Gå til innhold

Kan jeg ta 1 åringen min ut av barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Michelle
Skrevet

Jeg vurderer det sterkt! Min sønn er 1 år og har nettopp begynnt i barnehage. Det gikk ikke så bra i starten, men går bedre nå. Jeg hadde veldig lyst til og vente til han var halvannet år med og begynne. Jeg har muligheten til det også, men etter "press" fra familie og barnefar valgte jeg ig la han begynne når han var 1 år. Etter min mening er han for liten. Jeg elsket og være hjemme med han og vi fant på masse gøyt. Vi var også i kirke barnehage så han fikk sosialisert seg med andre barn. Jeg tenker: barna vokser så fort, og jeg vil tilbringe mest mulig tid med han før årene går. Og jeg vet at han har godt av og gå i bhg, men jeg tenker at han kan bli halvannet år - 2 år. Men hvordan går jeg fram? Hvis jeg bestemmer meg for dette skal jeg da si opp plassen til min sønn? På grunnlag av at jeg vil ha han hjemme en stund til? Noen som har gjort dette før? Håper på innspill og svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger da ikke å oppgi noen grunn, det er bare å si opp plassen. Det er da din unge!

Anonym poster: 748e61120213cd570bb8d7c62783fc65

• Liker 5
Skrevet

Det er ditt barn, ikke barnehagens. Du sier opp plassen om du vil og trenger ikke noen bestemt grunn, du får bare si at du helst vil vente en stund til. De kommer til å forstå deg veldig godt, da svært mange førskolelærere tar lengre permisjon enn et år når de har fått barn.

Skrevet

Du trenger ikke oppgi noen grunn (selvom det selvfølgelig er hyggelig for barnehagen å vite at det ikke er fordi de har gjort noe "galt" eller at du er misfornøyd med dem!

Det du må være klar over er at det ikke er sikkert du får plass til neste år! Bare sånn at du har tatt med det i vurderingen!

Skrevet

Du kan ta han ut av barnehagen uten å si opp plassen, siden det er umulig å vite når/om/hvis han får ny barnehageplass når du vil at han skal begynne igjen. Men da må man selvfølgelig betale for plassen i mellomtiden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er du ikke samboer/gift med far, og har hovedomsorgen? I så fall er det din avgjørelse. Er du samboer/gift er det en felles avgjørelse. Trenger far barnehageplass på grunn av samvær? I så fall er du dust om du sier opp plassen.

Endret av Marmot
Gjest Michelle
Skrevet

Jeg er alenemor med hovedomsorgen, men jeg har en jobb som er meget fleksibel. Jeg kan jobbe når jeg vil. Far vil at han skal gå i barnehage fordi han har godt av det. Jeg har også en mor som er svært knyttet til barnet og som har mulighet til og ha han nå og da. Men med barnefar og hans foreldre og tanter osv som sier at det er bare tull og la barnet gå så lenge hjemme er det ikke så lett og bare ta han ut. Men jeg føler at det er riktig for meg og min sønn. Jeg vil nyte våres tid før han begynner for fullt med barnehage, skole osv. Men hvis jeg tar han ut og søker om plass til etter jul/ vår så er det jo ikke garantert plass, men det er der min fleksible jobb kommer inn. Jeg har mulighet til det. Bare kvier meg sånn til og forklare det til barnehagen! For de blir ji det ut av det blå på en måte. Og jeg vet at det er veldig mange andre foreldre som kunne ønske de hadde samme mulighet. Så jeg er vel bare heldig som kan gjøre det.

Skrevet

Hvis du tar barnet ditt ut av barnehagen, og føler det er riktig så gjør du noen andre foreldre veldig glade ved å gi slipp på en barnehageplass! Det er jo i hvert fall en positiv ting. :)

Skrevet

Søkte du barnehage selv om du hadde muligheten til å være hjemme lengre med han? Hvorfor det?

1 år er i tidligste laget uansett, de har god tid på å bli sosialisert...

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å være vanskelig, men hva jobber du egentlig med? Jeg klarer liksom ikke å tenke på en jobb som lar seg utføre samtidig som man passer en ett åring. Og da hjelper det ikke om du kan jobbe når du vil, for du har jo barnet nesten hele tiden? La oss si at du jobber etter at barnet har lagt seg, da får du kanskje jobbet 3-4 timer, men det er vel ikke nok? Og er du sikker på at familien vil stille opp på fast basis for å dekke opp resten?

Anonym poster: a9e622894df306742d81784d1c6a3b8f

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke oppgi noen grunn (selvom det selvfølgelig er hyggelig for barnehagen å vite at det ikke er fordi de har gjort noe "galt" eller at du er misfornøyd med dem!

Det du må være klar over er at det ikke er sikkert du får plass til neste år! Bare sånn at du har tatt med det i vurderingen!

Dette vil jeg gjerne ha svar på, man har så vidt jeg vet lovfestet rett til barnehageplass. Dersom det legges til grunn hevntanker som " å, hun sa opp plassen ifjor " vil jeg gjerne vite det.

Skrevet

Dette vil jeg gjerne ha svar på, man har så vidt jeg vet lovfestet rett til barnehageplass. Dersom det legges til grunn hevntanker som " å, hun sa opp plassen ifjor " vil jeg gjerne vite det.

Det er bare tull! At en sier opp en plass betyr ikke at en kommer dårligere ut av det neste gang en søker!

TS. Har du mulighet og lyst så ta barnet ut. Gjorde det selv og barnet begynte i bhg når det var 2,5 år. Aldri vært noe problem, og ikke hadde barnet problemer med det sosiale heller;) MEN det krever litt da når de blir såpass store:)

Skrevet

Har du muligheten, så bare gjør det. Fint at du vil være sammen med barnet lengre:)

Skrevet

Man stiller ikke dårligere neste gang man da søker barnehageplass.

Men det man risikerer er det ikke er plass i samme barnehage, kanskje må man dra til en barnehage lengre vekk fra hjemmet, ihvertfall om man søker midt i et år er det ofte ikke åpne plasser.

Skrevet

Kan man ikke søke permisjon fra barnehagen? Det kjenner jeg noen som har gjort ihvertfall, da slipper du å betale, barnehagepersonalet ser at du ønsker deg tilbake til dem (hvis det er viktig for deg å vise ) og du får gått hjemme litt til. Barn trenger ikke barnehage så tidlig som ett år, det er for foreldrenes del barn er så tidlig i barnehagen. (jobbmessig altså, ikke fordi vi vil bli "kvitt" barna)

Skrevet

Siden du nå er så heldig å ha denne bhg plassen, kan du ikke beholden den, men la barnet ha fri 1-2-3 dager i uken, og evt. korte dager???

Da får du jobbet, barnet får sosialisert seg og dere får masse masse tid sammen!

Jeg tror faktisk det er en bedre løsning enn at han kun skal være hjemme sammen med deg...

Min 2 åring og jeg hadde 6 uker ferie sammen i sommer, og hun ble ekstremt mammadalt på disse ukene, og det sliter vi med enda.

Barna har godt av å ikke se mamma hele tiden!!

Anonym poster: 288e8d2ffc472c503440a23019ccdd33

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror faktisk det er en bedre løsning enn at han kun skal være hjemme sammen med deg...

Min 2 åring og jeg hadde 6 uker ferie sammen i sommer, og hun ble ekstremt mammadalt på disse ukene, og det sliter vi med enda.

Barna har godt av å ikke se mamma hele tiden!!

Anonym poster: 288e8d2ffc472c503440a23019ccdd33

Jeg er målløs....

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener ikke at man ikke får plass pga hevntanker da....

Mer sånn at søkergruppene forandrer seg fra år til år, og man er ikke garantert plass i samme bhg f.eks....

Skrevet

Er det ikke sånn at ettåringer er prioritert ved opptak sånn at toåringer kommer lenger ned på listen?

Anonym poster: a2072013de3d7b472bd76d03f9816473

• Liker 1
Skrevet

1-åringer som er født før 1.september året før, skal være garantert plass.

Det er litt viktig å presisere at "full barnehagedekning" innebærer at barnet får en eller annen slags plass (ikke nødvendigvis 100%) i en eller annen barnehage i kommunen. Flere har fått barnehageplass steder som har vært praktisk umulig å få til f.eks....

Trådstarter burde undersøke med barnehagen om det er mulig å søke permisjon et halvt eller et år. Noen godtar dette, andre ikke. Får man permisjon, er man så klart garantert å beholde plassen etter at permisjonen er slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...