004 #2 Skrevet 20. februar 2004 Moussaka 3 auberginer (ca 800 g) salt 500 g kjøttdeig (gjerne av lam) 2 løk 3 knuste hvitløksbåter 1 boks knuste tomater 2 ss tomatpuré 3/4 ts salt litt pepper 4 dl melk 3 ss hvetemel 1/2 ts salt 2 ss smør litt revet muskat 2 dl revet ost + 1 dl til gratinering 2 egg Skjær auberginene i skiver legg dem på et fat og strø litt salt over. Hakk løk og hvitløk og surr i olje. Legg i kjøttdeig og stek. Bland i tomater, tomatpuré og krydder. La putre i minst 15 minutter. Lag hvitsaus, smak til med krydder og ha i revet ost. Pisk eggene lett og bland i sausen. Skyll og tørk auberginene og stek dem i litt smør. Fordel halvparten av skivene i bunnen av en ildfast form. Hell halvparten av kjøttsausen over. Et nytt lag auberginer, og så resten av kjøttsausen. Legg siste lag auberginer på toppen og bre den hvite sausen øverst. Dryss revet ost over til slutt. Stek ved 175 grader i 40-45 minutter. La den hvile noen minutter før servering.
Nieida Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2004 Tusen hjertlig takk! Du er en knupp
Gjest Madden Skrevet 26. februar 2004 #4 Skrevet 26. februar 2004 Jeg bruker også hvitvin i tomatsausen...det gjør susen!! kjempegodt! :-)
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2004 #5 Skrevet 26. februar 2004 ....og en teskje kanel i hvitsausen.
Arkana Skrevet 26. februar 2004 #6 Skrevet 26. februar 2004 ....og en teskje kanel i hvitsausen. Personlig synes jeg kanelen gjør seg best i kjøttsausen. Men jeg ser i allefall at jeg helt har utelatt krydderet i kjøttsausen, det skal være basilikum, oregano, kanel og muskat.
Gjest Madden Skrevet 27. februar 2004 #7 Skrevet 27. februar 2004 Det skal være muskat i bechamel'en også (hvitsausen)!!
Arkana Skrevet 27. februar 2004 #8 Skrevet 27. februar 2004 Det skal være muskat i bechamel'en også (hvitsausen)!! Ja, det står i oppskriften.
Gjest Madden Skrevet 27. februar 2004 #9 Skrevet 27. februar 2004 Joda, ser det nå...det kom bare ikke så klart frem!!
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2004 #10 Skrevet 27. februar 2004 Litt kverulering: det er forskjell på hvitsaus og bechamelsaus. Hvitsaus består av smør og mel som jevnes med melk, mens bechamel der jevner man smør og mel med melk som har kokt i minst en time i lag med 1 løk med 5 nellikspiker stukket i løken.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #11 Skrevet 27. februar 2004 For øvrig er moussaka også en rett som er kjempegod uten kjøtt! Pleier å utelate kjøttet når mine vegatarvenner kommer på besøk. Blir fin og fyldig og mettende også uten kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå