AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Jeg har nå fått tilbud om en 100 % stilling og de ønsker meg i jobb så fort som mulig. Der jeg er nå jobber jeg alt fra 2 dager i uka til 5 dager, men jeg har kontrakt på 0,03 % Jeg begynte med å jobbe nesten fullt, men går nedover og nedover hele tiden og har ikke noe jeg skulle ha sagt pga. stillingsprosenten. Sa fra om at jeg hadde fått ny jobb og vil begynne i den så fort som mulig og de skulle se på det, men kom frem til at de hadde for lite folk og at jeg måtte vente til de hadde ansatt et nytt menneske. Kan jo lure litt på hvor de får det fra at det er for lite ansatte når jeg denne uka har hele 12 timers arbeid og vi har vært såpass mange at ekstrahjelpene ikke har fått jobbe fullt i sommer engang... Sa selvfølgelig fra til sjefen at jeg har kun 0,03 % på kontrakt og da ble det stille en stund og de skulle "se på det". Men hva har jeg av rettigheter her? Jeg kan vel bare si at jeg kun vil jobbe stillingsprosenten min? Kan jo legge til at jeg har spurt etter ny kontrakt og nevnt det som står i loven om at man har krav på kontrakt på det man jobber/har jobba over en viss periode! Anonym poster: 7f31b7ec54904b6547ab6fb5f00a805c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Du trenger ikke å jobbe mer enn stillingsprosenten din. Du har som oftest en måneds oppsigelse.<br /><br /> Anonym poster: 150c562ec083e19bb9a0785938d3dcb6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Har du noen spesifikk lov på det? Anonym poster: 7f31b7ec54904b6547ab6fb5f00a805c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 § 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. (2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.<br /><br /> Anonym poster: 150c562ec083e19bb9a0785938d3dcb6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Angående det å jobbe mer en stillingsprosent, så finner jeg ingen lov på det. De kan jo ikke sette deg opp på masse arbeid utenom det som står i stillingsbeskrivelsen din. Du er ikke pliktet til å jobbe mer enn det som står i kontrakten din, samme om du har 0,03 eller 100%. Andre regler gjelder ved beordring, men det er jo ikke akuelt her.<br /><br /> Anonym poster: 150c562ec083e19bb9a0785938d3dcb6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Tusen takk for svar! Det har ordna seg nå, de kunne ikke sette meg opp mer enn det jeg ville selv med den prosenten jeg hadde. Får håpe de kanskje lærer at det er dumt å ikke gi ansatte den kontrakten de har krav på Anonym poster: 7f31b7ec54904b6547ab6fb5f00a805c
Silfen Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 0.03 % Seriøst? hvor mye er det snakk om, 5 minutter i uken? 1
Capt. Obvious Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 (endret) Øh, er det 3% stilling du snakker om eller faktisk 0,03 prosent ? Hvis det faktisk er 0,03 % så snakker vi ikke minutter i uken, vi snakker sekunder...nærmere bestemt 43,2 Virker temmelig useriøst. Arbeidsgiver kan heller ikke si at du skal jobbe til de har ansatte en ny dersom du velger å slutte. Er ikke noe annet bestemt/kontraktsfestet gjelder en gjensidig oppsigelse på 1 måned, eller to hvis du har jobbet der mer enn fem år. Helt utrolig at det finnes så mange arbeidsgivere uten basisinnsikt i det som gjelder av lover og regler. Endret 4. september 2012 av Capt. Obvious 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 0.03 % Seriøst? hvor mye er det snakk om, 5 minutter i uken? Helt seriøst... Er sånn ved butikker dessverre! Jeg var ikke den eneste med så liten stilling. Blir jo en tilkallingsvikar egentlig, men de vil vel av en ell annen grunn ha en % med... Anonym poster: 7f31b7ec54904b6547ab6fb5f00a805c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #10 Skrevet 4. september 2012 Øh, er det 3% stilling du snakker om eller faktisk 0,03 prosent ? Hvis det faktisk er 0,03 % så snakker vi ikke minutter i uken, vi snakker sekunder...nærmere bestemt 43,2 Virker temmelig useriøst. Arbeidsgiver kan heller ikke si at du skal jobbe til de har ansatte en ny dersom du velger å slutte. Er ikke noe annet bestemt/kontraktsfestet gjelder en gjensidig oppsigelse på 1 måned, eller to hvis du har jobbet der mer enn fem år. Helt utrolig at det finnes så mange arbeidsgivere uten basisinnsikt i det som gjelder av lover og regler. HaHa, endelig en som regna det ut! Satt det til ca. 1 minutt jeg også, men der er altså fasiten =) Er useriøst, men er sånn ved ganske mange arbeidsplasser! De sa jo at jeg måtte jobbe ut oppsigelsestiden eller til de fant en ny da. Ikke at jeg måtte jobbe over oppsigelsestid også. Men jeg fikk rett i at jeg ikke må jobbe mer enn det som står i kontrakta, så begynner i ny jobb på mandag Anonym poster: 7f31b7ec54904b6547ab6fb5f00a805c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå