Gå til innhold

Må alt gjøres etter boka? Misfornøyd med skoletiden og lærereren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har begynt i 10. og hele klassen er misfornøyd med skoletiden. Hver dag så begynner de 9.30 og slutter 15.00 og har en times spisepuse. Hele klassen er enig i å korte ned på spisepausen til ikke mer enn 15 minutter og gå 45 minutter tidligere, de vil også korte ned på et friminutt eller begynne 15 minutter før slik at de tilsammen kan slitte 14.00 hver dag. Men det gidder ikke læreren å gjøre noe med (hun har ikke en gang prøvd).

Nå har de en arbeidsplantime i uka på 90 minutter og den første halvtimen så er det ingen lærer der og det er flere ganger de må jobe uten lærer. Så hvorfor skulle ikke de da få ha time i matpausen i stedenfor uten lærer når de ellers er uten lærer flere ganger og jobber fint?

Og forresten, hvorfor ha spisetid på en time? De har hatt 30 minutter før, noe jeg ellers har vært vant med i alle år også. I følge min datter så blir 20 av 21 elever ferdig lenge før em halvtime er godt. Hadde det ikke vært bedre å brukt tiden til skolearbeid?

De får heller ikke noe klart svar fra læreren annet at det går ikke og "sånn er det bare". Men hvorfor gikk det i fjor? Da droppet de spisepausen på fredagene (de spiste i annet friminutt) og begynte 15 minutter før uten lærer og gikk hjem 45 minutter før. Det var godkjent av rektor også, det var opp til klasseforstander å bestemme i følge rektor. Det funket helt fint. Nå har de ny lærer. Hvorfor får noen lærer til mirakler mens andre ikke en gang gidder å prøve? Begge lærerene var helt vanlige lærere. Er det bare personlige ting dette går på? Den forige læreren ble forgudet av de fleste, mens den nye er ikke spesielt godt likt.

Kan også si at den andre klassen har faktisk begynt med dette så det kan umulig være noe "ikke lov av skolen"-grunn. Kan en klasse, hvorfor kan ikke den andre?

Jeg lurer rett og slett på hvorfor det skal være sånn forskjell på lærene. Noen gjør visst alt etter boka, mens andre klarer å vri litt på reglene.

Kan også nevne at med forige lærer så fikk de som ville sitte inne i klasserommet i friminuttene så de som ville kunne prate der, gjøre lekser eller noe, men den nye jager dem ut og låser døra. Kan også bare si at ingen går ut av skolen, da sitter de i gangene utenfor klasserommet. Så jeg kjønner rett og slett ikke hvorfor dem ikke like godt bare kan sitte i klasserommet. Det er andre lærere som lar de det når de har dem, men de har klasseforstanderen i nesten alle fag så det skjer kun to ganger i uka når de timene er nermest friminuttet.

Anonym poster: 1b960f9a3e67fd93a58d36eecabe197c

Videoannonse
Annonse
Gjest Memories
Skrevet

Når de har andre lærere i tillegg er det ikke så alt for enkelt at en klasse skal slutte tidligere. Muligens har de andre lærerne andre timer slik at det gjør at de ikke kan forkorte dagen.

• Liker 7
Skrevet

Dersom lærereren ikke skal være i klasserommet selv i friminuttet vil han kanskje ikke la elevene sitte der i tilfelle noen gjør ugang (stjeler, tuller med andre sine ting etc). Kan også hende han synes de har godt av å strekke litt på seg mellom timene, selv om de bare står utafor døra.

• Liker 4
Skrevet

Når de har andre lærere i tillegg er det ikke så alt for enkelt at en klasse skal slutte tidligere. Muligens har de andre lærerne andre timer slik at det gjør at de ikke kan forkorte dagen.

De har klasseforstanderen selv på slutten av dagen hver dag og hun gjør ingenting i spisetiden uansett så jeg kan ikke helt se at det skulle være et problem og bare bytte om eller noe. Hun sier jo heller ingenting om det er, men kun at "det går ikke, det er bare sånn. Velkommen tilarbeidslivet" og slikt. Jeg tror klassen er store nok til å godta eller i hvertfall forstå om de hadde fått en gyldig grunn til at det ikke skulle gått. For etter svaret så tror de at det bare er noe personlige greier rett og slett. Etter hva jeg har hørt så virker det som en lærer som skal gjør alt eter boka. Den forige læreren gjorde kanskje litt for mye for elevene for hun stod virkelig på for at de skulle trives.

Skrevet

Skoledag fra 09.30 til 15.00 er da virkelig ingenting å klage over? Kan jo ligge og dra seg om morgenen til og med.

• Liker 12
Gjest Memories
Skrevet

Jeg må si at jeg forstår læreren godt. Det er faktisk skole, og en skoledag fra 09.30-15.00 er virkelig ikke mye. Dersom de blir fort ferdig med lunsjen kan de vel gjøre lekser så de får gjort noe fornuftig. Tviler sterkt på at de får så mye ut av å slutte 45 minutter tidligere, mange må vel sikkert uansett vente på skolebussen som går til normal tid.

• Liker 11
Skrevet

Ikke rart ungdommer er frekke nå til dags med den slags foreldre.

Anonym poster: c87177e4dd357a5b96d29a109a9ea680

• Liker 13
Skrevet

Skoledag fra 09.30 til 15.00 er da virkelig ingenting å klage over? Kan jo ligge og dra seg om morgenen til og med.

Jeg er faktisk enig med deg og har sagt det til min datter. Men elevene ser det vel på en annen måte. Jeg vet de fleste i den klassen hadde begynt klokken 7 til 13.30. Selv om det er like lenge, så hadde de sluttet tidlig. Er nok det som er målet der.

Og jeg er også enig, 9.30-15.30 er ikke lenge. Men det er egentlig lærerens svar og hva de gjør jeg reager litt på. Hun gidder ikke å gi dem noen ordentlig grunn og jeg ser på andre ting også hun gjør, alt går etter boka, mens andre lærere de bøyer litt på reglene. Dette er faktisk en klasse som har vært vant med å få det som de vil siden starten med den forige læreren og jeg ser nå at de får nok svi litt for det.

For jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så forskjell på lærerene. På mange måter så hade det jo vært det beste om de fulgte de samme reglene.

Skrevet

Jeg er enig med de som sier at en skoledag fra 9.30 til 15 er helt kurant. Å endre dagen på den måten, vil jo også endre dagen for læreren. Det er mulig det passer dårlig. Skoledagen går ofte slag i slag for læreren, så det er ikke nødvendigvis bare-bare å gjøre slike endringer. Hvor lang er skoletimen forresten? 45 min eller 60 min? Om man skal gå 45 min tidligere, så vil jo det også påvirke timene.

• Liker 5
Skrevet

Ikke rart ungdommer er frekke nå til dags med den slags foreldre.

Anonym poster: c87177e4dd357a5b96d29a109a9ea680

Er det ikke lov å stille spørsmå ved tingl? Jeg har ikke sagt noe til min datter at det er bare å kreve. Jeg har ikke vist at jeg synes synd på henne. Jeg lurer rett og slett bare på hvorfor noen lærere gjør ting sånn, mens andre sånn.

Og forresten, min datter er ikke frekk.

Skrevet

Men ja, jeg er enig i at lærerene bør følge samme regler. Skolen som helhet bør ta et standpunkt, og alle bør følge det opp på samme måte.

• Liker 3
Skrevet

Læreren har vel også rett på pause? Lærere jobber 43,5 timers arbeidsuker og jeg lover deg, de trenger all den tid de kan få (friminutter, undervisningsfri timer osv) til å forberede timer, rette prøver osv.

Dersom de skulle kutte ned på matpausen sin, så mister jo læreren den pausen hun har rett på i følge arbeidsmiljøloven. I tillegg så er jeg sikker på at læreren merker stor forskjell på om elevene har hatt pause 1 time eller kun 15 min. Elevene trenger skikkelige pauser for å kunne konsentrere seg om læring etterpå.

Jeg synes det er en u-ting at elever ser sin rett til å klage på alt mulig. Ikke uten grunn at de blir kalt forhandlingsgenerasjonen. Foreldre lar dem forhandle med dem i så alt for mye!

De er nødt til å lære seg at sånn er det bare. I livet er man nødt til å forholde seg til arbeidstider osv. Det er ikke alle jobber som har flexitid e.l.

Jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert. Ser dette på studiet mitt også, selv på universitetet er det mange studenter som HELE tiden ser sitt snitt til å klage på alt som ikke passer dem 100 %

Feil tidspunkt. Feil dager. Feil lærer. Feil type forelesning. Feil type eksamensoppgave. Feil dato på innleveringer. OSV OSV

Jeg blir matt!!! :P

Anonym poster: 4f484294e2a2145ddb463f7152771fa8

• Liker 22
Skrevet

Dersom lærereren ikke skal være i klasserommet selv i friminuttet vil han kanskje ikke la elevene sitte der i tilfelle noen gjør ugang (stjeler, tuller med andre sine ting etc). Kan også hende han synes de har godt av å strekke litt på seg mellom timene, selv om de bare står utafor døra.

For jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så forskjell på lærerene. På mange måter så hade det jo vært det beste om de fulgte de samme reglene.

Ja, og læreren de har fått følger jo reglene, men det klager du på i andre innlegg. I følge det du skriver her, er det de andre lærerne som har tøyd reglene, som har tatt dårlige avgjørelser når de ikke har fulgt de samme reglene som de andre lærerne.

Er lærer selv, og er pliktet til å delta på teammøter og fellestid, som blir fastlagt av skolens ledelse og er ikke til å rikke på. i tillegg kommer møter med ppt, barnevern, foreldre osv. Jeg hadde ikke følt meg forpliktet til å måtte stå å forklare meg for en klasse fordi de synes timeplanen, som ledelsen har lagt opp, er litt ubeleilig. Å begynne å forandre en timeplan, når den er lagt, gir ringvirkninger. Eller kanskje læreren vil ha god tid om morgenen så hun får levert barnet sitt i barnehagen uten å måtte stresse.

Hadde du klaget slik du holder på nå hvis du hadde fått en ubeleilig time hos legen eller tannlegen? Det går ut på ett, vet du.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg og har sagt det til min datter. Men elevene ser det vel på en annen måte. Jeg vet de fleste i den klassen hadde begynt klokken 7 til 13.30. Selv om det er like lenge, så hadde de sluttet tidlig. Er nok det som er målet der.

Og jeg er også enig, 9.30-15.30 er ikke lenge. Men det er egentlig lærerens svar og hva de gjør jeg reager litt på. Hun gidder ikke å gi dem noen ordentlig grunn og jeg ser på andre ting også hun gjør, alt går etter boka, mens andre lærere de bøyer litt på reglene. Dette er faktisk en klasse som har vært vant med å få det som de vil siden starten med den forige læreren og jeg ser nå at de får nok svi litt for det.

Tja... De har kanskje hatt det såpass "fritt" en stund nå da, at de kan trenge en lærer som er litt mer regelbunden. De er på faktisk skolen, ikke på ungdomsklubben.

• Liker 8
Skrevet

De kunne kanskje kuttet ned til 30 min matpause og fordelt de andre 30 min på resten av dagen. 5,5 times skoledag er ikke ille, jeg jobber som tilkallingsvikar på en skole fra 1. til 4. trinn, altså de er fra 6 år til 10 år, og de er 5,5 timer på skolen de og. Men vi begynner kl 8 og er ferdig 13.30.

Ang. å endre på tidspunkter eller få redusert skoledagen så kan ikke læreren gjøre noe med det, det er de høyere opp i systemet som avgjør det.

Anonym poster: 3d1a7e64255a5adb0e58ef6416be881d

Skrevet

Synes det er altfor sent å begynne en arbeidsdag/skoledag 9.30. Det er vel viktig at ungdom lærer seg å forholde seg til en vanlig start på en arbeidsdag, 9.30 er jo langt på dag. Trodde det bare var språkskoler på sommeren o.l som startet så sent.

Skrevet

Jeg synes det er en u-ting at elever ser sin rett til å klage på alt mulig. Ikke uten grunn at de blir kalt forhandlingsgenerasjonen. Foreldre lar dem forhandle med dem i så alt for mye!

De er nødt til å lære seg at sånn er det bare. I livet er man nødt til å forholde seg til arbeidstider osv. Det er ikke alle jobber som har flexitid e.l.

Anonym poster: 4f484294e2a2145ddb463f7152771fa8

Signerer dette. Noen ganger blir jeg satt ut av hvor mye norske elever klager, og hvor mye de tror det går an å forhandle om.

I Texas hadde vi skole fra 08.00 til 15.00 med en times pause, i femte klasse. I sjette hadde vi skole fra 08.00 til 15.45, også her med en times pause. En skoletime i USA varer i tillegg 53 minutter, og ikke 45 som den norske.

I Frankrike har elever i den videregående skolen en skoledag som varer fra 08.00 til 18.00, vanligvis med en times pause.

Å ha skole fra 09.30 til 15.00 er virkelig ingenting å klage over. Om de synes spisepausen er for lang, så får de bruke denne tiden til å gjøre lekser eller noe annet fornuftig.

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Ser at jeg har skrevet 9.30. Gikk litt i surr og tenke halv ni når jeg skrev. Det skal altså stå 8.30. De begynner halv ni og slutter 15.

Skrevet

Jeg synes fremdeles at de ikke har noe å klage over. De må lære seg å forholde seg til den timeplanen som er satt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om en time spisepause i ungdomsskolen før, og ser at det kanskje virker unødvendig. Men er ikke dette et ypperlig tidspunkt å gjøre lekser eller øve til prøve på? Jeg klarte å få dette unna i løpet av skoletimene og småfriminuttene, og hadde derfor aldri med skolearbeid hjem. Det var helt fantastisk. Dessuten blir det en tidlig trening i å tilpasse seg regler man ikke liker. Se på mulighetene og gjør noe positivt ut av det, i stedet for å klage. Det kommer til å komme utrolig mange flere idiotiske ordninger i livet hennes, særlig hvis hun skal jobbe i det offentlige. :)

Endret av Glynis
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...