Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 18 år som har gått to år på yrkesretta linjer, og går nå da tredje året påbygg til generell studiekompetanse. Men nå, så angrer jeg veldig. Eller, jeg angrer ikke, men det er så tøft, at jeg sitter og gråter av fortvilse nesten hele tiden. Jeg har allerede fått 6 dager fravær, og min største frykt er å få så mye at jeg stryker på året..

Det er utrolig vanskelig å komme seg ut av døra om morgen, og sitte på skolen å late som alt går bra, mens jeg egentlig har lyst til å bryte ut i gråt. jeg har hatt problemer med angst og depresjon i store deler av livet. Jeg flyttet langt unna ett år får å slippe unna familie og gamle vaner, men flyttet tilbake da jeg var redd for å ikke klare tredje året alene. VEL, nå tror jeg omvendt.

Uansett, jeg vurderer å bytte til nettstudie da jeg vil slippe å få fravær, samt som jeg har mulighet å reise litt rundt i Norge (hjelper mot depresjonen), og likevel gå på skole. Jeg vet at det krever at man er kritisk til seg selv, man må finne tidspunkt til å gjøre lekser, ikke sitte på Facebook/andre sider. Men jeg vet jeg vil klare den delen.

Det ENESTE som holder meg på videregående der jeg går nå, er stipendet, jeg er ekstremt avhengig av det. Jeg får borteboende da det er spesielle grunner til å ikke kunne bo hjemme. Jeg vet også at nettstudiet "Påbygg til generell studiekompetanse" koster endel, og ser på lånekassen.no at jeg ikke vil få stipend(?), men lån, og at det eventuelt blir gjort om.. Greit nok, men får jeg likevel borteboende-stipendet om jeg har en spesiell grunn? Fikk hjelp av barnevernet til å få anbefaling.

Er det noen som har tips til meg? Er nettstudier bra for meg? Noen som vet om alternativer til meg? Takker for alle svar, da jeg sitter helt fortvilet her, samt må finne ut av det før 1 oktober, så jeg eventuelt ikke mister ungdomsretten min.

TAKKER FOR ALLE SVAR!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med skolen for å få et tilpasset opplegg pga sykdommen din. Jeg slet selv veldig da jeg gikk på videregående, og det ble avtalt et spesialopplegg for meg slik at jeg kunne følge med i fagene også de dagene jeg ikke klarte å møte opp.

Fravær i seg selv er ikke grunn til å stryke, men dersom fraværet fører til at læreren ikke kan vurdere hvorvidt du oppfyller læreplanmålene eller ikke så kan det føre til at du stryker. Dersom du får et eget opplegg som gjør at læreren kan vurdere deg selv på tross av et høyere fravær enn normalt, vil ikke fraværet egentlig spille noen rolle.

Anonym poster: e9df2eac25b8b49a56248bdeea623aec

Skrevet

Nettstudier er mye tøffere enn klasseromsundervisning, og krever ekstrem selvdisiplin av deg. Jeg vil ikke anbefale det dersom du allerede syns det er så tøft at du gråter over leksene. Påbyggingen er for øvrig et knalltøft år, og strykprosenten er skyhøy. Det er ikke så greit å gå fra praktisk rettet linje til en gjennomteoretisk linje.

Anonym poster: 92455951b3b0c0598f9fff32c27637d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...