Gå til innhold

Til dere som er foreldre: hvordan hadde dere reagert hvis barnet ditt stjal penger fra deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne situasjonen snakker jeg om meg selv. For 10-12 år siden, da jeg var 15 + - år stjal jeg innimellom penger fra foreldrene mine. Det kunne være alt fra 50- 100- 200 lapper, og en gang en 500-lapp. I dag har jeg utrolig dårlig samvittighet for det. Foreldrene mine er verdens snilleste og jeg var en uetisk drittunge.

Jeg har lenge vurdert om jeg skulle si det til dem, men det blir nok mest for å lette min samvittighet. Det er jo selvsagt mulig de vet om det, men tror faktisk ikke det.

Så, hvordan hadde du som forelder tatt det hvis du fikk vite at barnet ditt stjal fra deg da det var yngre? Jeg vil nødig såre foreldrene mine, og "det de ikke vet har de ikke vondt av", men har utrolig lyst til å fortelle dem det.

Anonym poster: b3c030d7c6f4bfba98c400e1a926457b

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg hadde satt pris på ærligheten, og dersom du hadde lært av det, ikke gjort mer med det.

Skrevet

Det er nok ikke så uvanlig at barn stjeler litt fra foreldrene.

Å stjele flere hundre kroner er mye, sannsynligvis mer enn normalen, men å lure til seg litt penger til godteri og annet fjas som ung tenåring tror jeg er noe mange av oss er skyldige i. Det er så klart helt galt, men hvis du nå forteller det til dine foreldre flere år senere kan jeg ikke se for meg at de skal bli veldig sinte for det? Det kommer så klart an på hva slags type mennesker de er.

Skrevet

Tråden flyttes til Barn og Familie.

Niennas, mod.

Skrevet

Du er sikkert ikke alene om det, de fleste barn/ungdom har nok tatt noe som ikke var deres en eller annen gang. Jeg tenker at for en ung person i en familie virker det sikkert ikke like ulovlig å ta penger fra sine egne foreldre. Er jo ikke logisk i det hele tatt, men det var det jeg tenkte den gangen jeg tok tyvekroningen som lå i bilsetet til pappa når jeg var 12. For alt du vet kan det være de ler av det. Mamma ville nok syntes synd på meg for å ha hatt dårlig samvittighet for det i mange herrens år. ;)

Anonym poster: 2fbd13e00ca75d7431b0558d3ea57a7e

Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet

Takk for alle svar!

Godt å høre at ikke jeg er den eneste som har tattpenger fra foreldrene mine, men siden det er snakk om så store penger og over lengre tid føles det litt verre enn når et relativt uskyldig godtersykt barn tar en mynt fra mor eller far.

Er ikke sånn at jeg hver dag går rundt med dårlig samvittighet for det, men synes det var utrolig råttent gjort av meg, spesielt siden mamma og pappa var ganske så ålreite meg penger til meg.

Tror ikke de ville blitt sur, men er mer redd for at de ville blitt skuffa. Håper jo at de setter pris på ærligheten og skjønner at jeg har lært. Har jo aldri stjålet noe etter den tiden. Ikke så mye som en kulepenn på jobben!

Anonym poster: b3c030d7c6f4bfba98c400e1a926457b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...