AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Jeg sliter! Har begynt årsstudium i historie og jeg henger allerede etter fordi jeg fikk bøkene sent, og derfor kom sent igang med notatskrivningen. Jeg ser jo nå, at den måten jeg skriver notater på ikke kommer til å fungere i lengden når jeg har typ 60 sider å skrive notater fra på en dag. Dette er jo bare i det ene emnet, jeg har ett til jeg må jobbe med. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre notatskrivingen min litt mer effektiv, men samtidig god? Jeg klarer ikke stikkord. Det går bare ikke og jeg skjønner ikke sammenhengen senere... Anonym poster: 1f2930cc936f90c662b6d68127dc9ed1
Gjest O___o Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Vær mer opptatt av å få lest alt sammen - enn å ta notater. Bruk outliner og marker det du "ville ha notert". Lag en leseplan - om hvor mye du må lese hver dag. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Takk for svar! Uff, jeg leser så sakte, og sliter med at jeg blir trøtt når jeg leser Hvordan kan jeg bli mer våken? Spise noe frukt el. når jeg merker at trettheten kommer? Vil det hjelpe? Ja, kanskje jeg heller skal markere i bøkene. Er nok kanskje smartere det da Hvordan er det forresten med å få solgt bøker som er skriblet i? Leseplan har jeg egentlig fått fra foreleser, men der er jo problemet at det er så sinnsykt mye. Det er f.eks tre kapitler vi gjennomgår en dag, og hvert kapittel er på 30 sider...kjenner at jeg friker litt ut. Var klar over at studier på høgskole er verre enn vgs ,men nå er jeg redd for eksamen og om jeg i det hele tatt klarer å stå! hehe, unnskyld min lille freak-out.. Tror jeg skal gjøre som du sier, å heller markere enn å skrive alt på nytt, så får det heller briste eller bær på eksamen Anonym poster: 1f2930cc936f90c662b6d68127dc9ed1
Gjest alille Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Hvorfor blir det ikke effektivt å notere fra 60 sider på en dag? Gjør det veldig ofte jeg, gjerne 100-150 sider. Skriv på pc så det går fort, og skriv det som virkelig er mest relevant. Å gjøre slik brukeren over anbefaler synes ikke jeg personlig er særlig nyttig i lesefag, da man uansett må pugge stoffet på nytt, og å repetere ved å lese pensum en gang til med masse gule streker i er, for meg, slitsomt og unyttig. Men det funker bra i fag der jeg bare bruker boka som oppslagsverk for å løse oppgaver. Men alle har egne metoder, så du må nesten prøve deg fram. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Jeg bruker så lang tid! Tror det er fordi jeg skriver altfor mye. Prøver å være selektiv i det jeg skriver, men har nok ikke fått særlig trening i det enda. Jeg har alltid vært den personen som liker å føye til med litt "ekstra kunnskap" men ser jo nå at det blir altfor mye å skrive. Kan jeg spørre om du skriver sammendrag av hele kapitler, Alille? Er nok litt enig med deg når det gjelder det at det kan bli rotete å se over etterpå. Selv lærer jeg nok best når jeg skriver for hånd, men fant ut i går at det funker ikke! Det tar altfor lang tid.. Anonym poster: 1f2930cc936f90c662b6d68127dc9ed1
Gjest alille Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Jeg har forskjellig fremgangsmåte i hvert fag, som regel er det etter en måned at jeg begynner å se hva som er den beste løsninga for de ulike fagene. Det er en treningssak! Hvis jeg skriver notater, skriver jeg notater av hele kapitler ja, og strukturer det. I noen fag venter jeg med å lese og skrive notatene til etter forelesning - da vet jeg hva som er relevant. Ekstra kunnskap er greit å lure inn, men ikke for mye. Eventuelt kan du bare skrive i notatene at du skal sjekke s. 100 for "ekstrakunnskap", av og til holder det å lese disse tingene kort tid før eksamen. Det er hvertfall ikke vits å fokusere på detaljene nå. Du må først få oversikt over helheten, så kan du bry deg om detaljer. Av og til får jeg ganske omfattende notater (plages også med at jeg til tider skriver for mye), og da er det greit med pc, for da sletter jeg bare alt pjattet mens jeg leser gjennom, og står igjen med det sentrale. Du lærer kanskje mer av å skrive for hånd, men du må gjøre en avveining her: lære mye om litt, eller lære litt om mye? Notatene skal du jo lese igjen senere, så det gjør ingenting om alt ikke sitter. Av og til kan det å konsentrere seg for mye sørge for at veldig lite blir sittende igjen også. Men nå studerer ikke jeg historie, så det beste hadde jo vært om du hadde fått en toppstudent i historie til å gi deg noen tips.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Tusen takk for svar, alille Tar gjerne imot flere tips også. Alt hjelper! Anonym poster: 1f2930cc936f90c662b6d68127dc9ed1
FrøkenDetektiv Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Et annet tips er å fokusere mer på det du ikke kan enn det du kan. Jo, man må kunne det man kan godt og bedre, men er det noe sentralt du ikke kan så kan det være med på å ødelegge helhetsforståelsen.
ladamafia Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Jeg skriver så si aldri notater, men jeg sitter med pc foran meg klar til raske søk om og rundt det foreleser snakker om hvis det som blir sagt er litt uklart for meg. Jeg er på hver eneste forelesning, leser litt rundt det som blir sagt i forelesninger, for å prøve å lære de viktigste detaljene, har fått C på alle eksamner så langt og er fornøyd med det. De gangene jeg har skrevet notater, så har det ofte ført til at jeg har mista tråden helt og ikke fått med meg mye av det foreleser sier.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 I mange av de fagene jeg har er bøkene strukturert med overskrifter og "underoverskrifter" som sier veldig mye om hva kapittelet inneholder og hva som forventes at du kan. Har også noen bøker med innholdsfortegnelser der det står hva en burde kunne. Det jeg har gjort i disse fagene er å tenke på hver "underoverskrift" som ett spørsmål og rett og slett bare skrive notater som på en måte svarer på dette spørsmålet. Også skriver jeg gjerne en eller to ting ekstra som er nyttig å ha med, eller som gjør at stoffet på noen måte gir mer mening. Dette funker veldig godt for meg og brukte dette også på videregående der jeg i fagene jeg gjorde slikt gikk ut med både 5ere og 6ere:) Anonym poster: 6e94cdae16d7b8c31f2f6e4f2de7a1f2 1
Naos Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Jeg bruker tankekart og stikkord. Min erfaring er at jeg husker det bedre når jeg "leser" tankekartene før eksamen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #12 Skrevet 6. september 2012 Jeg bruker enten vanlig blyant eller gul markeringsblyant når jeg leser - for å markere ut noen spesielt viktige ord/setninger. Det er vanskelig ved første gjennomlesning fordi man ikke har oversikt. Og med blyant kan man pusse ut senere når man ser at man har streket/gulet ut feil. Tankekart er også veldig fint fordi det tvinger en til å tenke og vurdere og sette ordene i sammenheng. Anonym poster: 15ae22827f69373eaedff91555d6d40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå