AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Har ikke barn, men skal jo en gang ha, og vil vite hva som koster hva Mange sier at man ikke trenger stellebord, bleiebøtte (vet ikke hvadet er en gang ) og slike ting. Men hva "slike ting" er, vet jeg jo ikke. Hva synes du var verdt å kjøpe til babyen, hva savnet du som du ikke kjøpte, hva kunne du klart deg uten, osv? Håper på svar. <br /><br /> Anonym poster: 6b7d458e0e22db4718e2e7d93898df16
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Følger med her!! Anonym poster: c924034bc618401fb739c9c76df75e2e
Gjest Krykke Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Hvis du ikke har så store krav til utstyr så er det bleiene som koster... Også når barnet begynner i barnehage og fritidsaktiviteter. Man trenger ikke alt dette moderne fjaset som bleiebøtter osv. Mange bruker MYE penger på feks barnevogn, men ungen sover like godt i en du arver eller kjøper billig.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 De fleste veninnene mine brukte opptil 5000 på barnevogn, det synes jeg var skrekkelig dyrt.. Hvordan ser man om barnevogna er bra, det et vel ikke bare prisen? Ts. Jeg er helt grønn på dette, så takker for ale svar, det er interessant tema <br /><br /> Anonym poster: 6b7d458e0e22db4718e2e7d93898df16
Orchideae Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Man sparer mye på å kjøpe brukt. Vogna vår koster egentlig 9-10 tusen ny, vi gav 3500 for ei vogn som var ca et halvt år. Klær er det ofte man får arve. (vi har arvet nok til at vi kunne fått tvillinger, og hatt nok tøy i nesten to år)..
Nektarin Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Nesten alt kan kjøpes brukt det eneste er madrass til senga, den bør virkelig være ny. Mange ting kan du se an før du kjøper. Babycall, lekegrind, vippestol f.eks. Ikke alle har behov for noen av delene. Vi har kun vippestol og den bruker vi nesten aldri. Stellebord er faktisk heller ikke nødvendig, en matte på vaskemaskinen gjør samme nytten. Bleiebøtte skjønner jeg ikke poenget i. Vogn trenger du ikke kjøpe ny, du kan fint få grei vogn til en tusenlapp eller to, bare sjekk finn. Klær blir dyrt om du skal kjøpe alt nytt, spesielt hvis du får en gulpebaby som må skiftes på flere ganger om dagen. Vi har mye brukt tøy, har spart oss for mye utgifter. Bleier koster litt, men våtservietter koster mer. Mye billigere å vaske med klut
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Har ikke barn, men skal jo en gang ha, og vil vite hva som koster hva Mange sier at man ikke trenger stellebord, bleiebøtte (vet ikke hvadet er en gang ) og slike ting. Men hva "slike ting" er, vet jeg jo ikke. Hva synes du var verdt å kjøpe til babyen, hva savnet du som du ikke kjøpte, hva kunne du klart deg uten, osv? Håper på svar. <br /><br /> Anonym poster: 6b7d458e0e22db4718e2e7d93898df16 De dyreste utgiftene er vogn, seng med madrass, og bilstol. Det er 4-x 000 kr for hver av disse sakene, men kan selvsagt kjøpes for en rimelig penge brukt på nettet. Klær koster også en del, men her har man jo muligheter til å arve, kjøpe klær som egentlig er en størrelse for stor slik at det holder lengre (det tar ofte lang tid før barneklær blir utslitt), Finn.no, loppis på nett, Fretex er også mulig. Stellebord bør man ha til ungen (men såklart kan du jo ha barnet på en myk matte (med et håndkle el.l. over) i starten. Men jeg vil sterkt anbefale å kjøpe et ordentlig stellebord med det samme, et som har nok skuffer i seg til at det er plass til bleier, kluter, våtservietter, kremer og slikt der. Det jeg savner som jeg ikke kjøpte var babygym og leker. Jeg kjøpte svært få leker og slikt det første året pga jeg ikke visste det var så mye slikt til dette til små barn.. En babygym vil jeg sterkt anbefale. Bleiebøtte er ikke nødvendig. Men poenget med de er jo at de fjerner lukta av bæsjebleiene, så det kommer an på hvor sensitiv du er. Bæresele er kjekt å ha slik at man lett kan få med seg barnet ute uten vogn. Bør kjøpes tidlig i svangerskapet. Så vil jeg bare tipse om at noen kjøpesentre har egne ammerom. Det var litt off topic, men det visste ikke jeg om da jeg ammet mitt barn.. Anonym poster: aa8233bab56200c66a58c0cff86a7bae 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 De fleste veninnene mine brukte opptil 5000 på barnevogn, det synes jeg var skrekkelig dyrt.. Hvordan ser man om barnevogna er bra, det et vel ikke bare prisen? Ts. Jeg er helt grønn på dette, så takker for ale svar, det er interessant tema <br /><br /> Anonym poster: 6b7d458e0e22db4718e2e7d93898df16 Emmaljunga er et godt merke i alle fall. Prisen har ikke så mye å si. Det viktigste er at den er hel, at bremsene fungerer (viktig å sjekke om du kjøper brukt!) har mygnett integrert (helst), og regntrekk. Gjerne en kombivogn der du kan ha bagvogn i begynnelsen, og sportsvogn (der ungen kan sitte senere) i en og samme vogn. Anonym poster: aa8233bab56200c66a58c0cff86a7bae
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 NB. Bremser på vogn finnes gjerne både foran og bak på vogna. Anonym poster: aa8233bab56200c66a58c0cff86a7bae
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #10 Skrevet 4. september 2012 De fleste veninnene mine brukte opptil 5000 på barnevogn, det synes jeg var skrekkelig dyrt.. Hvordan ser man om barnevogna er bra, det et vel ikke bare prisen? Ts. Jeg er helt grønn på dette, så takker for ale svar, det er interessant tema <br /><br /> Anonym poster: 6b7d458e0e22db4718e2e7d93898df16 Emmaljunga er et godt merke i alle fall. Prisen har ikke så mye å si. Det viktigste er at den er hel, at bremsene fungerer (viktig å sjekke om du kjøper brukt!) har mygnett integrert (helst), og regntrekk. Gjerne en kombivogn der du kan ha bagvogn i begynnelsen, og sportsvogn (der ungen kan sitte senere) i en og samme vogn. Anonym poster: aa8233bab56200c66a58c0cff86a7bae
Mafalda Skrevet 4. september 2012 #11 Skrevet 4. september 2012 Litt OT, men hittil i år har min fjortis kostet meg over 60000 kroner, ikke medregnet mat, klær og andre dagligdagse greier. Sånn siden vi først skulle snakke om hva barn koster... 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #12 Skrevet 4. september 2012 Forresten: Badebalje er jo veldig viktig. Noen barnebutikker selger "nakkestøtter" (eller hva de nå heter) som man kan putte oppi baljene. Da kan man legge ungen på denne og det blir lettere å bade ungen alene. Anonym poster: aa8233bab56200c66a58c0cff86a7bae
Niennas Skrevet 4. september 2012 #13 Skrevet 4. september 2012 Jeg har egentlig skrevet akkurat det samme i en annen tråd jeg fant idag, men jeg skriver det for det: Bleier er billigere i Norge enn i Sverige og Danmark. Hvis du er opptatt av miljøet i tillegg, så sparer du penger på å kjøpe brukte tøybleier (når du ser på totalbeløpet for hele bleieperioden), men det er jo litt mer arbeid enn med engangs selvfølgelig. Alt kan kjøpes brukt, men jeg ville ha kjøpt madrass til seng ny (Dette minsker sjansen for krybbedød, selv om den allerede er liten). Før jeg fikk barn selv så var jeg veldig streng på at bilstolen skal være ny, men nå har jeg en litt annen holdning. Nyfødtbilstolen kan godt være kjøpt brukt, så lenge den ikke er for gammel. En nyfødtbilstol brukes som oftest i 9-10 måneder, og de har jo noen leveår på seg. Men bilstolen(e) du kjøper etter nyfødtbilstolen bør være ny, da dette er tryggest mtp trafikksikkerhet. Enig med de andre om at du kan få veldig fine vogner brukt, for en billig penge, men jeg vil likevel skrive en ting: Vi kjøpte vår vogn ny fra en tysk nettside. Inkludert moms og frakt så sparte vi nesten 50% på denne vogna. Vogna koster 10 000 kr (sånn ca) i Norge. Det som er bra med nye vogner er at du får mer igjen for dem når du selger de. Sjansen for at vogna blir ødelagt pga slitasje er også mye større ved en brukt vogn enn en ny. Du får ikke noe særlig igjen hvis du skal prøve å selge en vogn du selv har kjøpt brukt. En av de beste tipsene jeg har fått, som jeg virkelig skulle ønske jeg fulgte var å ikke handle inn alt før babyen kom. Du trenger ikke vippestol, babygym, bæresele, smokker, tåteflasker osv. Før babyen kommer. de ann behovet. Min baby trengte en vippestol med heftig vibrering pga kolikk, så vi måtte kjøpe en ny vippestol enn den vi allerede hadde (som selvfølgelig ble kjøpt før babyen kom). Ny babykom måtte vi også kjøpe, da jeg innså hvor upraktisk babygymmen jeg allerede hadde kjøpt var. Noen babyer har et sugebehov allerede på sykehuset, og da er det greit om mannen din /moren din/ søsteren din e.l. kjøper en smokk og tar med til deg, men ikke ha 5-6 smokker liggende hjemme på babyen. Det er faktisk ikke sikkert at den liker smokk. 2
Susan Sto Helit Skrevet 4. september 2012 #14 Skrevet 4. september 2012 Spedbarn koster uansett relativt lite. Det meste kan kjøpes brukt, bortsett fra madrass. (Og det koster vel ca 300kr) Så alt er litt hva du gjør det til. Bilsete har det blitt veldig populært å kjøpe med base. (For å sikre seg mot feil feste.) Men for bare noen få år siden var det helt vanlig at de fleste småbarnsforeldre klarte å feste setet fint selv. Og sikkerheten ved riktig festet sete er så vidt jeg forstår lik, uavhengig av basen. Når de blir større og begynner i barnehage, koster de jo 3500kr i mnd. Og trenger gode uteklær, mellomlagsklær, gode sko, kanskje en ekstra sovevogn, nytt bilsete etter hvert o.s.v. Og evt. fritidsaktiviteter kommer jo også i tillegg... For egen del valgte vi vel å gjøre ting middels dyrt. Vi valgte ny vogn, men kjøpte på tilbud. Fikk kjøpt billig bilsete brukt av bekjente. Arvet seng, men kjøpte madrass. Arvet så mye som mulig, men kjøpte samtidig det vi hadde lyst til å kjøpe nytt. Vil vel tippe at barneutstyr første år til første barn kostet oss ca 10.000kr, og så kommer 3-4000 i klær i tillegg. (Hadde altfor mye...)
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #15 Skrevet 4. september 2012 Å bruke tøybleier sparer du mye penger på! Det er mange gode grunner til å gå over til tøybleier. Jeg fant et veldig oversiktlig innlegg om dette på http://www.hjemmemam...velge-toybleier. Kortversjon her: 1. Du sparer penger 2. Du sparer miljøet 3. Du sparer barnet ditt 4. Du går aldri tom for bleier 5. Du gjør bleieavvenningen litt lettere: Barnet ditt kjenner nemlig at hun er våt og at hun trenger å gjøre noe med det om hun bruker tøybleier, men dersom hun bruker engangsbleier er det slett ikke sikkert at hun vil kjenne fuktigheten i det hele tatt før den suges opp. Dette gjør at det blir lettere å gjøre henne bevisst på at hun skal på do, på en måte hun selv vil forstå og faktisk føle på kroppen. Denne våthetsfølelsen er ikke ubehagelig, og man kan kanskje lettest sammenligne det med å gå med en våt og varm joggesko. Ikke fælt, bare annerledes. 6. Du sparer deg selv og familien din for vond lukt 7. Du polstrer en liten stump mot knall og fall Anonym poster: d12df6045d035883668f92c45b8e64fc 4
Furstina Skrevet 4. september 2012 #16 Skrevet 4. september 2012 Vi köpte också vagn begagnat, av en kollega till mig och betalade då 2.000 kr för en vagn som ny hade kostat över 4.000 + alla tillval med väskor, parasoll, nät, regnöverdrag etc. Den fungerade fint till två barn = mycket pengar att spara. Sedan håller jag med om att kläder kan köpas begagnat väldigt länge. Jag stämmer också in i att INTE köpa alla "måsten". Och för att titta efter alternativ. Jag köpte en axelbag på Stadium som jag använde som stelleveske, den kostade 150-200 kr och fungerade mycket bättre än en speciell stelleveske. Laga barnmat själv. Otroligt enkelt, och väldigt billigt. Vi köpte nästan bara burkar när vi var på tur, men hemma återanvändes burkarna och fylldes med hemlagad barnmat. Prova alternativa märken. Inte bara Pampers och Libero. Alla blöjor läcker någon gång men det är verkligen värt att kolla priser på Coops blöjor till exempel. De kostade med erbjudande mindre än hälften av Pampers/Libero... och fungerade väldigt bra.
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #17 Skrevet 4. september 2012 Er masse man kan kjøpe brukt. Men ikkekjøp bilsete brukt! Det er sikkerhets utstyr og man vet aldri hva den har gått igjennom hos de som har hatt den før. Alt som har med sikkerhet til barnet ville jeg ha kjøpt nytt og resten kan man arve eller kjøpe brukt:)
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #18 Skrevet 4. september 2012 Man kan også ha baby shower. Da får man masse;)
Gjest Filleproletiet Skrevet 4. september 2012 #19 Skrevet 4. september 2012 Det koster vel det du har råd til? Man kan alltid kjøpe ting brukt eller arve. Har vennepar som sikkert har brukt 50 000 på sin treåring, et annet vennepar har brukt 10 000. Å bruke 60 000 på en tenåring i året er jo absurd for MEG, men for de med god råd er det sikkert normalt. Som fattig tror jeg man må prioritere smart, og kjøpe de tingene/gjøre de tingene som på en måte er minstemålet for mobbing. Du vil ikke skjemme bort ungen eller sette deg i gjeld, men du vil ikke at ungen skal bli et mobbeoffer heller. Sikkert ikke kult for en tolvåring å si at han var hjemme hele sommern når alle andre var på neger-spotting i afrika eller kulturtur til argentina eller hva f det er folk gjør nå for tiden. Da er det ikke like stilig å si at du var på harrytur til svinesund eller gran canaria med redneck-foreldra dine.
Furstina Skrevet 4. september 2012 #20 Skrevet 4. september 2012 "Vad andra gör" handlar om att kunna skryta om sina upplevelser. Det kan vara minst lika fina upplevelser hemma som på resa. Vi har det ganska gott ställt, bor i ett gammalt fint hus, har en ny men liten bil, motorcyklar, jag tjänar bra och vi har pengar på banken (men huslån och en del nödvändiga husreparationer att göra). I år har vi varit hemma. Vi var och hälsade på släkten i Norge en vecka, vi var hos släkt på svenska västkusten en vecka och sen har vi "bara" varit hemma. Trist och fattigt om man måste kanske, men för oss var det en ferie full av upplevelser. Sonen tog stolt med sig minnet från fisketurer och en bild på en fångad Lyr (flytväst, solsken, båt, norsk fjord och väldigt exotiskt för många klasskompisar), han var stolt över tågresan till morfar, över turen till Gröna Lund, och över simträningen. Ja vi hade en billig sommar, vi hade en veckas semester tillsammans hela familjen. Vi var hemma eller hos familj men vi har upplevt mycket tillsammans och barnen var otroligt nöjda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå