Gå til innhold

Brenner for reduksjon av klimagasser. Skal reise jorden rundt. Haha.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en på Sukker som brenner for å redusere klimautslippene, men hva tror dere hun skulle gjøre nesten år? Reise jorden rundt med fly. Haha. Er det noen her som er sånn eller?

Anonym poster: 14f2e442d82527c0794626f37a78d475

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange slike. De vil gjerne at andre skal redusere klimautslippene, men selv vil de ikke bidra med mer enn å slukke lyset en time i året. Det handler selvfølgelig ikke om å redusere klimautslippene, men om å skaffe seg selv god samvittighet.

Jeg har selv reist litt rundt i verden med jenter som liker å tro at de hater barnearbeid. Men hva var det første de gjorde etter ankomst? Jo, de dro rett på shopping og kom superfornøyde hjem til hotellet med bæreposer fulle av skitbillige klær produsert av barn.

Anonym poster: 6fd4defc0c3b77a3130d6c79d475716d

• Liker 10
Skrevet

Det verste er at om du påpeker motsetningen mellom holdning og handling vil de bare stirre på deg med et tomt blikk og ikke forstå hva du snakker om.

Anonym poster: 1a7271c2d02863bb548f3f18b25c5230

• Liker 3
Skrevet

Man skal ikke beskylde de fleste mennesker for å tenke langt, nei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakket med en på Sukker som brenner for å redusere klimautslippene, men hva tror dere hun skulle gjøre nesten år? Reise jorden rundt med fly. Haha. Er det noen her som er sånn eller?

Anonym poster: 14f2e442d82527c0794626f37a78d475

haha. Jeg har også en historie som illustrere at det er langt mellom liv og lære blant kvinner (og menn). En kvinne stod å kritiserte at det på et arrangement ble spist kanadisk hummer.

"Hvorfor skal det være så råflott? Kan ikke de spise lokal hummer. Er du klar over hvor mye det forurenser å transportere den hummeren fra Kanada til Norge, eller?"

Hvor er vinen din fra?

"Ehhhh, Chile....."

• Liker 5
Skrevet

Det finnes mange slike. De vil gjerne at andre skal redusere klimautslippene, men selv vil de ikke bidra med mer enn å slukke lyset en time i året. Det handler selvfølgelig ikke om å redusere klimautslippene, men om å skaffe seg selv god samvittighet.

Jeg har selv reist litt rundt i verden med jenter som liker å tro at de hater barnearbeid. Men hva var det første de gjorde etter ankomst? Jo, de dro rett på shopping og kom superfornøyde hjem til hotellet med bæreposer fulle av skitbillige klær produsert av barn.

Anonym poster: 6fd4defc0c3b77a3130d6c79d475716d

Hehe, jepp. Det er langt mellom de som er mot xxx (fyll inn det som passer) og som samtidig tilpasser eget handlingsmønster i forhold til det. De fleste er fornøyd med å f. eks spare miljøet dersom de slipper å senke sin egen levestandard selv. Derfor vil det heller ikke bli særlig bedre med det første.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper han var mest interessert i å reise jorda rundt, og sa det med klimagassene for å prøve å gjøre inntrykk på deg: -Jeg er en myk mann som bryr seg om miljøet, alle kvinners våte drøm!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man velger sine slag her i livet. Eventuelt slår man ingen slag for noe. Jeg tenker at folk her kan deles i tre kategorier:

1. Dobbelmoralister. De som setter seg idealistiske mål, men sliter med å nå dem.

2. Fornektere. Nekter å innse at problemene i det hele tatt finnes.

3. Spottere/hånere. De som er mest opptatt av å rakke ned på alt og alle, og særlig idealister som ikke etterlever sine idealer.

Hva er best, eller verst? Tja, det viktigste er i grunn at vi får satt viktige problemer på agendaen, og at vi oppnår en kollektiv forståelse og aksept for dem. For bare sammen kan vi løse dem. Derfor kan vi egentlig ikke klandre dobbelmoralistene for noe, om vi da ikke yter en enda bedre innsats selv.

Folk i de to siste kategoriene vil jo ikke bidra med noen verdens ting. Annet enn å skape pessimisme og stagnasjon.

Endret av Likevekt
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tipper han var mest interessert i å reise jorda rundt, og sa det med klimagassene for å prøve å gjøre inntrykk på deg: -Jeg er en myk mann som bryr seg om miljøet, alle kvinners våte drøm!

ts sier hun reiser verden rundt. Altså er det en jente som påstår bry seg om miljøet, men flyr verden rundt med et fly

• Liker 1
Skrevet

ts sier hun reiser verden rundt. Altså er det en jente som påstår bry seg om miljøet, men flyr verden rundt med et fly

Ups, så ikke den! Kvinner på sukker er jo ikke noe bedre en menn uansett, så argumentet blir stående, bare med motsatt kjønn :gjeiper:

• Liker 3
Skrevet

De flyene hun skal ta kommer til å fly uansett, enten hun er med eller ei. Sånn sett hadde det blitt like mye forurensning om hun hadde holdt seg hjemme.

Det er jo ikke akkurat sånn at du ikke kan fly bare fordi du er for et bedre miljø. Jeg synes du strekker det litt vel langt for å hakke på en så liten ting.

Anonym poster: 036b9884df2c11cec116acd68d372ccd

• Liker 3
Skrevet

De flyene hun skal ta kommer til å fly uansett, enten hun er med eller ei. Sånn sett hadde det blitt like mye forurensning om hun hadde holdt seg hjemme.

Det er jo ikke akkurat sånn at du ikke kan fly bare fordi du er for et bedre miljø. Jeg synes du strekker det litt vel langt for å hakke på en så liten ting.

Ett fly vil kanskje ikke gå tomt? Kanskje de rett og slett kan stappe det fullt av mennesker som tenker at flyet ville jo gått selv om jeg ikke kjøpte billett, bare se på alle de andre passasjerene her?

• Liker 4
Skrevet

TAKK GUD for at ikke alle har denne holdningen. "Men azza, den pelskåpen blir jo kjøpt selvom jeg ikke kjøper den. De eeeeer jo i butikken!".

• Liker 4
Skrevet

Så du tror at tilgjengelige tilbud på en vare eller tjeneste ikke minker dersom etterspørselen synker?

• Liker 5
Skrevet

Dette er bare rasjonalisering. Hvis mange nok nektet å fly ville det vært færre flyavganger.

Det blir akkurat som å si "Hitler vinner valget uansett, så jeg kan like godt stemme på han jeg også".

Anonym poster: 1fb3710152b8219eec1e82ff76f1d4bf

Skrevet (endret)

Dette er bare rasjonalisering. Hvis mange nok nektet å fly ville det vært færre flyavganger.

Det blir akkurat som å si "Hitler vinner valget uansett, så jeg kan like godt stemme på han jeg også".

Anonym poster: 1fb3710152b8219eec1e82ff76f1d4bf

Det blir litt forskjell hvis du risikerer å bli skutt hvis du ikke stemmer "riktig". Vanskelig å kalle det et fritt valg.

Om man vil fly eller ikke er derimot (ofte) et personlig fritt valg.

Så det du sier om rasjonalisering er riktig. Selv om det ikke er fullt så enkelt.

Endret av Steinar40
Skrevet

Så. Dersom man slutter å fly, slik at færre fly tar av. Da har de som vanligvis ville ha flydd, ha hatt de pengene flyturen ville ha kostet. Hva tenker vi de ville ha brukt disse pengene på? Kortreist økologisk mat?

Hva bruker dere i tråden her pengene deres på? Hva gjør dere for å spare miljøet, hindre barnearbeid eller dyretesting av kosmetikk?

Hvor stor prosent av lønnen deres går med til å hjelpe folk som ikke har så mye penger?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan ville livet til de som bor på Kreta sett ut dersom ingen turister kom? Jeg klarer ikke å se for meg at noen skulle ta tog/båt Oslo-Kreta.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det sier seg selv at som ett enkelt individ så kan man ikke utgjøre noen forskjell i den ene eller den andre retningen i et globalt perspektiv.

Men det betyr ikke at man ikke kan gjøre sitt beste.

Endret av Steinar40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...