Gå til innhold

Vimsete hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Border Collie tispe på snart to år. Hun har alltid hatt generelt god hverdagslydighet. Ikke vært superlydig, men helt ok lydig for at hverdagen har skullet fungert. Hun har kunnet de vanlige tingene som gå pent i bånd, ligge, sitte komme på innkalling osv. Har aldri vært noe stresset eller masete.

For en tid tilbake ble det slutt mellom meg og typen, og jeg og hunden flyttet. Det har alltid vært xen min som har vært "sjefen", men hun har alltid hørt på meg også. Vi har flyttet til en gård med andre hunder, hester og kuer. Dere kan TRO hunden koser seg!

Problemet er at den koser seg FOR mye... Jeg eksisterer nemlig ikke lenger! Fra og komme med en gang jeg ropte kommer den kansje tassende - en gang etterpå. Den kan ingen av de tidligere komandoene, og hvert eneste forsøk jeg gjør på å få oppmerksomheten dens blir blankt oversett. I begynnelsen tenkte jeg at den bare måtte få tid til å bli kjent med ny plass osv og at det sikkert ville gå seg til så fort ting ikke var så spennende lenger. Det var jo en stor omveltning for den også!

Den får nok stimuli, da den store deler av dagen løper og herjer med de andre hundene både på gården og på tur. Vi trener også en del lydighet både alene og sammen med de andre hundene. Det jeg syntes er litt rart er at så lenge jeg har fokuset hennes så er hun tilbake der hun er, og enda bedre. Da går hun alle trinnene til lydighet klasse 1. Problemet kommer i det sekundet jeg mister fokuset. Da eksisterer jeg ikke igjen... Det kan ta meg alt i fra 2 sekunder til 15minutter å få fokuset tilbake på meg. Da kan jeg ha det igjen i alt i fra 2 sekunder til 15 minutter om dere ser poenget...

Noen tips? Vil dette gå seg til og hunden komme tilbake til normalen? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å gjøre meg selv "spennende" igjen?

Anonym poster: 5df0ac3b49bc9f2599cc8452aea4ba19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen? :(

Skrevet

Du må huske på hvilken rase du har også da. Det er hunder som er vimsete så ofte de kan. Det er ADHD hunder rett og slett:)

Ikke noe negativt om de altså:)

Skrevet

Trikset er å finne en måte for å vinne fokuset hennes raskt, og øve på å holde det selv om der er distraksjoner rundt dere. Positiv forsterkning er det som fungerer best, har du en leke eller godbit eller noe annet hun elsker?<br /><br /> Anonym poster: 1cce2a6193c952da30123dc0cfac84ff

Skrevet

Du må huske på hvilken rase du har også da. Det er hunder som er vimsete så ofte de kan. Det er ADHD hunder rett og slett:)

Ikke noe negativt om de altså :)

Hehe ja godt poeng :P Jeg har hatt et par tidligere, og selvom de var minst like ADHDdyr så kunne jeg rope og jeg fikk en reaksjon. Nå blir jeg glatt oversett om det er noe mere spennende i nærheten...

Trikset er å finne en måte for å vinne fokuset hennes raskt, og øve på å holde det selv om der er distraksjoner rundt dere. Positiv forsterkning er det som fungerer best, har du en leke eller godbit eller noe annet hun elsker?<br /><br /> Anonym poster: 1cce2a6193c952da30123dc0cfac84ff

Ja vi bruker mye godbiter, men den er dessverre ikke så matglad! Er ikke verdt å komme heeeele den lange veien bort til meg for en liten godbit når det skjer sååå mye spennende der borte! De andre hundene er jo kjempeglad i meg og godbitposen, og kommer som tente lys med en eneste gang jeg roper! Så jeg har kustus på de andre hundene, bare ikke min egen... Har prøvd med leke også, og det funker en stund men så går den lei leka...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...