AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Hva mener dere? Anonym poster: 18e07e99e66ca6e65557e13117375aaa
Djungelvrål Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Ja det virker sånn noen ganger. I utrykket å disiplinere legger jeg i at det er de voksne som bestemmer! 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Ja, for lenge siden, men jeg syns det virker som det litt på vei tilbake uten at jeg har noen beviser for det.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Hva mener du med disiplinere? Det jeg mener er at man har klare regler og når barna gjør noe galt så får de straff for det. Og at deikke kommer unna med ting. IKKE FYSISK STRAFF!!! hvis noen begynner og lure eller skal vri det om. Anonym poster: 253a15b0f9b3d7b0f48cbe30563d01c2 1
Yesterday Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Jobber med barn og blir sjokkert noen ganger over hvor "slappe" noen foreldre er, de gir blanke i at sønnen/datteren er en ramp som ødelegger for de andre barna 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Disiplinere er en anglisisme. "Oppdra" sier vi på norsk. Anonym poster: c4341f99cc665be65f966dd3e8952a12 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Ja, i altfor stor grad. Det er synd å se at folk gir blaffen i alt som heter oppdragelse. De skulle ikke hatt barn. Anonym poster: eb17e042d774a1fd51116f24041a01fa
Gjest Modig mor Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 Jeg vet ikke hva slags folk alle disse anonyme brukerne omgås, men rundt meg (barnehage, skole, vennekrets) ser jeg bøttevis av barn som blir behandlet med respekt og - hold på hatten! - selv behandler andre, både barn og voksne, med respekt.
Harlekin Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Jeg vet ikke hva slags folk alle disse anonyme brukerne omgås, men rundt meg (barnehage, skole, vennekrets) ser jeg bøttevis av barn som blir behandlet med respekt og - hold på hatten! - selv behandler andre, både barn og voksne, med respekt. Enig. "Disiplin" er forresten for meg et veldig negativt ladet ord, og jeg for min del disiplinerer ikke barnet mitt, men jeg oppdrar det! 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Jeg synes det er viktig at et barn lærer litt disiplin - at de kan sitte stille en stund ved matbordet, at de sier takk og unnskyld i passende situadjoner. At barnet vårt skal leke i VÅR hage og ikke løpe inn hos naboer i tide og utide. Synes det virker som mange andre ikke synes dette er så viktig. Var i en barnebursdag nettopp med barnet vårt, og flere av barna der klaget på maten, sa de ikke likte bløtkake, så likte de ikke muffinsene som vertinnen hadde bakt, så hun måtte løpe frem og tilbake mellom spisebord og kjøkkenskap for å se om hun hadde noe som de kresne barna likte. Var SÅ stolt av barnet mitt som var glad for å få kake, og satt i ro på stolen og var fornøyd.<br /><br /> Anonym poster: 719ae25f18730735f6c6ab795c4b53c3 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Nei, jeg har faktisk inntrykk av at disiplinering kommer mer og mer på mote nå, men alle nannyprogrammene og bruk av timeout/skammekrok og straff etc. Det er jo enkelt å ty til "nannymetodene", de er jo effektive og gir kjappe resultater for foreldrene (uten at de løser årsaken til problemene i utgangspunktet...). Anonym poster: 9402ca6d9a1c09fc2e6044f8ef7b8b36
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2012 #14 Skrevet 5. september 2012 Ja, jeg tror nok det er noe fraværende for tiden. Dagens foreldre er mer opptatt av å disiplinere skolen eller barnehagen. Og om noen sier et skjevt ord til rampen deres, så er det anmeldelse og hele pakka. Og man må for alt i verden ikke bruke ordet disiplinere. Da blir man nærmest meldt til barnevernet. Selv synes jeg ordet er et helt greit ord. Personlig bruker jeg ikke verbet så ofte, men ordet "disiplin" synes jeg er et meget bra ord, og noe som burde vært innført igjen på norske skoler. Oppdragelse er også et bra ord, men som jeg ser litt på som et minimum av det alle bør ha, både hjemme og i andre sammenhenger. Disiplin derimot, er et litt sterkere ord, som i mine øyner er noe alle bør få etterhvert, og som man bør være vant til at kreves av en, i sammenhenger der mange er sammen og ting skal fungere slik det er ment, uten hindring fra enkeltpersoner, som f.eks. skoler. Se f.eks. på forsvaret; der disiplin står høyt. Jeg vil tro at respekten for befalet er mange ganger høyere enn respekten er for lærere og voksne på skolen. De blir ikke sparket eller slått der heller, men det kreves noe av dem, og det får konsekvenser om man ikke bryr seg om det som kreves. Etterhvert lærer man at det enkleste og beste bare er å gjøre det riktig fra starten av. Hvordan ville forsvaret vært med en saueflokk som gjorde akkurat det de ville og orket, og ga f'en i det de ikke ville? Om man hadde innført litt mer disiplin fra starten av så hadde vi sluppet mange pøbler som lager det surt for alle rundt dem.
Gjest childrenteachus Skrevet 7. september 2012 #15 Skrevet 7. september 2012 Jeg tror at mange foreldre som velger å "disiplinere" barna sine ikke finner andre respektfulle og kreative løsninger til å se sine egna barn og veilede det på, men heller velger "hvis ikke du..så må du sitte der!" Foreldre er forbilder for sine barn. Merk at barn kan bli urolige dersom foreldrene ikke "ser" dem, hvis foreldrene endrer væremåte. Barn merker spenning og stemning veldig godt og forandringer i disse. Her kommer "trassalderen" inn, en trassalder som ikke eksisterer, det er bare barnet som har oppdaget en helt ny verden. En trassalder hvor foreldrene ikke skjønner at barnet er sliten men må allikevel sitte i ro ved middagsbordet for de voksnes behov, en trassalder hvor foreldrene trasser og blir utfordret i sin rolle som mor og far... Og sette klare grenser med en gulrot? Det tror jeg mange foreldre ikke har tålmodighet til desverre. Har observert barn som har blitt tvangspusset tenner på.. Dette er ikke nødvendig, det er mye gøy med tannpuss. Ta nå vare på deres kjære søte små, slutt med jantelovseffekt på disse vidunderlige barna vi selv har skapt.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #16 Skrevet 7. september 2012 Ja, jeg tror nok det er noe fraværende for tiden. Dagens foreldre er mer opptatt av å disiplinere skolen eller barnehagen. Og om noen sier et skjevt ord til rampen deres, så er det anmeldelse og hele pakka. Og man må for alt i verden ikke bruke ordet disiplinere. Da blir man nærmest meldt til barnevernet. Selv synes jeg ordet er et helt greit ord. Personlig bruker jeg ikke verbet så ofte, men ordet "disiplin" synes jeg er et meget bra ord, og noe som burde vært innført igjen på norske skoler. Oppdragelse er også et bra ord, men som jeg ser litt på som et minimum av det alle bør ha, både hjemme og i andre sammenhenger. Disiplin derimot, er et litt sterkere ord, som i mine øyner er noe alle bør få etterhvert, og som man bør være vant til at kreves av en, i sammenhenger der mange er sammen og ting skal fungere slik det er ment, uten hindring fra enkeltpersoner, som f.eks. skoler. Se f.eks. på forsvaret; der disiplin står høyt. Jeg vil tro at respekten for befalet er mange ganger høyere enn respekten er for lærere og voksne på skolen. De blir ikke sparket eller slått der heller, men det kreves noe av dem, og det får konsekvenser om man ikke bryr seg om det som kreves. Etterhvert lærer man at det enkleste og beste bare er å gjøre det riktig fra starten av. Hvordan ville forsvaret vært med en saueflokk som gjorde akkurat det de ville og orket, og ga f'en i det de ikke ville? Om man hadde innført litt mer disiplin fra starten av så hadde vi sluppet mange pøbler som lager det surt for alle rundt dem. Nei, man blir ikke meldt til barnevernet, men til Språkrådet, kanskje. Verbet "disiplinere" brukes ikke i forbindelse med barneoppdragelse på norsk. Dette er noe som først har kommet med nanny-programmene - det er ikke noe annet enn verbet for å oppdra på engelsk. Oppslag på "disiplinere" i Bokmåls- og Nynorskordboka: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=disiplinere&ordbok=nynorsk Merk deg eksempelet som illustrerer bruken av verbet i bokmål: "godt disiplinerte tropper". For de fleste er det forskjell på barneoppdragelse og befalskolen (men muligens ikke for deg, også mht det du skriver i fortsettelsen). Anonym poster: c4341f99cc665be65f966dd3e8952a12 2
Gjest Fleecejakke Skrevet 7. september 2012 #17 Skrevet 7. september 2012 Disiplinering høres ut som noe man gjør mot hunder, ikke barn. Personlig oppdrar jeg barna og synes det holder. 2
Klips Skrevet 7. september 2012 #18 Skrevet 7. september 2012 (endret) Jeg tror at mange foreldre som velger å "disiplinere" barna sine ikke finner andre respektfulle og kreative løsninger til å se sine egna barn og veilede det på, men heller velger "hvis ikke du..så må du sitte der!" Foreldre er forbilder for sine barn. Merk at barn kan bli urolige dersom foreldrene ikke "ser" dem, hvis foreldrene endrer væremåte. Barn merker spenning og stemning veldig godt og forandringer i disse. Her kommer "trassalderen" inn, en trassalder som ikke eksisterer, det er bare barnet som har oppdaget en helt ny verden. En trassalder hvor foreldrene ikke skjønner at barnet er sliten men må allikevel sitte i ro ved middagsbordet for de voksnes behov, en trassalder hvor foreldrene trasser og blir utfordret i sin rolle som mor og far... Og sette klare grenser med en gulrot? Det tror jeg mange foreldre ikke har tålmodighet til desverre. Har observert barn som har blitt tvangspusset tenner på.. Dette er ikke nødvendig, det er mye gøy med tannpuss. Ta nå vare på deres kjære søte små, slutt med jantelovseffekt på disse vidunderlige barna vi selv har skapt. Dette må være et tullesvar? Sånn parodi på snusfornuftige forståsegpåere som tilfeldigvis ble født med supersnille barn og ingen andre forlpliktelser i livet enn å varte dem opp på hender og føtter? Er dette bare en tulletråd forøvrig? Sånn: foreldre i våre dager - basert på null reelle eksempler, bare et par unger du så på butikken en gang som hadde en dårlig dag, og da kan vi jammen dra hele røkla over en kam? For det virker ikke som det er så mye poeng i denne tråden, utenom at det er deilig å synse litt om andre og hvor dårlige de er. Endret 7. september 2012 av Klips 1
Gjest fårståsegpåer Skrevet 8. september 2012 #19 Skrevet 8. september 2012 Dette må være et tullesvar? Sånn parodi på snusfornuftige forståsegpåere som tilfeldigvis ble født med supersnille barn og ingen andre forlpliktelser i livet enn å varte dem opp på hender og føtter? Er dette bare en tulletråd forøvrig? Sånn: foreldre i våre dager - basert på null reelle eksempler, bare et par unger du så på butikken en gang som hadde en dårlig dag, og da kan vi jammen dra hele røkla over en kam? For det virker ikke som det er så mye poeng i denne tråden, utenom at det er deilig å synse litt om andre og hvor dårlige de er. Det høres for meg ut som at du er en av de som bedriver disiplin og ikke sunn oppdragelse? Bare et spørsmål altså. Vi er alle forskjellige og godt er det. Kanskje er du litt bitter over at du ikke har fått "snille" barn? Tror ikke barn er født slemme nei..
Gjest anoNym Skrevet 8. september 2012 #20 Skrevet 8. september 2012 Dette må være et tullesvar? Sånn parodi på snusfornuftige forståsegpåere som tilfeldigvis ble født med supersnille barn og ingen andre forlpliktelser i livet enn å varte dem opp på hender og føtter? Er dette bare en tulletråd forøvrig? Sånn: foreldre i våre dager - basert på null reelle eksempler, bare et par unger du så på butikken en gang som hadde en dårlig dag, og da kan vi jammen dra hele røkla over en kam? For det virker ikke som det er så mye poeng i denne tråden, utenom at det er deilig å synse litt om andre og hvor dårlige de er. Nå må du lese hva du selv har skrevet.. Ser du at du motsier deg selv? Det er ingen her som forteller noe om oppvarting av hender og føtter til sine barn, men derimot sunn oppdragelse med en positiv oppdragelses teknikk. Kanskje denne tråden ikke er et poeng for deg men for andre? Det er jo godt kjent at vår væremåte virker inn på barna, herav også holdninger ("stemning" som nevnt over). Og mange (jeg nevner ikke et frisørinstrument her) er veldig observante på butikker etc, nettopp fordi de bryr seg om barn og har troligvis kunnskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå