AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Hei! Jeg gikk ut av videregående med 4,1 i snitt. Hvis jeg fullfører et fag som gir ti studiepoeng, endrer det snittet mitt? I så fall, med hvor mye? Har studiePOENGENE noe å si, eller er det kun eventuell karakter i faget på 10 poeng som har noe å si for snittet fra videregående? Beklager at dette er et skikkelig dumt spørsmål....setter stor pris på svar! Anonym poster: 581cb6315b1b6fe5517c8de062b63c7d
noisy Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Studiepoeng har ingenting å si for snittet fra videregående. Karakterer fra høyere utdanning og karakterer fra videregående er adskilte og har ingenting med hverandre å gjøre. Snittet fra vgs vil ikke endres etter vgs, med mindre du tar opp fag som privatist. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Men hva kan jeg gjøre for å dra opp snittet mitt, det er det jeg mener. Hvis snittet for å komme inn på noe er 4,5 hvordan får jeg det opp? MÅ jeg ta opp fag som privatist?? Anonym poster: 581cb6315b1b6fe5517c8de062b63c7d
Ananas. Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 (endret) Men hva kan jeg gjøre for å dra opp snittet mitt, det er det jeg mener. Hvis snittet for å komme inn på noe er 4,5 hvordan får jeg det opp? MÅ jeg ta opp fag som privatist?? Anonym poster: 581cb6315b1b6fe5517c8de062b63c7d Du kan dra i miliitæret, på folkehøgskole eller ta et 60 stp. årsstudium (2 tilleggspoeng for hvert av disse, men du får ikke flere av å gjøre fler av tingene, om jeg husker rett), du kan ta opp fag, og du får alderspoeng fra og med året du fylller 20- 2 i året, men maksimalt åtte. Endret 5. september 2012 av Ananas. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Du kan dra i miliitæret, på folkehøgskole eller ta et 60 stp. årsstudium (2 tilleggspoeng for hvert av disse, men du får ikke flere av å gjøre fler av tingene, om jeg husker rett), du kan ta opp fag, og du får alderspoeng fra og med året du fylller 20- 2 i året, men maksimalt åtte. 2 tilleggspoeng betyr 0,2 sant? Altså om snittet mitt er 4,1 så blir det 4,3 hvis jeg fullfører et årsstudium med 60 poeng? Og hvordan fungerer alderspoengene? Jeg gikk ut av vgs. for fem år siden.. Har jobbet da. Så jeg får ikke ti men åtte poeng (siden det er maks?) altså 4,1 + 0,8?? Mao. uten årsstudium har jeg nå automatisk 4,9? Hvor kan jeg få dette skriftlig så min "søknad" om opptak faktisk viser at jeg har 4,9 (om det er riktig?) og ikke 4,1 som vitnemålet sier? Anonym poster: 581cb6315b1b6fe5517c8de062b63c7d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Det er lettere hvis du slutter å tenke i karaktersnitt, tror jeg. Karaktersnittet er det du har basert på dine karakterer fra videregående, og det er det samme uansett hva du gjør, så lenge du ikke tar opp fag. Så ganger man det med ti for å få karakterpoeng. Det er karakterpoeng man søker basert på, og det er det man oppgir opptakskrav i. Alle disse ekstrapoengene legges til karakterpoengene, så det blir litt galt å snakke om 0,2 og 0,8. Altså: Du har 4,1 i snitt, det gir deg 41 karakterpoeng. Så legger du til 8 alderspoeng, da har du 49. Hver gang du opptjener rett til ytterligere tilleggspoeng, legges de til den totale summen. Alderspoeng beregnes automatisk, de andre legger du ved dokumentasjon for å få (for eksempel vitnemål fra eksamen i et årsstudium). Men karaktersnittet ditt vil alltid være 4,1, for karaktersnittet sier ikke alt om hva din totale poengsum er. Anonym poster: 2e8c4ff4930c226c8bc2b3ffcf8afbf4 7
Gjest vester Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Men karaktersnittet ditt vil alltid være 4,1, for karaktersnittet sier ikke alt om hva din totale poengsum er. Anonym poster: 2e8c4ff4930c226c8bc2b3ffcf8afbf4 Karaktersnittet vil definitivt endre seg om hun tar fag som privatist, slik hun spurte om i første innlegg. Når det er sagt, vil antakeligvis det mest effektive her være å ta opp noen fag fra vgs i tillegg til å motta alderspoeng. 4.1 i snitt er definitivt mulig å forbedre til 4.5-4.6, og da pluss to alderspoeng, vil jo TS da være oppe i 48p.. i stedet for å vente i en årrekke. Dette avhenger selvsagt av om du, TS, har sett på ordinærkvoten på studiet eller førstegangskvoten. Tilegner du deg ekstra tilleggspoeng eller forbedrer fagene dine, vil du selvsagt havne i ordinærkvoten (som i de fleste tilfeller er høyere enn førstegangskvoten). Så da er det nevnt også.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Husk at alderspoeng ikke regnes før man fyller 20. Anonym poster: 02dba3bf85456dac8f53d6580c15eb6b
Gjest vester Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Husk at alderspoeng ikke regnes før man fyller 20. Anonym poster: 02dba3bf85456dac8f53d6580c15eb6b Fra og med det året man fyller 20. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/alderspoeng/
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Karaktersnittet vil definitivt endre seg om hun tar fag som privatist, slik hun spurte om i første innlegg. Når det er sagt, vil antakeligvis det mest effektive her være å ta opp noen fag fra vgs i tillegg til å motta alderspoeng. 4.1 i snitt er definitivt mulig å forbedre til 4.5-4.6, og da pluss to alderspoeng, vil jo TS da være oppe i 48p.. i stedet for å vente i en årrekke. Dette avhenger selvsagt av om du, TS, har sett på ordinærkvoten på studiet eller førstegangskvoten. Tilegner du deg ekstra tilleggspoeng eller forbedrer fagene dine, vil du selvsagt havne i ordinærkvoten (som i de fleste tilfeller er høyere enn førstegangskvoten). Så da er det nevnt også. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, ser du at jeg har skrevet "karaktersnittet er det du har basert på dine karakterer fra videregående, og det er det samme uansett hva du gjør, så lenge du ikke tar opp fag.". Derfor gjentok jeg ikke den siste delen til slutt i innlegget mitt, siden jeg allerede hadde sagt det TS skriver forøvrig også at hun gikk ut av vgs for fem år siden, så da har hun allerede 8 alderspoeng og er oppe i 49 poeng. Trenger ikke vente i det hele tatt, og trenger heller ikke ta opp fag så lenge hun ikke trenger enda flere poeng. Anonym poster: 2e8c4ff4930c226c8bc2b3ffcf8afbf4
Gjest vester Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Hva er i grunn problemet da? At TS ikke har søkt på samordnaopptak og følgelig (og overraskende nok) ikke fått en studieplass?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Det var vel ikke noe problem, TS var bare litt forvirret mht hvordan man regner ut poengene sine når man søker på høyere utdannelse. Anonym poster: 2e8c4ff4930c226c8bc2b3ffcf8afbf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå