tthomas12 Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 (endret) Jeg skjønner rett og slett ikke tankegangen til godt voksne mennesker som tar ut flere hundre tusen i billån når det ikke er en absolutt nødvendighet - for eksempel hvis en er nyutdannet og trenger bil i jobbsammenheng. Det er dyre lån på eiendeler som fort og drastisk går ned i verdi. Ei heller skjønner jeg at de også tar seg råd til ferier, ny TV, eller hva enn det er, med billån hengende over seg. Å bruke 30,000 på ferie når en har billån på 7% er det samme som å ta et lån på 30,000 med rente på 7% for å finansiere ferien, noe jeg antar (og håper) de fleste syns er sprøtt. Hva er det da som gjør at de ikke har problemer med å gjøre det når de har dyre lån? Og før noen sier at boliglån har samme effekt og at slik tankegang hadde resultert i at en ikke kunne brukt penger på noe annet enn å betale ned gjeld - boliglån er noe helt annet, det er lavere renter og lånet er i hovedsak fra seg selv til seg selv, ikke fra banken. Med det mener jeg at en låner penger fra seg selv fra fremtiden (hvor en ofte tjener mer og er bedre stilt) til nåtid (hvor en som regel har mindre å rutte med). Billån har for kort tidshorisont til å ha en slik effekt - gitt at en ikke vinner i lotto eller drastisk øker lønnen på noen få år. Hvis en klarer å betale ned et lån på flere hundre tusen med høy rente over noen få år, hvorfor klarer de da ikke å spare flere hundre tusen med positiv rente? Det er bare å ha en billig bil når en sparer.. Hvis noen med billån kunne svart hadde det vært supert! Endret 4. september 2012 av tthomas12
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Eks svigerforeldrene mine er slik. Mye vil ha mer, her og nå. Tankegangen er at de bare lever en gang og driter i om de dør med en lang rekke med lån, sparing er for unge folk. Anonym poster: 2122a3e5f8254a9c561458803fa170b2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Det er for at man ikke skal føle seg utenfor. Har man en bil som er eldre enn fem år så er den gammel. Da er man en taper og blir sett ned på. Anonym poster: ff9ca0863e0e64ee4df1963679a3995a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Enig med deg. Når jeg og mannen var studenter, og behøvde bil, kjøpte vi for 50 000 etter hard kveldsjobbing en periode. Det var det vi kunne cashe ut. Først etter ti år i arbeidslivet, og et boliglån som var ned på 60% av markedsverdi, kjøpte vi helt ny bil. SUV til 600 000, kjøpt kontant. De som låner opp og låner opp kommer til å ha en veldig trøblete pensjonstilværelse. Pensjonene er mye mindre enn det de som blir pensjonister nå får. Og vår foreldregenerasjon satt i tillegg på nedbetalte boliger. De som ikke har spart til pensjonstilværelsen kommer til å få en veldig trist alderdom rent økonomisk. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4
Gjest Filleproletiet Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Gjeld, lån og bruke penger er mantraet i Norge. Vi har vært rike så lenge at vi ikke kan forestille oss dårligere tider. Det vil bli et real sjokk for folk når den dagen kommer, og det vil den. 4
Gjest vester Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 (...) Det vil bli et real sjokk for folk når den dagen kommer, og det vil den. Denne setningen begynner å bli en klisjé som går igjen i samtlige diskusjonsfora på nettet. Vær så snill og spar deg for den. Samtlige kan anta at dette vil skje ved å se på sykliske svingninger, men det dere mangler å presisere er om dette skjer i nær eller fjern tid. Selvsagt er det ikke lett å spå, og derfor er det like så greit å spare seg for å nevne det. Det er slike som deg som er en sterk pådriver til nettopp denne veksten i prisnivået vi ser. 2
Guadaloupe Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Fordi det er noen som har behov for å vise seg fram har jeg inntrykk av. Jeg kjenner til flere som må ha de nyeste bilene, de dyreste klærne osv. men de har knapt penger til mat. Så mye for å vise seg fram. I tillegg har de tre barn. 1
Britt Banditt Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Fordi det er noen som har behov for å vise seg fram har jeg inntrykk av. Jeg kjenner til flere som må ha de nyeste bilene, de dyreste klærne osv. men de har knapt penger til mat. Så mye for å vise seg fram. I tillegg har de tre barn. Helt enig, og når man har lyst på noe er det lett å finne unnskyldninger. Kjenner noen som måtte fikse sin syv år gamle bil (som for meg er "ny") for noen få tusen, og i stedet for å fikse den så dro de heller til en bilbutikk og tok den i innbytte, tapte ca 50 000 på bilen i forhold til hva de ville fått på finn, og kjørte ut derfra med en ett år gammel bil til flere hundre tusen i stedet. Og dette er folk med lave lønninger, og har klaga på dååårlig råd så lenge jeg kan huske.. Selv har jeg en ni år gammel bil, uten lån, og føler meg ikke som en taper for det
Guadaloupe Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 Helt enig, og når man har lyst på noe er det lett å finne unnskyldninger. Kjenner noen som måtte fikse sin syv år gamle bil (som for meg er "ny") for noen få tusen, og i stedet for å fikse den så dro de heller til en bilbutikk og tok den i innbytte, tapte ca 50 000 på bilen i forhold til hva de ville fått på finn, og kjørte ut derfra med en ett år gammel bil til flere hundre tusen i stedet. Og dette er folk med lave lønninger, og har klaga på dååårlig råd så lenge jeg kan huske.. Selv har jeg en ni år gammel bil, uten lån, og føler meg ikke som en taper for det Uffamei, det blir for dumt at de klager da altså, når de selv har satt seg i den situasjonen! For meg er det samma hva slags bil jeg kjører rundt i så lenge den går og er trafikksikker! Hvis jeg en gang skulle ha spart opp en masse penger kunne jeg kanskje ha tenkt meg å kjøpe en nyere bil, men det kommer ikke på tale å ta opp flere hundre tusen for å kjøpe en ny når man kan få en like god som er brukt til en mer overkommelig pris
Gjest Filleproletiet Skrevet 4. september 2012 #10 Skrevet 4. september 2012 Denne setningen begynner å bli en klisjé som går igjen i samtlige diskusjonsfora på nettet. Vær så snill og spar deg for den. Samtlige kan anta at dette vil skje ved å se på sykliske svingninger, men det dere mangler å presisere er om dette skjer i nær eller fjern tid. Selvsagt er det ikke lett å spå, og derfor er det like så greit å spare seg for å nevne det. Det er slike som deg som er en sterk pådriver til nettopp denne veksten i prisnivået vi ser. Hæ? Er jeg årsaken til boligprisutviklingen? Jøss..litt av et ansvar å forholde seg til! Alt jeg sier er at man er ufornuftig om man tror at vi skal fortsette å ha samme økonomiske boom i 50 år til. Jeg sier ikke at vi nødvendigvis får Mad Max, men en resesjon kommer til Norge også, innen 15 år. Grunnen til at JEG sprer budskapet er at jeg har bekjente høyt høyt oppe i finansmiljøer, investeringsbanker, myndigheter o.l som er ganske sikre på at dette vil skje. De sier selvsagt ikke så mye om dette, annet enn på forumer (E24, Hegnar, Peter Warrens blogg osv), men tro du meg, vi tar alle forhåndsregler. Man er dum om man ikke gjør det. Så nå vet du det også.
