Minni-Mus Skrevet 5. september 2012 #1 Del Skrevet 5. september 2012 Noen her som plutselig har havnet på skolebenken igjen? Vurderer å følge drømmen min om å bli sykepleier. Da blir det aktuelt å ta det på deltid over 4år, slik at jeg kan jobbe litt utenom. Har to små barn, og lurer på om noen kan dele erfaringene sine om hvor tøft/vanskelig det var. Eller om det faktisk går ganske fort/greit?? Hvor mye klarer/kan man feks jobbe ved siden av studiene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 5. september 2012 #2 Del Skrevet 5. september 2012 Var mange i mitt kull som tok sykepleien som voksen. Vet om en som jobbet 50% natt utenom og det var studie på heltid. Litt vanskelig for meg å svare da jeg ikke har barn, men for meg ble det slik at noen semestre kunne jeg nesten ike jobbe utenom den faste helgen min da det var veldig mye å lese osv. Mens andre jobbet jeg ekstra tre gang i uken ca. Det jeg vil tro egr viktig er å ha barnevakt til når du skal i praksis. For da man ofte gå til alle døgnets tider. Og man kan ha maks 3 dager fravær i 8 ukers praksis, og med syke barn er det vanskelig å få det til å gå opp:) Men jeg tror det er gjennomførbart, iallefall på 4 år:) jeg anbefaler virkelig å bli sykepleier:) trives veldig godt med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #3 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg tar sykepleien på deltid. Jeg har to små barn og er alene med dem. Det går greit, ihvertfall når vi kun har teori. Når vi har praksis så søker jeg om ekstra hensyn om arbeidstider og praksissted og det går helt fint. Jeg kan ikke har mer fravær, men slipper mange kvelds og nattevakter og rekker og få levert barna i barnehagen først. Jeg er veldig glad jeg går deltid så rekker jeg å puste innimellom slagene Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minni-Mus Skrevet 6. september 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 6. september 2012 Takk for svar. AnonymBruker: Jobber du noe ved siden av studiene? Hvor lange er praksisperiodene strekk? Jeg skjønner at jeg må belage meg på noen tøffe år, men mye lesing og bruke kveldene/helgene ol. Ungene er jo i barnehage og på skole, og jeg har en mann som stiller opp. Men det er jo viktig at jeg får jobbet litt i tilegg for å sikre økonomien de årene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #5 Del Skrevet 6. september 2012 Praksis er litt ulikt fra høyskole til høyskole. Vanligvis er det sykehjem 10 uker, psykiatri 9 uker, medisin 9 uker og kirurgi 9 uker. Ved sykepleie på deltid, vil det si at du er 75 % student og skal i teorien kunne jobbe 25% ved siden av.<br /><br /> Anonym poster: a08b521ba1477ceab7b64cfef7c03f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 6. september 2012 #6 Del Skrevet 6. september 2012 Vi har to sykehjemspraksiser, psykiatri, medisin og kirurgi. Alle på 8 uker. Jeg gikk fulltid og jobbet rundt 20% utenom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #7 Del Skrevet 6. september 2012 Takk for svar. AnonymBruker: Jobber du noe ved siden av studiene? Hvor lange er praksisperiodene strekk? Jeg skjønner at jeg må belage meg på noen tøffe år, men mye lesing og bruke kveldene/helgene ol. Ungene er jo i barnehage og på skole, og jeg har en mann som stiller opp. Men det er jo viktig at jeg får jobbet litt i tilegg for å sikre økonomien de årene! Jeg jobber i utgangspunktet bare helger, stort sett annenhver helg. Også jobber jeg noen ukedager innimellom om jeg har tid og overskudd. Teorien er 50% og praksis 100% , når vi har praksis jobber jeg kun helger. Vi har praksisperioder på 8-10 uker, seks praksisperioder. Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #8 Del Skrevet 6. september 2012 Hør med skolen(e) du ønsker å gå på hvordan de gjør det hos seg med praksis, tilpassning til barnehage osv, for det er store forskjeller fra sted til sted. Både der jeg tok sykepleien og der vi får studenter fra på jobb nå, kreves det både dag, kveld, natt og helge jobbing i turnus. Det er ikke mulig å komme senere eller gå tidligere pga levering i barnehage. Tenker egentlig at det er helt greit, slik blir det jo i yrkeslivet når du er ferdig på skolen også, ingen som kan komme senere fordi barnehagen ikke åpner før halv åtte selv om jobben starter syv. Anonym poster: ad4d6a946da429972ef9a4c114c24cef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 6. september 2012 #9 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg går deltid og klarer ikke jobbe så mye ved siden av. Men jeg blir og fort sliten og bruker mye tid på å lese og å jobbe med studieoppgaver som tar tid!Folk er litt forskjellige der. Praksis er på 100% altså 4 dager i uka og en studiedag. Vi har hatt 8 uker på sykehjem og 8 uker i hjemmetjenesten. Her trenger man ikke gå natt. For det meste dagtid. Jeg ser at noen av de som har barn sliter veldig med å få ting til å gå rundt, men mulig det har vært fordi de har vært alene med barn. Når det ikke er eksamenstid og ikke praksis er det mye roligere og lettere å få jobbet ved siden av. Jeg jobber stort sett i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette80 Skrevet 6. september 2012 #10 Del Skrevet 6. september 2012 Ikke tilfeldigvis noen som vet Åssen praksisen utføres på hiø vel? Om det bare er dagtid eller om det er turnus? Hmmm, nå fikk jeg noe å tenke på :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #11 Del Skrevet 6. september 2012 Du kan ikke belage deg på at du kun får gå dagtid i alle prakisperiodene dine, da unngår du også viktig læring, spesielt på sykehus. Hos oss hadde vi 1.året-6 uker på sykehjem, 2.året- 8 uker medisinsk sykehusavdeling, 8 uker kirurgisk sykehusavdeling og 4 uker operasjon/akuttmottak/intensiv/poliklinikk e.l,3.året- 8 uker psykiatri og 8 uker hj.spl. Og så lurer jeg på hvordan dere som bare vil gå dagtid i praksis har tenkt at det skal gjøres når dere kommer i jobb? Det finnes svært få spl stillinger som kun er på dagtid, og de krever som regel god erfaring før man ansettes. Anonym poster: ad4d6a946da429972ef9a4c114c24cef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #12 Del Skrevet 6. september 2012 Hør med skolen(e) du ønsker å gå på hvordan de gjør det hos seg med praksis, tilpassning til barnehage osv, for det er store forskjeller fra sted til sted. Både der jeg tok sykepleien og der vi får studenter fra på jobb nå, kreves det både dag, kveld, natt og helge jobbing i turnus. Det er ikke mulig å komme senere eller gå tidligere pga levering i barnehage. Tenker egentlig at det er helt greit, slik blir det jo i yrkeslivet når du er ferdig på skolen også, ingen som kan komme senere fordi barnehagen ikke åpner før halv åtte selv om jobben starter syv. Anonym poster: ad4d6a946da429972ef9a4c114c24cef Det blir anderledes når man er student og MÅ være på akkurat det arbeidsstedet. Som ferdig utdannet sykepleier kan ikke jeg ha en arbeidsplass som starter kl 7 om morgenen. Derfor er sykehus utelukket, jeg må jobbe i kommunen. Her starter de 7.30 og 8.00 Men om man søker så går det som regel i orden og få flyttet på arbeidstidene. Man må ha litt skjønn. Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #13 Del Skrevet 6. september 2012 Ikke tilfeldigvis noen som vet Åssen praksisen utføres på hiø vel? Om det bare er dagtid eller om det er turnus? Hmmm, nå fikk jeg noe å tenke på :S De har 6 praksisperioder. Første året 9 uker på sykehjem Andre året 9 uker på medisinsk, 9 uker på kirurgisk og 9 uker på psykiatrisk Tredje året 9 uker i hjemmesykepleien og 9 uker i ledelse, ofte på sykehjem eller hjemmesykepleien. Hver praksisperiode skal være på 240 timer. Ikke alle har det i den rekkefølgen, kan bli litt forskjeller. Men sykehjem og ledelse praksisen er alltid først og sist. Det er 8 uker i ren praksis, men noen dager (regnes som en uke) med såkalt PSH dager, der man innmellom praksisen er på skolen og har forelesninger om noe relevant til praksisen. På sykehusene måtte vi følge veileders turnus, dag, kveld, natt og helg. Om man ikke søker og får innvilget litt forsyvninger i arbeidsstiden. De andre praksisene er litt lettere å få byttet dager og vakter om det ikke passer. Men i utgangspunktet så skal vi gå i veileders turnus. Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette80 Skrevet 6. september 2012 #14 Del Skrevet 6. september 2012 De har 6 praksisperioder. Første året 9 uker på sykehjem Andre året 9 uker på medisinsk, 9 uker på kirurgisk og 9 uker på psykiatrisk Tredje året 9 uker i hjemmesykepleien og 9 uker i ledelse, ofte på sykehjem eller hjemmesykepleien. Hver praksisperiode skal være på 240 timer. Ikke alle har det i den rekkefølgen, kan bli litt forskjeller. Men sykehjem og ledelse praksisen er alltid først og sist. Det er 8 uker i ren praksis, men noen dager (regnes som en uke) med såkalt PSH dager, der man innmellom praksisen er på skolen og har forelesninger om noe relevant til praksisen. På sykehusene måtte vi følge veileders turnus, dag, kveld, natt og helg. Om man ikke søker og får innvilget litt forsyvninger i arbeidsstiden. De andre praksisene er litt lettere å få byttet dager og vakter om det ikke passer. Men i utgangspunktet så skal vi gå i veileders turnus. Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Takk for svar Jeg har begynt på spl deltid nå i august, derfor ikke satt meg inn i praksisen ennå, vi skal ikke i praksis før neste høst. Men har jo ikke tenkt på dette med tidspunkt på praksis før jeg så denne tråden, og fikk nå litt å tenke på.. Jeg er nemlig HELT alene med 2 barn, (bf død), så jeg har ikke mulighet til å jobbe annet enn dagtid når bhg er åpen jeg :S Planen til slutt var å finne meg en jobb med kun dagtid, som legekontor, privatklinikk ol... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #15 Del Skrevet 6. september 2012 Her jeg bor er det dessverre veldig vanskelig å få jobb på privatklinikk, pga det er mange om beinet og de prioriterer sykepleire med mange års annisitet og helst videreutdanninger. Legekontor er det umulig å få jobb på da de kun annsetter legesekretærer. Så dagjobber som sykepleier er generellt vanskelig å få om man er nyutdannet. Så hvis det er det du ønsker ville jeg kanskje hoppet over på legesekretær? Det kan jo også hende det er bedre der du bor da Ellers blir det nok turnus. Jeg jobber i kommunen og der er todelt turnus. Lykke til med studiet hvertall. Det er tøft når det står på men verdt det til slutt! Anonym poster: 4a9a129aa0a3343ca1c37ec3c214393f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 7. september 2012 #16 Del Skrevet 7. september 2012 Det er samme der jeg bor som AB. Noen få dagstillinger.... Men hørte snakk om at det var planer om å få sykepleiere mer inn på legekontorene nå, for å gjøre spl. Oppgavene slik at legen kan konsentrere seg om sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #17 Del Skrevet 7. september 2012 Hvorfor i alle dager tar man utdanning til en typisk turnusjobb når man vet at man ikke kan gå turnus (jfr. bruker over med død barnefar)? Å få dagtidsjobber som nyutdannet sykepleier er tilærmet lik helt umulig, og det burde man kanskje satt seg inn i før man valgte