AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Jeg har dårlig tid om morgenene og kler derfor alltid på min datter som er 2,5 år. Men jeg hører av barnehagen at de synes det er så viktig at hun får gjøre det selv. Hvorfor er det så viktig? Må jeg bare stå opp enda tidligere så hun får prøvd seg på det selv? Anonym poster: 83567aade14d5d4fad8da597c5fcb187
Djungelvrål Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Fordi de ikke har tid til å kle på 30 barn som skal ut å leke om vinteren?? 1
Kvist Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Min treåring kler på seg selv, delvis fordi både hun og jeg liker at hun gjør det. Delvis fordi da kan jeg smøre mat/pakke bag/sminke meg etc så lenge og vi slipper å stå opp så tidlig. Vil på det sterkeste anbefale å la barnet øve seg og prøve seg. Godt for ungene å mestre sånt selv, godt for ryggen å slippe påkledning av store barn. 4
Gjest Marmot Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Ja, noen ting må man rett og slett øve på til man får det til, og det å ta seg tid til det er en del av å være foreldre. 3
Centrino Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 For at hu skal få mestringsfølelse blant annet. Ikke lett å være den eneste som ikke klarer det, når alle andre klarer.. motorikktrening er det også. Og hva med når jenta begynner på skolen? Om hu ikke får prøve selv, så lærer hu jo ikke. Så da blir hu jo springende ute uten jakke+++ ... 2
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Jeg har også et barn på 2,5 år. Hun kan kle på seg det meste selv og jeg synes det er en befrielse for da kan jeg ordne meg selv mens barnet gjør dette. Forøvrig er det veldig populært her å få kle på seg selv. Sko og ytterjakke får barnet også til selv, jeg bare legger frem etter været. Vi har også begynt å vise hvor klærne og skoene skal settes i gangen når vi kommer hjem, og barnet får ros når hun gjør dette og synes tydelig at det er stas og føler seg stor. Du spør om det er viktig, jeg mener ja, det er jo en del av det å bli større og som andre nevner er det viktig i en barnehagehverdag og for selvfølelsen. Du kan jo begynne med å la barnet ditt øve seg i helgene eller på ettermiddagen etter dobesøk/bleieskift, samt ved kveldsstellet. Så kan du heller hjelpe til på morgenene til barnet får det mer til selv.
Harlekin Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Hm, dette har jeg rett og slett ikke tenkt på! Jeg kler stort sett alltid på min datter. Hun liker seg best uten klær, og hun hadde ikke kledd på seg selv hvis jeg hadde etterlatt henne med dagens klær og sagt "kle på deg". Da hadde hun bare løpt rundt uten. Men hun kan ta på seg f.eks. kjole hvis hun vil ha den på, men det er jo ikke alltid vi har bruke kjole. Noen tips til hvordan få en som ikke liker klær til å kle på seg selv? Hun er 3 år.
Kvist Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Hva med å ta ett og ett plagg. Sitte sammen med barnet og veilede. Kanskje hjelpe til med et erme, en knapp eller med å få hælen på sokkene riktig på foten. Masse oppmuntring på at hun får til selv. Og ikke minst, la barnet selv få velge noe av tøyet. Selvfølgelig må voksne bestemme typen plagg, man kan ikke gå i shorts i januar heller. Men er det viktig om hun har strømpebukse eller tights og sokker under kjolen? La barna prøve er min "filosofi". Og jenta mi brukte mange stunder på å skjønne glidelåser. Vi viste og hun prøvde. Om igjen og om igjen. Stoooor lykke da hun en dag sto med glidelåsen dratt igjen til haka og gliste stolt og fornøyd da jeg kom ut i gangen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Da jeg var liten var det en selvfølge at alle hadde lært å knytte skolissene sine før man begynte på skolen, noe annet var flaut. Jeg har jobbet som lærer, og da opplevde jeg at fjerdeklassinger trengte hjelp til å knytte skolisser. Og ikke bare en eller to, men gjerne 10-15 stykker som sto i kø for å få meg til å knytte lisser. Så ja, det er viktig at barn lærer å kle på seg selv. Og jo tidligere man starter jo bedre. Tenk på hvor mange barn det er pr voksen i barnehagen. Det vil ta mye mindre tid å få kledd på alle barna om de klarer noen ting selv, og da vil det også bli mer tid til utelek og mindre tid i en svett garderobe for barna. Anonym poster: 544a52c0173471410a0e380d3054e1d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå