Gå til innhold

unghund bjeffer på det han ikke kan få!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er nå ett år og hver gang han ser noe han ikke kan få så bjeffer han.

F.eks: Når vi er ferdig med middagen og det står rester på benken så står han på kjøkkenet og bjeffer helt til jeg rydder. Én løsning er jo selvfølgelig å rydde med én gang, men det løser jo ikke hans problem.

Så eksempel nr 2:.

Han hoppet nettopp opp på bordet på kjøkkenet (noe jeg ikke så) , men han kom med votten min som hadde ligget på bordet, la seg ved siden av meg i sofaen og så på meg med dådyr øyne! Jeg tok votten og han ga den jo fra seg (han visste godt at den ikke var hans) . Jeg la den på sofabordet og da ble det krig. Han knurrer og bjeffer og gir seg ikke ! Og alt i forbindelse med denne votten. Jeg tok han i time out fordi jeg ikke klarte den ekstremt høye bjeffingen!

Noen tips ?

<br /><br /> Anonym poster: d095e02a77da043592345937d055758e

Videoannonse
Annonse
Gjest tarandus
Skrevet

Du kan prøve å forstyrre han når han bjeffer. Bjeffer han på mat på benken, kast noe på han med en eneste gang han begynner, f.eks. en vott eller en myk ball (ikke noe som kan skade han).

Skrevet

Det første som slår meg er at den kjeder seg og søker oppmerksomhet. Får den nok mosjon og hjernetrim? Den er jo relativt ung enda, og har nok ganske mye energi innabords.

Anonym poster: 9196538631843b24f386c185cb6461b0

Skrevet

Ja, enten kjeder den seg, eller så tester den grenser. Unghunder/valper gjør jo det på lik linje med barn/tenåringer. Det er litt vanskelig å si hva jeg hadde gjort i den situasjonen uten å se dyrets adferd, eller vite hva slags dressur du har på hunden i fra før.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har kommet frem til at Jeg må kontakte en hundetrener siden jeg ikke klarer å komme til bunns i problemet.

Jeg har flere teorier:

Problemet startet for noen mnder siden da jeg nylig ble gravid, han bjeffer bare til meg/på meg og ikke samboern min. Og det er jeg som alltid har satt han på plass fra han var liten.. Han respekterer meg i bånd og på andre ting som sitt, kom , bli osv. Det er bare denne bjeffingen som han sikter til meg.

Han har blitt flinkere og flinkere ettersom jeg kommer lenger ut i svangerskapet til å ikke dra i båndet (noe som var et problem før) nå har jeg jo trent på å få han til å gå pent hele tiden, men nå så trekker han aldri. Kan det være at han rett og slett passer på matmor?

Så er det dette med seksuell frustrasjon, han er jo rimelig pubertal og penisen kommer ut rett som det er, han har det med å få den stive holdningen i kroppen og liksom stelle seg litt sånn "dominant" over meg, han bli aldri agressiv, han har aldri vist noe nervøsitet eller dominanse ovenfor mennesker eller hunder. Han er den som alltid legger seg flat for andre hunder og er lett å sette på plass og han har veldig lett for å lære. Han er perfekt utenom bjeffingen.

Så, han har et hudproblem. Han klør seg aldri omtrent, men jeg lurer på om det kan være noe i huden som plager han selvom det ikke klør, kanskje kribling? Vetrinæren sliter med å finne det ut , men han er under utredning. Noen ganger når han bjeffer og jeg får han til å legge seg hos meg så klør jeg han godt og masserer han, da kan han fort koble ut. Siden dette ikke alltid hjelper så blir jeg usikker på om dette kan være grunnen!

Jeg har hatt hund i familien siden jeg var liten og har alltid sett og forstått hvor problemet ligger, men nå er jeg helt på villspor.

F.eks nå så satt jeg i sofaen og han stelte seg midt på gulvet og bjeffet i vei, da har vi akkurat vært på tur og han har fått noe og gnage på.

Han gir seg ikke..Jeg var trøtt så jeg la meg i sengen. Så kommer han og legger seg til å sove ?

Nå ble jeg bare mere forvirra.. Får håpe vetrinæren finner ut av huden hans og at jeg finner en god hundetrener. Noe jeg ikke syns er så lett..<br /><br /> Anonym poster: 7c9b9e8434dfa306641b41edf19e4178

Skrevet

ignorer.Det er unghundnykker og vil gå over. Pass på at du trener mye hjernetrim og ikke kaster

ball/pinner .Det øker stress faktoren. Samt tren på plass,sitt osv. Kjente kommandoer.Ofte men korte økter samt hjernetrim vil gjøre han mer sliten.

At han lufter utstyret har ikke med dominanse å gjøre.

Skaff deg ørepropper og ignorer bjeffinga

Gjest Moffeliten
Skrevet

Så sant hunden ikke er nervøs, kan du bruke en såkalt "Sinnaboks". Dette er en metallboks som du f eks putter litt mynter i og hver gang hunden begynner med uønsket adferd, rister du boksen bak han og sier strengt "NEI".

En annen måte å trene han på er å bruke en klikker. Denne bruker du for å premiere ønsket adferd.

Jeg har brukt begge deler på hunden min og har nå fått en harmonisk hund som vet nøyaktig hva som er lov og ikke lov.

Skrevet

Så sant hunden ikke er nervøs, kan du bruke en såkalt "Sinnaboks". Dette er en metallboks som du f eks putter litt mynter i og hver gang hunden begynner med uønsket adferd, rister du boksen bak han og sier strengt "NEI".

En annen måte å trene han på er å bruke en klikker. Denne bruker du for å premiere ønsket adferd.

Jeg har brukt begge deler på hunden min og har nå fått en harmonisk hund som vet nøyaktig hva som er lov og ikke lov.

Med den "teknikken" kan du jo ende opp med en super nervøs hund.

Håpløst råd

Anonym poster: 391be86f864f7e2638686d396b9da156

• Liker 1
Gjest Moffeliten
Skrevet

Med den "teknikken" kan du jo ende opp med en super nervøs hund.

Håpløst råd

Det står "så sant hunden IKKE er nervøs". Jeg fikk dette tipset på en hundeskole. Så det så :tunge1:

Skrevet

En stabil hund kan faktisk bli nervøs av plutselig bråk bak røva si. Så det så :tunge1:

• Liker 1
Skrevet

Det høres veldig ut som at han vil ha oppmerksomhet. Det beste du kan gjøre er å ignorere bjeffingen hans og i det han stopper så gir man masse ros.

Det å "skremme" han med mynter i en boks er en veldig dårlig ide. Grunnen er den at du kan få en hund som blir nervøs, mer på vakt og redd for høye lyder.

Og husk at kjeft også er oppmerksomhet. Så igjen, det beste du kan gjøre er å ignorere han.

Han merker jo også at du er gravid og har hormonforandringer og dette kan også endre hans oppførsel rundt spesielt deg. Gi han masse oppmerksomhet (når han gjør som du vil selvfølgelig).

Mange hunder endrer seg når matmor blir gravid og et barn kommer i hus, for å opprettholde harmonien i familien så er det veldig viktig at hunden din får masse trening, kos og egne turer uten barnet innimellom.

Nå har jeg verken møtt dere eller hunden, men utifra det du skriver så er dette det beste jeg kan komme med nå ;)

Lykke til videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...