Gå til innhold

Noen som kan mye om Crinone gel? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gjennom IVF-behandling og går nå på Crinone gel i ventetiden.. Jeg tar to doser pr dag, og prøver å ta de med ca 12 timers mellomrom. Jeg har fått beskjed om å være i lett aktivitet etter innsetting.

Til helgen skal vi ut på middag med noen folk, og jeg kan da ikke være i lett aktivitet hvis jeg tar den til "riktig" tid.

Så jeg lurer på om der er noe som vet hvilket alternativ som er best:

1. Ta den til "riktig" tid, og ikke få vært noe i aktivitet etterpå, eller

2. Ta den en del timer senere, når jeg har kommet hjem

Håper noen har god peiling!! :)

Anonym poster: 902e0fe61e286844371cd60957dde746

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge må den lette aktiviteten vare da?

Du kan jo ta en spansk en, og si at du må ut og gå en kort tur fordi det løsner opp i spenninger du har i ryggen for tiden? Ville et par runder rundt huset være tilstrekkelig aktivitet?

Har dessverre ikke peiling på det du spør om, men jeg ville bare fortalt en liten løgn for å komme meg ut av huset etter middag mens alle bare sitter og slarver i sofaen uansett.

Lykke til med IVF forresten :)

Anonym poster: c2ccbb17af5c78fbba631797aef16cda

Skrevet

Aktiviteten bør vare i et kvarter til en halvtime, det er fordi at gelen er så innmari seig og klissete, og den trenger å bli "smurt" ordentlig inn der inne.. fysj, dette hørtes ikke særlig pent ut, beklager det..

Takk for det, prøver å tenke positivt og sende gode vibber til livmor for at den skal ta imot embryoet ;) Har allerede hatt et negativt forsøk, så håper det klaffer bedre denne gangen!

Skrevet

Crinonen avgir virkestoff i 3 døgn etter innsett, så det er bra med slingringsmonn på den :) Jeg ville heller ha satt den hjemme til feil tid, enn på et stillesittende tidspunkt. Hva med å ta den når du er på vei ut?

Jeg tok den morgen og sen ettermiddag, om jeg husker rett. Rett før sengetid var ikke anbefalt.

Anonym poster: 7650e225ee58ebed9e9906b2feba9ab5

Skrevet

Du må ta den på riktig tid, det er det viktigste. Hensikten med at det skal gå 12 timer mellom hver dose er at du skal ha jevn dose. Hvis du venter lengre enn gang får du et lavere nivå en "planen", noe som kan være uheldig. I og med at du er satt på dobbel av normal dose regner jeg med at det er ekstra utfordirnger knyttet til progesteronnivåer, og da er det viktig at du overholder dette.

Dette med bevegelse er for at crinonen skal spre seg. Det er også en faktor du bør ta hensyn til. Se om du finner en god mellomløsning, med litt aktivitet. Det er det beste.

Det sagt. Jeg trur verken at 12 timersreglen eller moderat bevegelse er helt avgjørende for at det skal lykkes.

Skrevet

Trådstarter her.

Nå var det to forskjellige løsninger her, så er fortsatt like usikker :@ men tusen takk for svar!!:)

Jeg tenker at det viktigste er å få bevegd meg litt slik at det blir ordentlig fordelt, og at jeg har litt slingringsmonn på tidspunktet, men er veldig usikker.

Jeg tror forresten 2 doser pr dag er vanlig dose på riksen.

Jeg må kanskje ringe sykehuset og spørre..<br /><br /> Anonym poster: 902e0fe61e286844371cd60957dde746

Skrevet

Trådstarter her.

Nå var det to forskjellige løsninger her, så er fortsatt like usikker :@ men tusen takk for svar!! :)

Jeg tenker at det viktigste er å få bevegd meg litt slik at det blir ordentlig fordelt, og at jeg har litt slingringsmonn på tidspunktet, men er veldig usikker.

Jeg tror forresten 2 doser pr dag er vanlig dose på riksen.

Jeg må kanskje ringe sykehuset og spørre..<br /><br /> Anonym poster: 902e0fe61e286844371cd60957dde746

Har fått enkel dose på 4 forsøk. Det er fordi jeg har normal progesteronproduksjon i lutealfasen. Dobbel dose gis normalt kun når de har misstanke om kort lutealfase, basert på temping/progesteronprøver eller erfaring fra tidligere forsøk. Om riksen praktiserer noe annet er det nytt for meg.

Ring klinikken, det er alltid det tryggeste, og som regel det jeg anbefaler i slike tråder. Det er mye synsing her inne. Men svaret du får er nok at det ikke har så veldig mye å si, selv om de sannsynligvis anbefaler at du tar dosen til samme tid.

Skrevet

Er det noen som har fått crinone-krem uten at dere har gått gjennom IVF-behandling?

Dersom det skal hjelpe på lutealfase, kunne jeg tenke meg å prøve det... skal til gynekologen imorgen, og tenkte spørre om dette var noe jeg kunne få prøve....!

Skrevet

Jeg brukte også 2 doser pr dag, morgen og kveld. Og jeg har ikke kort lutealfase. Det var Porsgrunn.

Jeg fikk beskjed om at tiden var viktigst for kroppen klarte å ta opp det den trengte selv om man ikke bevegde seg noe særlig.

Men ring å hør med dem.

Anonym poster: 56f54e4f77f85e0f947369ebb2179bce

• Liker 1
Skrevet

Tror nok det er mest normalt med to doser. Jeg har fått et skjema fra riksen (begge gangene) som heter "viktige tidspunkter" hvor det står rekkefølgen på alt som skal gjøres, når jeg skulle begynne på sprayen, sprøytene osv.. også fylte legene/sykepleieren inn tidspunkt etter hvert. Der står det at man skal starte med crinone samme dag som man tar ut eggene, og man skal ta to doser daglig. De har nok ikke laget dette skjemaet kun for meg, så jeg tror det er veldig vanlig med to doser. :) I tillegg sa sykepleieren det til alle som hadde egguttak samme dag som meg. Mulig de gjør det annerledes på andre klinikker, men slik er det for de aller fleste på riksen tror jeg. I tillegg har de aldri testa noe hormonnivå i lutealfasen, så de kan ikke vite om jeg har for lavt progestoronnivå.

Skrevet

Jeg har vært på riksen og skulle ta crinone 2x pr dag. Tok etter jeg hadde stått opp om morgenen, og tok neste tidlig kveld, ca kl 18-19. Jeg stod ikke opp på samme tid i helgene som i uka, så det der med 12 timer i mellom tror jeg ikke har så mye å si. en dose virker i ca 3 døgn, så det burde ikke spille noen rolle om det går 10 eler 15 timer i mellom.

JEg var ikke spesilet fysisk aktiv, men var i beveglse enten hjemme eller på jobben. Poenget er at crinoenen skal bli tatt opp i slimhinnene.

Jeg gikk på crinone x 2 fram til uke 8, etter det hadde jeg 1x pr dag fram til uke 12. JEg spurte om jeg kunne få lov til det. Fikk lov på nåde av legene om jeg lovte å slutte i uke 12 :)

Lykke til med IVF

Skrevet

Jeg ringte klinikken i dag og spurte, og svaret var: Det er viktigere at det blir satt til riktig tid enn at man er i aktivitet. Grunnen til at de sier at man skal være i lett aktivitet, er at man ikke skal ta det rett før man legger seg. Så det gikk helt fint at jeg ikke var så aktiv akkurat denne kvelden. Jeg pleier å stå opp tidlig i helgene også, og rusle litt rundt i stua og lese vg og dagbladet på mobilen :) Så får jeg nærmest mulig 12 timer mellom dosene :)

Skrevet

Jeg skrev det lenger opp, men ser at enda flere poengeter dette med 3 døgns virkning og at det derfor ikke har noe å si når man tar det. Det er feil.

Årsaken til at man skal ta med jevnt tidsintervall er at det gir jevn dose. En stund etter at du har tatt en dose er virkningen på topp. Deretter går den sakte ut av kroppen, til virkningen er 0 etter ca 3 døgn. Når man tar en dose hver 12. (eller 24) time har man en jevnest mulig dose i kroppen hele tiden, noe som er viktig i en slik prosess. Nettopp derfor bør man ikke variere tidspunktet mer enn nødvendig. Det samme gjelder Synarela for de av oss som tar det ifm nedregulering.

Skrevet

De sa også at det gikk bra om man avvek fra tidspunktet en time eller to, men grunnen til at de sier det med lett aktivitet, er at man ikke tar det rett før man legger seg, sa hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...