utdanningen - en utdanning man faktisk ikke vil få brukt når man er ferdig, altså tid og penger rett ut av vinduet... Anonym poster: bc97903b4a32df04e8b344c03f296f77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette80 Skrevet 7. september 2012 #18 Del Skrevet 7. september 2012 Hvorfor i alle dager tar man utdanning til en typisk turnusjobb når man vet at man ikke kan gå turnus (jfr. bruker over med død barnefar)? Å få dagtidsjobber som nyutdannet sykepleier er tilærmet lik helt umulig, og det burde man kanskje satt seg inn i før man valgte utdanningen - en utdanning man faktisk ikke vil få brukt når man er ferdig, altså tid og penger rett ut av vinduet... Anonym poster: bc97903b4a32df04e8b344c03f296f77 Hva vet du om mine muligheter for kun dagtid etter endt utdanning? Var praksis perioden det var snakk om her eller?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #19 Del Skrevet 7. september 2012 Hva vet du om mine muligheter for kun dagtid etter endt utdanning? Var praksis perioden det var snakk om her eller?! Å, så sinna! Fakta er at det omtrent er umulig å få seg kun dagtidsstillinger som nyutdannet sykepleier. Så med mindre du har en privatkirurg med egen klinikk som sugardaddy, så stiller du vel ikke sterkere enn andrep å dagtidsjobbene. Faktisk kanskje svakere, da man må forvente en god del fravær av deg, siden du er helt alene med små barn. De aller fleste steder må man følge veileders turnus når man er i praksis (man lærer heller ikke alt man skal ved kun dagtidspraksis), og det forventes at man ordner seg med barnepass for de ukurante vaktene. Man vet jo i svært god til når man skal i turnus, og man kan også få vite turnusordningen i forholdsvis god tid. så jeg vil anbefale seg å finne deg en fast barnevakt/passer så raskt som mulig, da det er en fordel at denne og dine barn kjenner hverandre ganske godt før dere må begynne med barnepass over natten. Husk også å innregne en grei lønn for denne personen i budsjettet ditt. Anonym poster: bc97903b4a32df04e8b344c03f296f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #20 Del Skrevet 7. september 2012 Å, så sinna! Fakta er at det omtrent er umulig å få seg kun dagtidsstillinger som nyutdannet sykepleier. Så med mindre du har en privatkirurg med egen klinikk som sugardaddy, så stiller du vel ikke sterkere enn andrep å dagtidsjobbene. Faktisk kanskje svakere, da man må forvente en god del fravær av deg, siden du er helt alene med små barn. De aller fleste steder må man følge veileders turnus når man er i praksis (man lærer heller ikke alt man skal ved kun dagtidspraksis), og det forventes at man ordner seg med barnepass for de ukurante vaktene. Man vet jo i svært god til når man skal i turnus, og man kan også få vite turnusordningen i forholdsvis god tid. så jeg vil anbefale seg å finne deg en fast barnevakt/passer så raskt som mulig, da det er en fordel at denne og dine barn kjenner hverandre ganske godt før dere må begynne med barnepass over natten. Husk også å innregne en grei lønn for denne personen i budsjettet ditt. Anonym poster: bc97903b4a32df04e8b344c03f296f77 Enig i at det er nærmest umulig for en nyutdannet sykepleier å få dagstilling, men vi vet jo ikke nettverket hennes. Vi får vite i god tid når vi skal i praksis, men turnusen hender det vi ikke får før dagen vi starter. Det har skjedd flere ganger. Det er ikke alle som har hverken nettverk eller økonimo å ansette en barnvakt i to mnd, man er tross alt student. Men som sagt så kan man søke om tilretteleggelse, gjelder spesielt enslige foreldre. Da kan man få stort sett dagvakter, kanskje et par kveldsvakter. Anonym poster: 52b04b999ccdff6086fab3632a633392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå