Gå til innhold

Er en mil nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en gåtur på en mil daglig godt nok som trening når man vil gå ned i vekt? Kostholdet er selvfølgelig på plass!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å spasere er bra det, men om du virkelig vil brenne fett så vil kardio med høyere puls være mer effektivt. Men det er klart at om du spaserer fort og gjerne i kupert terreng så vil det selvsagt gi effekt :)

Gjest tarandus
Skrevet (endret)

En hard økt i rask gange i motbakker er etter min erfaring mer effektivt enn og "traske" i 10 km. Det blir fort kjedelig, og kroppen brenner mer om pulsen kommer skikkelig opp, noe som er vanskelig med en gåtur på 10km. Men all bevegelse er bra :)

Endret av tarandus
Skrevet

Ja! Hvis målet ditt er å brenne kalorier for å gå ned i vekt, og fokuset ikke er på å få voldsomt mye bedre kondis, så holder det fint. Lance på forumet her lærte meg at forskjellen på ti km gange og ti km jogging ikke er særlig stor i kalorier, fordi man nødvendigvis bruker mye lenger tid på å gå. Så f.eks. 1 time og 40 min gange eller f.eks. 1 time jogging og 40 minutter sofasitting etterpå blir nesten det samme i kalorier. Det var noe fysikkgreier jeg ikke helt hang med på, om bevegelse og distanse og sånt. :gjeiper:

...og, lets face it: Hvor mange beveger seg egentlig 7 mil i uka i vårt samfunn? Det er kjempebra! :tommelopp:

Skrevet

Målet er å forbrenne kalorier ja, jeg prøver også å få til 4x4 noen dager i uken but let's face it, uten fart og kondisjon faller det fort igjennom og har liten effekt :) samt man er dødssliten, og terskelen for å gå ut dagen etter på er større. Bedre med en mil om dagen enn 4x4 noen dager i uken.. tror jeg, når vi snakker om å forbrenne kalorier?

Skrevet (endret)

Ved høyere puls får man også lengre etterforbrenning. Derfor det blir anbefalt en miks mellom langdistanse jogging og intervaller. Ved rolig langdistanse brennes kun fett, men ved intervaller og høypuls så brenner en fett og bygger muskler og muskler brenner fett 24/7.

Jeg powerwalket før jeg begynte å jogge og fikk mye lavere fettprosent da jeg startet å jogge. Det koster mye mer for kroppen å forflytte seg ved joggesteg fremfor et gåsteg :)

Endret av *Maja*
Skrevet (endret)

Men det koster mye for kneerene å jogge også... pluss jeg prøver å bli kvitt muskler i slankeprosessen da jeg har mer muskler i kg enn det jeg ønsker sluttvekten skal være :) Og mere muskler krever som regel mere mat og holde også?

Hvilke muskler bygger man under intervall? bygger det virkelig så mye at det "monner"?

Endret av goldenchanel
Skrevet

For tre år siden klarte jeg å gå ned 27 kg ved hjelp av sunn mat og masse gåturer hver eneste dag. Jeg gikk aldri en mil i slengen, men holdte på med kveldsturer i 7-8 måneder og det ga resultater.

Har alltid hatet trening der man skal bli mest mulig sliten. Da blir jeg bare lei, og mister motivasjonen.

Skrevet

Men det koster mye for kneerene å jogge også... pluss jeg prøver å bli kvitt muskler i slankeprosessen da jeg har mer muskler i kg enn det jeg ønsker sluttvekten skal være :) Og mere muskler krever som regel mere mat og holde også?

Hvilke muskler bygger man under intervall? bygger det virkelig så mye at det "monner"?

Derfor har den vanlige turen sluttet å virke

Hvorfor er intervalltrening så effektivt? Det henger sammen med et fenomen som kalles superkompensasjon. Det er egentlig en forsvarsmekanisme som skal beskytte kroppen din mot overbelastning.

Etter hard trening der kroppen blir utsatt for uvante påkjenninger, vil muskler og kretsløp nemlig vokse seg sterkere for å kunne motstå en tilsvarende belastning hvis den skulle gjenta seg i fremtiden. Det er grunnen til at turene i det vanlige tempoet ikke lenger forbedrer formen noe særlig - kroppen din er vant til belastningen.

Kilde:

http://iform.nu/trening/loping/slik-fungerer-intervalltrening

Du bygger ikke store muskler, men en blir mer muskuløs av jogging, men man får ikke bulkete muskler, men "lange" definerte muskler(om du forstår).

Skrevet

Nå skal ikke jeg komme med noen tips angående løping eller powerwalk, sånn siden det er styrke jeg som regel trener.

Når det er sagt, hvorfor bryr du deg så mye om vekta at du vil gå ned i muskelmasse? Målebåndet og klesstr, ikke minst speilet er jo en mye bedre målenhet en vekta. Med mer muskler forbrenner du mer også :)

Skrevet

Fordi jeg ønsker å bli lett nok til å ri ponnien min :)

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg ønsker å bli lett nok til å ri ponnien min :)

Ååååh! :hjerter_rundt:

• Liker 1
Skrevet

Men å bygge muskler og få definerte muskler er jo ikke det samme? kreves jo endel for å legge på seg 1 kg ren muskelmasse? Forstår at kroppen blir bedre rustet, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan man bygger muskler av intervalltrening? at muskelen blir sterkere betyr vel heller ikke at man har lagt på seg muskelmasse?

Eller er jeg helt på bærtur nå?:)

Skrevet (endret)

Men å bygge muskler og få definerte muskler er jo ikke det samme? kreves jo endel for å legge på seg 1 kg ren muskelmasse? Forstår at kroppen blir bedre rustet, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan man bygger muskler av intervalltrening? at muskelen blir sterkere betyr vel heller ikke at man har lagt på seg muskelmasse?

Eller er jeg helt på bærtur nå?:)

Man bygger ikke muskler på samme måte som ved vekter. Derfor vil ikke musklene en får ved jogging/intervall ta like stor plass og tyngde som en som bygger muskler med vekter. Man får en fin fordeling mellom muskler og fett, men ikke like mye muskler som med styrketrening med tunge vekter.

F.eks: Victoria secret modellene jogger og praktiserer yoga. De er slanke, men ikke magre. De har definerte muskler, men ikke muskuløse som en kvinne som driver fitness.

Endret av *Maja*
Skrevet

Det fine med å ha en fast runde på f.eks. 1 mil er at når man går den ofte så blir man etter hvert så lei at man begynner å gå veldig fort, og så begynner man å jogge, og så jogger man mer og mer. :)

Anonym poster: 7435e2733d50c8fee5f9fd1dc350f339

Skrevet

ABSOLUTT! Hvis du går den mengden blir det fort like effektivt som å løpe en god del kilomenter. Man skal virkelig ikke undervurdere effekten av å gå, det er jo også fysisk aktivitet, og jeg kan se for meg at det tar litt tid å gå en mil :)

Anonym poster: d31d11b4715334325b3891dbd469f2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...