Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen?

Og når du er adjunkt, sier du at du er adjunkt, eller lærer? Og om er lærer kan en si at en er adjunkt?

Noen av de som har "mer status" enn den andre?

Anonym poster: dd69cb622bc9b404df0ebb3d5028ae50

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Adjunkt er bare et ord for fireårig utdannelse på høyskolenivå og blir brukt for å definere lønnstrinn. Utover det er man lærer og kaller seg for lærer. Det er ihvertfall det jeg mener :)

Skrevet

Enig med Ylvina :) Adjunkt sier vel egentlig bare hvor lang utdannelse du har som lærer. Men fks til elevene dine så presenterer du deg jo som lærer. Med sånne titler blir de vel kun brukt til formelle ting, og ikke i klasserommet. Hvis du skjønner :P

Har ikke lagt merke til at det ene har noe særlig mer status enn det andre. Men på studiet mitt er det hvertfall mange som ønsker å bli adjunkt enn lærere fordi man da får mer kompetanse og høyere lønn.

Skrevet

Så adjunkter tjener mere enn 4 årige allmennlærer utdanning?

Men tenker når du skal representere deg for nye venner, svigers etc, da sier mann vel adjunkt om en er det og lærer om en er det da:P

Mange takk for svar!:)

Anonym poster: 89e3bcc3f0b10b2b90638d435b49088d

Skrevet

Så adjunkter tjener mere enn 4 årige allmennlærer utdanning?

Men tenker når du skal representere deg for nye venner, svigers etc, da sier mann vel adjunkt om en er det og lærer om en er det da:P

Mange takk for svar! :)

Anonym poster: 89e3bcc3f0b10b2b90638d435b49088d

ja sånn sett så kan man vel presentere seg som adjunkt. Jeg tror jeg hadde sagt lærer, fordi det er den betegnelsen som blir brukt oftest hvis du skjønner. Og fordi mange ikke har peiling på hva en adjunkt er :P

Jeg har ikke så mye peiling på de forskjellige typer lærerutdannelse, selv blir jeg faglærer etter bachelor, og adjunkt om jeg tar ett år til på høyskole med ett fag jeg kan undervise i. Tror at de som har 4-årig allmennlærer blir adjunkt og, men jeg vet ikke. Kan hende det har noe med oppbyggingen av studiet å gjøre også, har egentlig ikke peiling. :P

Skrevet

En adjunkt er en lærer som har tatt 3 årig universitetes utdanning og bygget på med ped. Eventuelt gått lærerutdanningen med 4 år. Har man 3 årig lærerutdaning må man ha ett ekstra år f.eks. en årsenhet innen samfunn musikk el.l. med mindre man får spørsmål om utdanning eller det skal være litt formelt som i en søknad så omtaler man seg som lærer.

Skrevet

De fleste adjunkter jeg kjenner (har mange i familien og møter en del i studiesammenheng) kaller seg for lærere. Dog legger jeg merke til at veldig mange lektorer titulerer seg selv som nettopp det, kanskje er det noe som henger igjen fra "gamle dager" akkurat der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...