Gå til innhold

Jeg og mannen min planlegger hemmelig graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har også hatt kolleger som henger seg opp i ting på det viset ta beskriver, og har også vært borti sjefer som ansetter flest mulig som ekstrahjelper, så de kan sette de opp som de selv ønsker (og kan drite i de de ikke vil bruke mer...).

Ts, ikke bry deg om hva kollegene dine sier, og ikke gidd å si noe om prøving. Jobben har ingenting med det!

Du må heller ikke si noe til sjefen før du er ganske langt på vei, så ikke stress med det ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å slutte å innbille seg at alle er så voldsomt opptatt av deg og ditt liv....?

Anonym poster: 50104db980613047a2d9dc35452e4bfa

Hvorfor gidder du å kommentere i en slik tråd, når du bare har usaklige ting å komme med?

---

Hei TS.

Jeg synes ikke du skal finne deg i at dine kolleger sjekker etter deg når du har vært på toalettet. Neste gang de gjør dette, kan du jo bli igjen og "ta dem på fersken" - og spørre hva i alle dager de driver med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sneket meg etter kollegaene når de skulle sjekke doen etter deg, og så spurt hvorfor de driver å sjekker doen etter deg.

Hvis de blir flåsete og tuller om at de bare skal sjekke om du er gravid - så hadde jeg med vilje blitt skikkelig sint, og fortalt de at det er uakseptabelt at de skal holde på sånn og at de skal bry seg med sine egene saker. At om du er gravid eller ikke kan de bare gi faen i, og siden de oppfører seg sånn kommer de aldri til å få vite det hvertfall. Si at de tråkker på dine personlige grenser, at du føler deg krenket.

Da slutter de sikkert :)

Anonym poster: d697f12904e8dbe992d1047a8c74aa09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE du skal finne deg i sånn oppførsel, så jeg synes ikke du skal begynne å kjøpe alkohol som skalkeskjul. Skjerp deg! Hvis du skal bli mor synes jeg du skal klare å si ifra om ting som opprører deg, både privat, på jobb og med venner/familie. Du skal ikke la deg bli pillet på nesen av folk som det der. du må klare å ordne opp selv.

Først: meld deg inn i en fagforening om du ikke allerede er det. LO f.eks kan hjelpe deg om sjefen plutselig setter deg opp på mindre vakter enn avtalt.

i. Du må gjerne si ifra til sjefen om at det er ulovlig å trappe ned i stillingsprosent osv pga graviditet og at hvis dette skjer med deg i framtiden, vil du gå videre med det.

Hvis du har en 50% stilling, og sjefen bare setter deg opp på vakter tilsvarende 40%, har du faktisk uansaett KRAV PÅ lønn tilsvarende 50%, fordi dere har en kontrakt som fastlår at arbeidsgiver skal sette deg opp på vakter tilsvarende 50%, og du skal møte opp til vakter tilsvarende 50%. Mange innser ikke at de har krav på den stillingsprosenten som står i kontrakten. Kontrakten er et sikkerhetsnett både for ansatt og sjef :)

Den eneste grunnen til at du skal få lavere timeantall enn 50% er hvis både du og sjefen underskriver en ny kontrakt med ny stillingsprosent ;)

Dessuten burde du si KLART ifra til sladrehønsa på jobb om at du planlegger å få barn, men at de ikke har en dritt med det å gjøre. Hvis du merker baksnakking, flying på do etter at du har vært der osv, kan du ta dette videre med sjefen eller evt fagorganisasjon. Folk flest slår IKKE ned hardt nok på sånne kjerringer, og de fortjener å få en real oppvekker en gang i blandt. Ikke gå rundt og godta dette, ta heller et skikkelig tak i situasjonen.

Anonym poster: 18ccc973b1b8dc9a9e05f2740201a945

Som ekstrahjelp er man vel ikke ansatt i noen stillingsprosent vel? Da får man vel vakter etter hva som er ledig. Sånn var det iallefall da jeg jobbet som ekstrahjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tror jeg kanskje at du er litt paranoid og har fått for deg at de sjekker toalettet etter deg (uten at jeg skjønner hva de skal finne) fordi du er inne på tanken om å prøve å bli gravid.

Hvis det har seg sånn at kollegaene dine faktisk sjekker så hadde jeg blitt skikkelig forbannet og gjort som en over her sier, sneket meg etter for å "ta de på fersken".

Ellers så er det sånn at sjefen ikke kan nekte deg like mye jobbing dersom du blir gravid. Så viktig at du har en arbeidskontrakt på hvor mange timer i uken du skal jobbe/stillingsprosenten, slik at du har noe å vise til. Dersom du kun har kontrakt på ringehjelp/ekstrahjelp tror jeg det vil være litt vanskeligere å bevise.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Det er en grunn til at man skriver som anonym. Om du finner ut hvem som skriver så syns jeg du skal holde det for deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd en kort periode på bygda, men det var nok til å kunne bekrefte at slike tilstander som TS beskriver faktisk finnes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Ser at noen skriver at det er forskjell på rettighetene man har når er deltidsansatt med avtalt stillingsprosent, og å være ringehjelp

Jeg synes TS bør prøve å skaffe seg en fast stillingsprosent innenfor dette firmaet hvis hun ønsker å bli der gjennom graviditeten.

Det er direkte uansvarlig å fortsette å være gravid ringehjelp når man VET at sjefen har ditcha gravide ringehjelper tidligere..

Et annet alternativ er jo å finne seg jobb et annet sted, men det er jo ikke så lett på bygda, det skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE du skal finne deg i sånn oppførsel, så jeg synes ikke du skal begynne å kjøpe alkohol som skalkeskjul. Skjerp deg! Hvis du skal bli mor synes jeg du skal klare å si ifra om ting som opprører deg, både privat, på jobb og med venner/familie. Du skal ikke la deg bli pillet på nesen av folk som det der. du må klare å ordne opp selv.

Først: meld deg inn i en fagforening om du ikke allerede er det. LO f.eks kan hjelpe deg om sjefen plutselig setter deg opp på mindre vakter enn avtalt.

i. Du må gjerne si ifra til sjefen om at det er ulovlig å trappe ned i stillingsprosent osv pga graviditet og at hvis dette skjer med deg i framtiden, vil du gå videre med det.

Hvis du har en 50% stilling, og sjefen bare setter deg opp på vakter tilsvarende 40%, har du faktisk uansaett KRAV PÅ lønn tilsvarende 50%, fordi dere har en kontrakt som fastlår at arbeidsgiver skal sette deg opp på vakter tilsvarende 50%, og du skal møte opp til vakter tilsvarende 50%. Mange innser ikke at de har krav på den stillingsprosenten som står i kontrakten. Kontrakten er et sikkerhetsnett både for ansatt og sjef :)

Den eneste grunnen til at du skal få lavere timeantall enn 50% er hvis både du og sjefen underskriver en ny kontrakt med ny stillingsprosent ;)

Dessuten burde du si KLART ifra til sladrehønsa på jobb om at du planlegger å få barn, men at de ikke har en dritt med det å gjøre. Hvis du merker baksnakking, flying på do etter at du har vært der osv, kan du ta dette videre med sjefen eller evt fagorganisasjon. Folk flest slår IKKE ned hardt nok på sånne kjerringer, og de fortjener å få en real oppvekker en gang i blandt. Ikke gå rundt og godta dette, ta heller et skikkelig tak i situasjonen.

Anonym poster: 18ccc973b1b8dc9a9e05f2740201a945

Litt enig i denne. Men ikke i det å fortelle arer har tenkt å prøve (med mindre du gjerne vil dele). Av erfaring vet jeg at det kan ta år fra man begynner å prøve til man lykkes (og andre lykkes 1.mnd), da er det ille nok å ikke lykkes selv om man ikke skal få alle spm fra kollegaer og andre om hvorfor de ikke har hørt noe mer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være en utrolig interessant person siden arbeidskolleger er så interessert i om dere planlegger barn eller ikke.

Anonym poster: 7835e1793a6e0a7de4374b487a8f89ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...