AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Hei, noen som har tips til en jobb hvor man får være sosial, ting skjer(f.eks som når man jobber på ambulanse) og man får geit betalt? Har bachelor i samfunnsøkonomi, og selv om jeg likte studiet så tror jeg ikke jobber som forsker, byråkrat eller aksjeplukker tilfredsiller de to første kriteriene, om jeg tar feil så si ifra. Er villig til å starte helt på nytt. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299
Bernardette Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Jeg vet ikke om noen jobber i Norge der man, i 2012, betaler i geiter. Jeg tror de fleste betaler med penger nå. Kanskje i Marokko? 6
Lille Solstråle Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Jeg vet ikke om noen jobber i Norge der man, i 2012, betaler i geiter. Jeg tror de fleste betaler med penger nå. Kanskje i Marokko? "fnise"
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Lærer Takk, men får man vært sosial voksne? Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299
Lille Solstråle Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Takk, men får man vært sosial voksne? Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299 Ganske... man jobber på en måte "tett på" og med de andre lærerene. Ellers så kan man jo være lærer på videre utdanninger, da... Skal ta lærerutdannelse selv straks.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Bartender! Det hadde vært noe! jobbet faktisk som frivillig bartender under hele studiet. Ikke like sikker på om nyrene mine tåler dette som en karrierevei:-) Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Ganske... man jobber på en måte "tett på" og med de andre lærerene. Ellers så kan man jo være lærer på videre utdanninger, da... Skal ta lærerutdannelse selv straks. Lærer er notert, skal melde meg som vikar og sjekke hvor godt jeg trives, hvor flink jeg er til å lære bort og hvor godt barna liker meg. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299 1
Lille Solstråle Skrevet 6. september 2012 #10 Skrevet 6. september 2012 Lærer er notert, skal melde meg som vikar og sjekke hvor godt jeg trives, hvor flink jeg er til å lære bort og hvor godt barna liker meg. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299 Lykke til!
Gjest Oblivion Skrevet 6. september 2012 #11 Skrevet 6. september 2012 Kulturbransjen -film, musikk, teater, dans. Her finnes det mange yrker som er supert for de som vil være i et actionfylt miljø, det sosiale her er ofte endel av "pakka." Det er få begrensinger i forhold til mulighetene i bransjen, mye læres fra bunn av i praksis, andre ting trenger man utdannelse for.-men uansett må man ofte "klatre stigen" som alle andre. Har du noen spesielle interesser? Jobba frivillig for noe eller gjort noe du syntes var ekstra gøy? Jeg kjenner en som studerte bedriftsøkonomi, tok ett år med informatikk, -og klarte å overbevise skolen om at han passet inn på en påbyggning som handlet om geografiske informasjonssystemer. Nå reiser han rundt i hele verden med båt og sonderer havbunnen, lager kart, 3Dmodeller osv. En annen person jeg har jobba seg opp som teaterkoreograf på egenhånd, -aldri vært innom høyere utdanning og jobber nå med større oppsetninger nedover europa. Kjenner f.eks også en klatreinstruktør også som selv lærte ved å backpacke seg rundt i verden i mange år, han planlegger egen klatreskole nå. Ingenting av dette har jo forsåvidt med deg og gjøre, men jeg er nok litt der selv, -prøver å se hva jeg kan gjøre med å være litt kreativ, de finnes så uendelig mye man kan gjøre som vi ikke får høres så mye om fra verden rundt oss i oppveksten. Som samfunnsøkonom kan du jo brukes på mange områder -hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt et enket-fag eller to på si, og kanskje melde deg ti å jobbe frivillig for noen eller reise litt hvis du ikke har funnet ut hva du vil enda -du kan lage gull med å bare ha litt ekstra å by på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #12 Skrevet 6. september 2012 Jeg har bachelorgrad i samfunnsøkonomi og mastergrad i finans, og jeg har en analytikerstilling hvor jeg forholder meg til så mange mennesker på en dag at det nesten er for mye, samtidig som ting stort sett skjer på et øyeblikks varsel og krever at jeg hiver meg rundt og finner en løsning NÅ. Inntekten er også et stykke over gjennomsnittet. Jeg tror du glemmer at det finnes veldig mange forskjellige jobber du kan bruke utdannelsen du allerede har i, og som vil oppfylle kravene dine. Å jobbe i offentlig sektor med søknadsbehandling eller i privat sektor med regnskapsføring er kanskje ikke det du er ute etter, men "aksjeplukker" (vet ikke om du mener analytiker eller megler?) er for eksempel en jobb hvor det virkelig stilles krav til de sosiale evnene dine og hvor ting kan bli snudd opp ned i løpet av et minutt. Det gjelder bare å se etter den type stillinger, for det finnes mange av dem. Anonym poster: 5736b0ffb89237df69a6233b7ff09170
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #13 Skrevet 6. september 2012 Takk for tipsene. kulturbransjen hadde kanskje vært noe, men tror det er vanskelig å få noen av de spennende jobbene, i hvertfall fast jobb. Jeg fikk i hvertfall ikke fortsette etter å ha jobbet en sesong som manusforfatter for en norsk tvserie:-( Reise er også satt på planen, prøver på backpacking rundt i india og sør-øst asia neste år. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #14 Skrevet 6. september 2012 Jeg har bachelorgrad i samfunnsøkonomi og mastergrad i finans, og jeg har en analytikerstilling hvor jeg forholder meg til så mange mennesker på en dag at det nesten er for mye, samtidig som ting stort sett skjer på et øyeblikks varsel og krever at jeg hiver meg rundt og finner en løsning NÅ. Inntekten er også et stykke over gjennomsnittet. Jeg tror du glemmer at det finnes veldig mange forskjellige jobber du kan bruke utdannelsen du allerede har i, og som vil oppfylle kravene dine. Å jobbe i offentlig sektor med søknadsbehandling eller i privat sektor med regnskapsføring er kanskje ikke det du er ute etter, men "aksjeplukker" (vet ikke om du mener analytiker eller megler?) er for eksempel en jobb hvor det virkelig stilles krav til de sosiale evnene dine og hvor ting kan bli snudd opp ned i løpet av et minutt. Det gjelder bare å se etter den type stillinger, for det finnes mange av dem. Takk, ja kanskje analytiker/megler er noe som passer for meg. Men hvordan er det sosiale, trodde dere bare satt og stirret på dataskjermen. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #15 Skrevet 6. september 2012 Takk, ja kanskje analytiker/megler er noe som passer for meg. Men hvordan er det sosiale, trodde dere bare satt og stirret på dataskjermen. Anonym poster: 9de635b4388f6a3e07c94c20ae02f299 Analytiker er en ganske bred stillingsbetegnelse, det kan være nesten hva som helst. Det er ikke bare aksjeanalytiker man kan være, analytikere jobber med langsiktig strategi, med transaksjoner, med makroøkonomi, med markedsanalyse og prosjektutviking, med budsjettplanlegging, med kredittanalyse, osv. Men felles er som oftest at man må samle informasjon for å komme noe sted, og da må man snakke med og ikke minst komme overens med veldig mange forskjellige mennesker. Ellers får du rett og slett ikke gjort jobben din. Og en megler snakker jo med kunder og analytikere dagen lang, du får ikke solgt noe særlig hvis du ikke dyktig med andre mennesker. Jeg har antatt at du mener hyppig og variert kontakt med andre mennesker når du sier "sosialt", da. Hvis du mener "jobbe med folk man kan ta halvtimes kaffepauser med annenhver time og dille og fjase seg gjennom arbeidsdagen uten egentlig å gjøre noe arbeid", er det nok andre yrker som passer bedre. Anonym poster: 5736b0ffb89237df69a6233b7ff09170
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå