Gå til innhold

Sykepleier - jobbe på lab/kontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går 3 år sykepleie nå, og trives ikke. Har vært usikker hele veien, men siden jeg har hørt at det er så mange muligheter etter endt utdanning osv, så har jeg valgt å fullføre. Det jeg kunne tenke meg er å jobbe på et laberatorium, eller et kontor. En jobb uten pasientkontakt.

Noen som vet hva en utdannet sykepleier som tenker som meg, kan gjøre?

Er det mulig å få en labjobb som sykepleier? :)

Takk for svar, om noen vet! :)

Trine

Anonym poster: bef0bb30f55bedbad80db7b8d0f20efc

Skrevet

Du ville hatt langt større muligheter til å få labjobb dersom du hadde valgt bioingeniørutdanningen.

En meget sjelden gang ser jeg jobber som kunne egne seg for deg, blant annet så jeg en utlyst stilling på dyrlegeklinikken her, hvor arbeidsoppgavene gikk ut på å assistere veterinæren, ta seg av kontorarbeidet og svare på telefoner. Det kunne kanskje vært noe?

Anonym poster: 151a53bf4eb993ec23c9492ae905b340

Skrevet

Du ville hatt langt større muligheter til å få labjobb dersom du hadde valgt bioingeniørutdanningen.

En meget sjelden gang ser jeg jobber som kunne egne seg for deg, blant annet så jeg en utlyst stilling på dyrlegeklinikken her, hvor arbeidsoppgavene gikk ut på å assistere veterinæren, ta seg av kontorarbeidet og svare på telefoner. Det kunne kanskje vært noe?

Hvor fant du den stillingen? Er faktisk veldig interessant! Men er ikke det en stilling hvem som helst kunne fått?

Skrevet

Du kan jobbe på apotek, som apotektekniker, men om det er pasient kontakten du ikkje likar er kanskje ikkje det ideellt?

Skrevet

Hvor fant du den stillingen? Er faktisk veldig interessant! Men er ikke det en stilling hvem som helst kunne fått?

Jeg husker dessverre ikke hvilke krav de stilte til søkerne, og annonsen har blitt fjernet for en god stund siden. Annonsen så jeg ikke på internett; den hang på oppslagstavlene på sykehuset i Kristiansand. Kan godt være den var på nettet også, men om den var det så er den uansett borte nå dessverre.

Men jeg vil jo tro at du stiller ganske sterkt om du skulle søke på jobben :)

Venninna mi jobber på sterilsentral, og sjefen hennes er operasjonssykepleier. Kunne det ha vært noe?

Gjest Badabing
Skrevet

På legekontoret her jeg bor, er sekretærene byttet ut med sykepleiere, og i blodbanken er det også sykepleiere stort sett. Vet ikke hvordan det er på lab ellers.

Skrevet

Blodbankene er hovedsaklig bemannet av bioingeniører og leger, med unntak av enklere oppgaver med pasientkontakt som intervjuer og tapping.

Anonym poster: ebed74666a0e28535e902f2ffec629b9

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Blodbankene er hovedsaklig bemannet av bioingeniører og leger, med unntak av enklere oppgaver med pasientkontakt som intervjuer og tapping.

Det er godt mulig, men det har stått sykepleier på skiltene til de jeg har møtt der. Men da er det jo som du sier pasientkontakt igjen. Uansett er det jo fortsatt lite av det, de stikker meg som regel bare, og så sitter jeg der mens de driver med andre ting.

Skrevet

Hvis det er jobb helt uten pasientkontakt så er det ikke så veldig lett. Men nav har sykepleiere som saksbehandlere i helsesaker.

Legemiddelindustrien er en mulighet.

Sterilsentralen, men der er det hovedsaklig hjelpepleiere så jeg vet ikke hvordan det er der, men en lederstilling er nok mulig.

Eller så kan du ta videreutdanning, i f.eks ledelse eller samarbeid.

Om du kan ha litt pasientkontakt så kan du jobbe på legekontor, da vil du ta blodprøver og ta i mot telefonene. Du vil også analysere noen typer prøver.

Anonym poster: 9ef24700b7e4648e4b9b38adb5e515e5

Skrevet

Man kan med meget stor sikkerhet si at laboratorier, og derfor store deler av legemiddelindustrien, krever en eller annen ingeniørbakgrunn. Hva slags jobb har du egentlig forestilt deg du skulle gjøre på en lab? Har du laboratorieerfaring?

• Liker 1
Skrevet

Man kan med meget stor sikkerhet si at laboratorier, og derfor store deler av legemiddelindustrien, krever en eller annen ingeniørbakgrunn. Hva slags jobb har du egentlig forestilt deg du skulle gjøre på en lab? Har du laboratorieerfaring?

Sykepleiere kan jobbe i legemiddelindustrien, men ikke på laben. De er nok mere ettertraktet som selgere/konsulenter.

Skrevet

Det er godt mulig, men det har stått sykepleier på skiltene til de jeg har møtt der. Men da er det jo som du sier pasientkontakt igjen. Uansett er det jo fortsatt lite av det, de stikker meg som regel bare, og så sitter jeg der mens de driver med andre ting.

Poenget er at sykepleiere ikke er kvalifiserte til labarbeid. Selv om du tror at det "stort sett" er sykepleiere som jobber på blodbanken så er det i realiteten mest bioingeniører.

Sykepleiere kan jobbe i legemiddelindustrien, men ikke på laben. De er nok mere ettertraktet som selgere/konsulenter.

De er ikke "ettertraktet" i det hele tatt. Nesten alle som har slike jobber har relevant bakgrunn.

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Fremtiden min ser ikke så lys ut med andre ord. Det er ikke det at jeg ikke kan ha noe pasientkontakt, men jeg ønsker ikke at det er det hverdagen min i hovedsak skal bestå av. Det gjør meg fryktelig sliten, spesielt når det er syke, på en eller annen måte trengende mennesker. Dette fant jeg ut av etter jeg begynte på sykepleie, og bl.a i praksis.

Burde kanskje bare slutte, det er vel ikke mulig å bygge noe på sykepleie heller, for å kunne få en labjobb..... ?

TS

Skrevet (endret)

Hvor langt har du kommet på studiet. Hvis det er førsteåret nå, burde du gi det litt tid.. men hvis det er mer enn 2. året, burde du prøve å fullføre slik at du alltids har noe å falle tilbake på.

Har du kompetanse fra vgs. som kan holde til en ingeniørutdanning da? Eventuelt kan du høre hvordan det er å ta få en utdannelse som apotektekniker eller liknende etter å ha tatt sykepleien. Dette er riktignok ikke en lab.jobb, men kanskje det nærmeste du kan komme. Skranken på apotek(?).

Endret av vester
Skrevet

Unnskyld meg, men det er jo fullstendig idioti å slutte en en utdanning du snart er ferdig med. Selv om du føler som du gjør, har du alltid noe å falle tilbake på, og du kan videre utdanne deg inne for eksempel ledelser eller andre ting.

• Liker 2
Skrevet

hva er det du misliker når det gjelder pasientkontakt med syke mennesker?

Sykdom kan jo være så mangt, tenker jeg. Mange mennesker kan man ikke se er syke, ville det være ok å jobbe med dem? Diabetessykepleier f.eks?

Skrevet (endret)

Føler en del av postene her virker litt demotiverende overfor deg, TS. Vil dette virke som en liten motivasjon?

Nils Kvernmo (født 1954) er en norsk helseleder. Han er siden september 2009 administrerende direktør ved St. Olavs hospital HF i Trondheim.

Kvernmo er utdannet sykepleier og har siden 1979 innehatt flere lederstillinger i helsevesenet.

Kilde: http://no.wikipedia....ki/Nils_Kvernmo

Du kan komme langt med en nesten hvilken som helst utdanning, og som sitatet sitatet viser også en sykepleierutdanning. Hvis du vil at noe liknende skal skje deg, må du være heldig, ha kontakter og velge jobber som bevisst kan hjelpe deg til å stige i gradene.

Dette er vel riktignok ikke like enkelt i dag som tidligere, men en jobb med mennesker, og ikke nødvendigvis pasienter, kan nok være innenfor ditt rekkevidde. Jeg hører f.eks. om mange fastleger som bruker sykepleiere som sekretærer? Arbeidsoppgavene vil f.eks. der ikke være direkte pleie overfor pasientene.

Endret av vester
Skrevet

Tusen takk for hjelp og støttende ord! :) Jeg har skrevet feil i innlegget mitt - jeg går ikke 3. året, jeg går 2 år nå. Dvs at jeg har nesten 2 år igjen. Og ca 5 praksisperioder gjenstår.

Nå virker jeg veldig sær, men jeg ser ikke for meg, meg selv i en lederstilling hvor jeg skal lede og snakke foran mange mennesker. Jeg ser meg rett og slett for meg i en lab- eller evt kontorjobb. Hadde jeg kunne hoppet rett over til bioingeniørstudiet, hadde jeg gjort det glatt. Jeg har karakterpoengene som skal til. Men jeg mangler 2 realfag.

Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. En sekretærjobb ja.. Men tjener ikke de frytktelig dårlig, og i prinsippet kan vel 'hvem som helst' få en slik jobb? Eller tar jeg feil nå?

TS

Skrevet

Tusen takk for hjelp og støttende ord! :) Jeg har skrevet feil i innlegget mitt - jeg går ikke 3. året, jeg går 2 år nå. Dvs at jeg har nesten 2 år igjen. Og ca 5 praksisperioder gjenstår.

Nå virker jeg veldig sær, men jeg ser ikke for meg, meg selv i en lederstilling hvor jeg skal lede og snakke foran mange mennesker. Jeg ser meg rett og slett for meg i en lab- eller evt kontorjobb. Hadde jeg kunne hoppet rett over til bioingeniørstudiet, hadde jeg gjort det glatt. Jeg har karakterpoengene som skal til. Men jeg mangler 2 realfag.

Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. En sekretærjobb ja.. Men tjener ikke de frytktelig dårlig, og i prinsippet kan vel 'hvem som helst' få en slik jobb? Eller tar jeg feil nå?

TS

Skrevet

Da vil vel alternativet ditt være å melde deg opp som privatist nå før fristen går ut (15. september eller noe) i disse realfagene, så får du heller søke deg over på bioingeniør til neste år. Hva tenker du om det?

I din posisjon, tror jeg du ikke kan være kresen når det gjelder å velge og vrake mellom mulige kontorjobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...