Gå til innhold

Generell studiekompetanse som privatist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 25 år uten videregående opplæring (begynte på GK tre ganger uten å fullføre pga sykdom) og kunne tenke meg å ta det som privatist.

Jeg ser at med 23/5 regelen kan man ta hele vgs (alle tre årene) med bare et par fag. Jeg har forsåvidt jobbet i over 5 år hos samme arbeidsgiver, men dette er litt vanskelig å dokumentere da det var mye av og på. Men hvis jeg snakker med arbeidsgiver og ber han om å skrive at jeg har jobbet der i fem år, er dette god nok dokumentasjon, eller trengs det utskrifter fra ligningskontoret el. også? Hva med de årene jeg begynte og sluttet på GK? Der var det slik at jeg fikk karakterer i noen fag til jul, men sluttet pga for mye fravær før sommeren.

Jeg tror ikke jeg vil få noen problemer med å lese hjemme selvom jeg jobber, for er glad i teori og har alltid fått gode karakterer sånn sett. Men ser noen anbefaler NKI pga muligheten til å ta studielån gjennom lånekassen? Hva synes dere om det? Altså å bruke lånet til noe annet, som startkapital til leilighet el.?

Og hvis jeg pga manglende yrkeserfaring ikke går under 23/5 regelen, er det noen som vet hvilke fag og i hvilken rekkefølge jeg må ta dem for å få generell studiekompetanse? Evt om jeg kan ta de få fagene man trenger med 23/5 regelen i påvente av at jeg får mer arbeidserfaring? Eller må man ha arbeidserfaringen FØR man tar fagene?

Uff, ble veldig mye og rotete dette.. Men jeg håper noen forstår og vil hjelpe.. Får ikke time med rådgiver på skolen før fristen går ut så da tenkte jeg kanskje det er noen kunnskapsrike sjeler her inne:)

Thea:)

Anonym poster: d9fe364bf3d9a0aed30d66e646b29eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bump bump..

Skrevet

Det er krav om at du har jobbet 100% i 5 år, så dersom du har jobbet "av og på" vil ikke de fem årene være nok uansett.

Jeg tror det enkleste for deg (med mindre du er arbeidsufør nå) vil være å ta fagene du trenger for studiekompetanse etter 23/5 (de kan du ta når som helst!), og vente til du får nok arbeidserfaring.

Anonym poster: 8eba7e22315ffd806174df8913088249

Skrevet

Å! Det er jo supert! Men er det noen gyldighetstid på examene? Altså noen grense for hvor lang tid jeg kan bruke på å få nok arbeidserfaring uten at examene plutselig blir ugyldige og jeg må ta det på nytt?

Skrevet

Når du først har tatt fagene, så har du dem. Det eneste som kan endre det, er vel dersom det kommer en ny reform med nye regler om noen år, som gjør at du må konvertere fagene og kanskje ta noe mer.

Anonym poster: 8eba7e22315ffd806174df8913088249

Skrevet

Ok, tusen hjertelig takk for svar! Det er virkelig supert! Da melder jeg meg på i noen fag nå i høst og satser på å få arbeidserfaringen på plass etterhvert...

Skrevet

Hvis du ringer til Sonans utdanning (finnes flere steder i landet) så får du kvalifiserte svar på det du lurer på. Du kan få gratis rådgivning på telefon eller ved oppmøte, uten forpliktelser. Det tar ikke så lang tid å få en slik rådgivningstime, så det rekker du godt før fristen går ut. Sonans tilbyr undervisning både på nett og på skole for privatister, men de svarer villig vekk på spørsmål selv om du ikke skal gå hos dem.

Anonym poster: 7bcd4de2b268c83177a3cd6d459b94fb

Skrevet

Du må ikke ha jobbet i en 100 %-stilling, de kan også gjøre om f.eks. 50 % i 2 år til 1 år med 100 % - om du skjønner. Hovedregelen er så vidt jeg vet at man må ha jobbet minst 50 % i en stilling for at perioden skal gjelde. :)

Anonym poster: ade12466c11d0b4611dd1fb311bc5118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...