svante Skrevet 4. september 2012 #11 Skrevet 4. september 2012 Enig med deg. Når jeg og mannen var studenter, og behøvde bil, kjøpte vi for 50 000 etter hard kveldsjobbing en periode. Det var det vi kunne cashe ut. Først etter ti år i arbeidslivet, og et boliglån som var ned på 60% av markedsverdi, kjøpte vi helt ny bil. SUV til 600 000, kjøpt kontant. De som låner opp og låner opp kommer til å ha en veldig trøblete pensjonstilværelse. Pensjonene er mye mindre enn det de som blir pensjonister nå får. Og vår foreldregenerasjon satt i tillegg på nedbetalte boliger. De som ikke har spart til pensjonstilværelsen kommer til å få en veldig trist alderdom rent økonomisk. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4 Hvis dere brukte 600.000 på bil mens dere fortsatt hadde belånt boligen med 60%, hva er det som gjør det forskjellig fra å låne seg opp på boligen til 60% for å kjøpe bil? 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #12 Skrevet 4. september 2012 Bilen min er 17år, har trofast bidratt til at jeg har kommet meg på jobb så jeg fikk penger i banken, og ikke måtte låne til noe som helst. Til og med bilen jobbet jeg knallhardt for å betale kontant, av egen lomme. En kompis har 450 000 i billån, fordelt på flere vrak hvor det siste forsvant for et par år siden og nå tar han trikken til jobb. Han arvet 70 000 nylig, og selv da fikk han lånt til seg ytterligere 100.000 kr, og kjøpte nå ny bil igjen. Jorda, mye vil ha mer. Det er ikke lenger normalt å spare til ting, men låne og låne, det man får bare en får lånt. Har lest flere tråder her på forumet hvor folk spør hvordan de kan komme unna egenkapitalen fordi de ikke gidder eller har lyst til å spare. De fatter bare ikke at deto mer egenkapital, desto mindre lån og mer sikkerhet for en selv, det virker på en del som om egenkapitalen bare er et kjedelig krav banken setter opp, og det er om å gjøre å komme seg utenom den. Hilsen meg med ingenting i lån, og 500.000 i egenkapital, alt oppspart selv.<br /><br /> Anonym poster: 9e48ae796870659506ca00349037f0b6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #13 Skrevet 4. september 2012 Hvis dere brukte 600.000 på bil mens dere fortsatt hadde belånt boligen med 60%, hva er det som gjør det forskjellig fra å låne seg opp på boligen til 60% for å kjøpe bil? 1) At lånet vårt for tiden likt rentenivå som høyrentekontoen vår. 2) At vi har fleksilån, og betaler ned lånet med 15 000 mer enn det vi må i året, og vil sitte på nedbetalt bolig innen ti år. 3) At vi tjener over 2 millioner i året. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #14 Skrevet 4. september 2012 1) At lånet vårt for tiden likt rentenivå som høyrentekontoen vår. 2) At vi har fleksilån, og betaler ned lånet med 15 000 mer enn det vi må i året, og vil sitte på nedbetalt bolig innen ti år. 3) At vi tjener over 2 millioner i året. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4 Tjener dere over to mill, hvorfor ikke nedbetale boligen helt? Bare lurer <br /><br /> Anonym poster: 9e48ae796870659506ca00349037f0b6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #15 Skrevet 4. september 2012 Jeg skjønner ikke at man bruker over 400.000 på en bil i utgangspunktet. Sånn hvis man skal tenke økonomisk. Den faller jo drastisk i verdi fort, så man taper jo penger om man låner eller betaler cash. Anonym poster: 6831246972f3bf53dea828bb03f5dd9e
Cata Skrevet 4. september 2012 #16 Skrevet 4. september 2012 Sist jeg kjøpte bil var det i grunnen for å få råd til ny. Den jeg hadde holdt på å dø av alderdomssvakhet (les:rust) og jeg hadde nettopp kjøpt leilighet, så mesteparten av sparepengene hadde gått med til egenkapitalen. Altså måtte jeg låne.
lulle Skrevet 4. september 2012 #17 Skrevet 4. september 2012 (endret) Godt voksne har ikke billån til 7 %, de kjøper bilen og låner på huset til 3,5 %. Huslånet er helt eller delvis nedbetalt, og man har lønn til å betale 2-3000 i boliglån. Husk at når godt voksne kjøpte hus /leilighet , var prisene en brøkdel av det de er idag :-) Endret 4. september 2012 av lulle 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #18 Skrevet 4. september 2012 Tjener dere over to mill, hvorfor ikke nedbetale boligen helt? Bare lurer <br /><br /> Anonym poster: 9e48ae796870659506ca00349037f0b6 Tjener man mer, bruker man mer. Når lønnen er fire ganger så høy som hos en vanlig husholdning, er også lånet (minst) fire ganger så høyt. Men nå er ikke dette en tråd om vår privatøkonomi. Så foreslår at vi avslutter den debatten her. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4
LittleJ Skrevet 4. september 2012 #19 Skrevet 4. september 2012 Så det du mener er at jeg som har billån (riktignok på ca. 25.000, orginalt 55.000 og ikke på mange 100.000) ikke kan kose meg og reise på ferie? Skal jo forsåvidt være enig i at det er dumt å klage på dårlig råd for så å ta opp 200.000 i billån... Men at jeg ikke skulle kunne reist til Spania denne våre fordi jeg har gjeld er jo litt dust å si :gjeipe: Og så lenge man har råd til å betjene lånet ser jeg ingen problem med å ha det. AB 14: Kanskje de har lyst til å faktisk leve litt selv om de har fått seg hus? Å kunne betale ned huset så fort som de gjør er jo kjempebra uansett og bedre enn hva mange andre klarer!
tthomas12 Skrevet 4. september 2012 Forfatter #20 Skrevet 4. september 2012 1) At lånet vårt for tiden likt rentenivå som høyrentekontoen vår. 2) At vi har fleksilån, og betaler ned lånet med 15 000 mer enn det vi må i året, og vil sitte på nedbetalt bolig innen ti år. 3) At vi tjener over 2 millioner i året. Anonym poster: dce8ce9f3871c338191962731523e0e4 Dere har gjort alt bra, men her svarer du egentlig ikke på det den andre brukeren spør om. Det dere gjør er helt likt det den andre brukeren foreslår (ikke at det er noe galt i det). Tjener dere over to mill, hvorfor ikke nedbetale boligen helt? Bare lurer <br /><br /> Anonym poster: 9e48ae796870659506ca00349037f0b6 Hvorfor betaler ikke de med 500 000 i lønn ned boliglånet med en gang? To millioner i året er bra, men ikke nok til at en kan kjøpe hus når en vil. Tror nok mange ser for seg at de som tjener godt har mer til overs enn det de egentlig har. Jeg tjener godt, men må spare mer til pensjon enn andre, betaler mer i skatt enn andre, som gjør at den høye bruttolønnen plutselig ikke er allverden likevel. Nå svarte jeg for en annen bruker, beklager det. Hæ? Er jeg årsaken til boligprisutviklingen? Jøss..litt av et ansvar å forholde seg til! Alt jeg sier er at man er ufornuftig om man tror at vi skal fortsette å ha samme økonomiske boom i 50 år til. Jeg sier ikke at vi nødvendigvis får Mad Max, men en resesjon kommer til Norge også, innen 15 år. Grunnen til at JEG sprer budskapet er at jeg har bekjente høyt høyt oppe i finansmiljøer, investeringsbanker, myndigheter o.l som er ganske sikre på at dette vil skje. De sier selvsagt ikke så mye om dette, annet enn på forumer (E24, Hegnar, Peter Warrens blogg osv), men tro du meg, vi tar alle forhåndsregler. Man er dum om man ikke gjør det. Så nå vet du det også. Hadde de klart å spå slike ting hadde de allerede vært uendelig rike. Nesten ingen har klart å spå fremtiden før, og etter en har trukket fra dem som gjettet og fikk flaks, er det nesten ingen igjen. Hva får deg til å tro at dine bekjente klarer å se klart i krystalkulen denne gangen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå