Gjest karikari Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Det har vært endel spørsmål her om hvordan vi vil de ansatte i barnehagene og i skolen skal være. Jeg ønsker å snu spørsmålet; er det noen ansatte i barnehage eller skole her som kan fortelle hvordan dere ønsker at vi som foreldre skal være? Altså, vi sender med sunn mat i matboksen, og merker klærene med navn. Vi leser skrivene vi får med hjem, leverer og henter i rett tid, og hjelper med leksene. Men hva mer ønsker dere, hva er viktig for deg at foreldrene gjør/ikke gjør?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Lær barna å ta ansvar selv. Det hjelper ikke om man pakker sunn mat, alle de riktige bøkene og får ungene til skolen klokka åtte hvis man ikke lærer barna å få det til selv når den tid kommer. Forklar barna at ikke alt kommer like lett, og at man i mange fag må gjøre en innsats for å forstå ting, man må gjøre leksene jevnlig og arbeide jevnt og trutt. Ikke ta barna med på ferie i undervisningsperioden, og ikke skriv melding for alt mulig (type "Lise kan ikke ha gym fordi hun har mensen"). Innarbeid en holdning om at skole er viktig, at skole kommer før fritid og moro, og at lærere er venner og ikke fiender. Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4 5
Gjest Streng Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 X Ikke benytt leksehjelp! Det er er en meget dårlig løsning for det store flertallet. Leksehjelp er positivt for flerkulturelle unger som har foreldre som ikke kan norsk, eller for andre som av en eller annen grunn ikke KAN hjelpe barna med leksene. Da er lang arbeidstid ikke en grunn, gjør noe med det da. På trinnet jeg jobber er det 20 unger som har leksehjelp i tre kvarter hver dag. Det betyr at hver unge får kun ett par minutter hjelp hver dagbok det er et DÅRLIG tilbud. X Følg opp leksene, det er IKKE slik at "nå begynner han å bli så stor at han ordner det selv" Men det er flott jo mer selvstendig de kan være. Sjekk etterpå, er de gjort ordentlig, kan han alle glosene? Da spør du ikke, men sjekker at han faktisk kan det. Har han skrevet sammendraget slik de har lært å gjøre det? Opp med norskboka, finne fram til reglene for hvordan man skal skrive det osv.... Målene for uka står sikkert på ukeplanen eller i en periodeplan, følg med, kan ungen din dette? X Når læreren sier at ungen din ikke oppfører seg - så gjør han antakeligvisikke det. Det er ikke slik at læreren ikke liker din unge og finner opp saker og ting. Det har han rett og slett ikke tid til!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 X Ikke benytt leksehjelp! Det er er en meget dårlig løsning for det store flertallet. Leksehjelp er positivt for flerkulturelle unger som har foreldre som ikke kan norsk, eller for andre som av en eller annen grunn ikke KAN hjelpe barna med leksene. Da er lang arbeidstid ikke en grunn, gjør noe med det da. På trinnet jeg jobber er det 20 unger som har leksehjelp i tre kvarter hver dag. Det betyr at hver unge får kun ett par minutter hjelp hver dagbok det er et DÅRLIG tilbud. X Følg opp leksene, det er IKKE slik at "nå begynner han å bli så stor at han ordner det selv" Men det er flott jo mer selvstendig de kan være. Sjekk etterpå, er de gjort ordentlig, kan han alle glosene? Da spør du ikke, men sjekker at han faktisk kan det. Har han skrevet sammendraget slik de har lært å gjøre det? Opp med norskboka, finne fram til reglene for hvordan man skal skrive det osv.... Målene for uka står sikkert på ukeplanen eller i en periodeplan, følg med, kan ungen din dette? X Når læreren sier at ungen din ikke oppfører seg - så gjør han antakeligvisikke det. Det er ikke slik at læreren ikke liker din unge og finner opp saker og ting. Det har han rett og slett ikke tid til! Jeg syns at leksehjelp er et bra tilbud, men også at det er kjempe viktig at foreldrene stiller opp hjemme og hjelper ungene med leksene. Helt enig i det siste du skriver! Jeg jobber på en skole og har blitt hudflettet av foreldre som har nektet å tru på meg når jeg har fortalt hva ungene deres har funnet på. Opplevde en gang at eleven selv fortalte mor hvor ille han hadde vært den dagen og hva han hadde funnet på, med meg som vitne når han fortalte det og jeg tvang ikke han til det. Og etterpå fikk jeg ekstremt mye kjeft av mor (uten sønnen tilstede) fordi hun nektet å tru at hennes sønn kunne være så rampete, det måtte være jeg som fant på disse tingene og ba han om å si det. Med andre ord noen foreldre bør tenke seg om og kanskje innse at deres engelunge ikke er en engel når andre voksne kan bekrefte at han/hun ikke er det. Hva tjener lærere på å lyve? Ingenting! Man får ikke ekstra lønn for å lyve. Så foreldre burde lære seg å tru på det de blir fortalt! Anonym poster: 066dcd02f167ed92b3bf390e914b16e5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Lær barna å ta ansvar selv. Det hjelper ikke om man pakker sunn mat, alle de riktige bøkene og får ungene til skolen klokka åtte hvis man ikke lærer barna å få det til selv når den tid kommer. Forklar barna at ikke alt kommer like lett, og at man i mange fag må gjøre en innsats for å forstå ting, man må gjøre leksene jevnlig og arbeide jevnt og trutt. Ikke ta barna med på ferie i undervisningsperioden, og ikke skriv melding for alt mulig (type "Lise kan ikke ha gym fordi hun har mensen"). Innarbeid en holdning om at skole er viktig, at skole kommer før fritid og moro, og at lærere er venner og ikke fiender. Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4 hvorfor ikke? noen blir faktisk veldig dårlig når man har mensen. noen får sinnsykt vondt. hvorfor skal man ikke skrive det ? de kan være med på vanlig undervisning men gym passer ikke akkurat. hva er problemet? Anonym poster: 9d243f2395a055542524491418dd28c2 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 hvorfor ikke? noen blir faktisk veldig dårlig når man har mensen. noen får sinnsykt vondt. hvorfor skal man ikke skrive det ? de kan være med på vanlig undervisning men gym passer ikke akkurat. hva er problemet? Anonym poster: 9d243f2395a055542524491418dd28c2 Noen få, ja. Men de aller fleste klarer helt fint å ta en paracet og å ha en rolig gymtime (du vet sikkert at fysisk aktivitet også løser opp muskelkramper), og det skaper en uheldig trend når Lise dropper gymmen en uke i måneden. Vips, gjør Tonje, Kari og Lotte det også, og så har man fire fnisende jenter som sidelinjen som ødelegger konsentrasjonen til de andre. Det handler jo ikke bare om det ene barnet, det handler om dynamikken i en klasse, og realiteten er at de aller fleste som kommer med slike meldinger bruker det som en unnskyldning for å slippe å delta, ikke fordi de har så fryktelig vondt. Da er det bedre å si til barnet at hun skal gå til timen, gjøre sitt beste, evt. si fra til gymlæreren i forkant, og hvis det virkelig ikke går (menstruasjonssmerter varierer jo også fra gang til gang for mange), kan hun avbryte timen/sette seg på benken. Det handler om å gi barnet verktøy til å håndtere situasjonen, i stedet for å si "ååå stakkars deg, selvfølgelig skal du få slippe" uten at man engang har prøvd. Å droppe gym på grunn av mensen var forøvrig ikke ment som annet enn et eksempel på at man skal oppmuntre til deltagelse i undervisningen. Du ville ikke tro hva folk har meldinger for å slippe. "Lise kan ikke ta i fisk i heimkunnskapstimen fordi hun ikke liker fisk", for eksempel, eller "Lise kan ikke lese om andre verdenskrig i historieboken fordi hun blir så lei seg". Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4 2
Gjest chiki Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Noen få, ja. Men de aller fleste klarer helt fint å ta en paracet og å ha en rolig gymtime (du vet sikkert at fysisk aktivitet også løser opp muskelkramper), og det skaper en uheldig trend når Lise dropper gymmen en uke i måneden. Vips, gjør Tonje, Kari og Lotte det også, og så har man fire fnisende jenter som sidelinjen som ødelegger konsentrasjonen til de andre. Det handler jo ikke bare om det ene barnet, det handler om dynamikken i en klasse, og realiteten er at de aller fleste som kommer med slike meldinger bruker det som en unnskyldning for å slippe å delta, ikke fordi de har så fryktelig vondt. Da er det bedre å si til barnet at hun skal gå til timen, gjøre sitt beste, evt. si fra til gymlæreren i forkant, og hvis det virkelig ikke går (menstruasjonssmerter varierer jo også fra gang til gang for mange), kan hun avbryte timen/sette seg på benken. Det handler om å gi barnet verktøy til å håndtere situasjonen, i stedet for å si "ååå stakkars deg, selvfølgelig skal du få slippe" uten at man engang har prøvd. Å droppe gym på grunn av mensen var forøvrig ikke ment som annet enn et eksempel på at man skal oppmuntre til deltagelse i undervisningen. Du ville ikke tro hva folk har meldinger for å slippe. "Lise kan ikke ta i fisk i heimkunnskapstimen fordi hun ikke liker fisk", for eksempel, eller "Lise kan ikke lese om andre verdenskrig i historieboken fordi hun blir så lei seg". Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4 Skriver virkelig foreldre slikt i meldingsboken?! Kan ikke være med å tilberede fisk fordi de ikke liker fisk? Husker meldingen moren min sendte med søsteren min en dag hun ikke følte seg helt i form og ikke hadde fått dusjet. "Lise bør få sitte med lue i inne i dag fordi hun har en bad hair dag". Læreren fikk seg en god latter, og tror faktisk hun fikk sitte med lue den dagen:p Jeg likte ikke å ha gym i starten før jeg lærte å bruke tampong, fordi vi fikk ikke dusje alene siden "sikkert alle hadde fått mensen". Da var det lite kult å stå å dusje sammen med alle jentene mens blodet rant rundt meg:p
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Skriver virkelig foreldre slikt i meldingsboken?! Kan ikke være med å tilberede fisk fordi de ikke liker fisk? Husker meldingen moren min sendte med søsteren min en dag hun ikke følte seg helt i form og ikke hadde fått dusjet. "Lise bør få sitte med lue i inne i dag fordi hun har en bad hair dag". Læreren fikk seg en god latter, og tror faktisk hun fikk sitte med lue den dagen:p Jeg likte ikke å ha gym i starten før jeg lærte å bruke tampong, fordi vi fikk ikke dusje alene siden "sikkert alle hadde fått mensen". Da var det lite kult å stå å dusje sammen med alle jentene mens blodet rant rundt meg:p Ja, sånt skriver folk. Nå er det jo ikke gitt at læreren aksepterer det, men det gir et bilde av hva slags prioriteringer enkelte foreldre har, og at det ikke akkurat er læreplanen som står i hodet på dem. Jeg tror ingen syntes det var særlig gøy å ha gym i de tidlige pubertetsårene, men det er ingen løsning å droppe det. Det er jo ingen som ville synes det var en ok ide å droppe norsktimene fordi barnet var den eneste med dysleksi i klassen og det var flaut, for eksempel. Man må heller se etter måter å håndtere det på samtidig som man deltar i undervisningen. Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4
Muscae Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 Som ansatt i barnehage: Merk hver lille sokk! Det er merkelig hvordan det plutselig ligger fire rene sokkepar på gulvet hver gang barna er våte på beina og skal skifte samtidig. Og ingen vet hvem det er sine. Og plutselig har ikke Lise rene sokker i kurven sin, selv om hun hadde to par sist hun skiftet.. Gi tilbakemeldinger. Er det noe du er fornøyd med så er det koselig å høre det, men dersom det er noe du er misfornøyd med så gi i alle fall beskjed. Kanskje kan jeg forklare deg hvorfor vi gjør det sånn, eller i hvertfall forklare barnehagens side av saken. Les lapper, både de som blir hengt opp, og de som blir sendt hjem. Les planene, for selv om det "bare" er barnehage, så er det viktig med et godt foreldre-barnehage-samarbeid. Da nytter det ikke å komme uforberedt til turdag, glemme foreldrekaffen eller ikke vite hva vi har jobbet med/skal jobbe med denne måneden. Kom forberedt, og ha med alt barnet trenger. Er det regn trenger barnet regntøy, støvler og gjerne ekstra tøy i skiftekurven din. Det er ikke rakettvitenskap, men av og til virker det sånn. Gi personalet beskjed hva du synes barnet ditt skal ha på seg ute, dersom du stadig opplever at de ikke har på "riktig" bekledning. Det er ikke lett å vite hva som er passelig når enkelte kommer i 20 grader og henter ungen med beskjed om at hun har alt for lite på (med bukse og t-skjorte) mens nestemann leverer ungen i samme klær i 14-15 grader og sier til barnet (med tydelige hint til personalet) at han må huske å kle av seg om han blir for varm, og ikke vente til mamma kommer.. Ring eller send en melding om dere blir veldig sene, eller ikke kommer den dagen. Også greit å vite hva som feiler barnet, dersom det er noe som smitter.
Eliisa Skrevet 4. september 2012 #10 Skrevet 4. september 2012 (endret) Mine drømmeforeldre gir barnet en grunnleggende holdning om at utdanning er viktig. Da er resten i boks. Det skader heller ikke at de faktisk tror på læreren når vi sier noe. Selv om ungen din er en helt hjemme, så trenger den ikke være det på skolen. Samme unge i ulik kontekst, gir ulike utslag. - Hilsen lektor Endret 4. september 2012 av Eliisa 1
Gjest white tiger Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Noen få, ja. Men de aller fleste klarer helt fint å ta en paracet og å ha en rolig gymtime (du vet sikkert at fysisk aktivitet også løser opp muskelkramper), og det skaper en uheldig trend når Lise dropper gymmen en uke i måneden. Vips, gjør Tonje, Kari og Lotte det også, og så har man fire fnisende jenter som sidelinjen som ødelegger konsentrasjonen til de andre. Anonym poster: a8b0414b617fe7d8d0d2ae0cdd1c04b4 Har erfaringer med dette. Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi 3 jenter som hadde gym. Og vi var 11 jenter i klassen.. Det begynte med at noen få begynte å skulke unna (de hadde ofte med lapp hjemmefra). Deretter ble det bare flere og flere som skulket helt til det kun var jeg og to andre jenter som deltok i gymtimene. De åtte andre jentene satt på sidelinja, og var ganske forstyrrende til tider. Læreren var selvfølgelig mektig irritert, og det ble tatt opp på møter uten at det ga bedring. Kun en av elevene hadde gyldig grunn til å ikke delta i gym. De andre var "for kule til å ha gym", eller de "gadd ikke". Så sånne ting kan fort spre seg og gi uheldige ringvirkninger.
Gjest Silja Skrevet 9. september 2012 #12 Skrevet 9. september 2012 signerer kjemi over her. jobber også i barnehage, og det er helt utrolig at mange foreldre ikke skjønner at småtassene trenger feks noe å ha i halsen og votter i snøværet. En annen ting jeg ønsker meg er at foreldrene skjønner at det ikke kun er deres barn som går i barnehagen. Jeg har hatt foreldre som mente at deres 5 år gamle sønn skulle bæres på tur fordi det var han vant til hjemme..MORN DU!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #13 Skrevet 9. september 2012 Ojsann.. *noterer bak øret at også sokker må merkes med navn* Håper på flere gode "tips" her. Anonym poster: 90c0bc1e04a3dee9148cb872a26d471c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå