Anglofil Skrevet 4. september 2012 #21 Skrevet 4. september 2012 Men den kan vel ikke lages på forhånd, altså fryses et par uker i forveien av den store dagen? Enste fordelen jeg ser med mange av disse mousse kakene. Joda, vi har ihvertfall spist den i etterkant, flere uker etterpå, fryst ned med fondanten og alt. Mvh Yvonne
Gjest kiara_pusen Skrevet 4. september 2012 #22 Skrevet 4. september 2012 Joda, vi har ihvertfall spist den i etterkant, flere uker etterpå, fryst ned med fondanten og alt. Mvh Yvonne Det skal absolutt vurdereres. Hvis ikke setter vi en topp på kaken brudepikene skal lage. Det også er jo en ide. Takk for tips.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #23 Skrevet 4. september 2012 Så lenge dere har kake driter jeg i om dere plasserer en figur på toppen eller ikke. Den kan ikke spises uansett. Anonym poster: fe45cea18a502fdca4824991cf17b38f 4
Gjest Dorey Skrevet 4. september 2012 #24 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det blir rart uten bryllupskake. (Synes også det er rart å kalle kakene dessert som jeg ser noen har gjort, men det er en helt annen diskusjon). Vi hadde en tre etages sjokoladekake fra Samson, så det MÅ jo ikke være lukket valnøtt.
Nimorna Skrevet 4. september 2012 #25 Skrevet 4. september 2012 Vi hadde en tre etages sjokoladekake fra Samson, så det MÅ jo ikke være lukket valnøtt. HEDNING! Du hadde vel ikke dokurv heller tenker jeg. *fnys* 8
Amens Skrevet 4. september 2012 #26 Skrevet 4. september 2012 Vi hadde heller ikke kake. Var mest fordi jeg orket ikke styre med det dessuten så blir det fort til at man skal ha "kake-kutting" i tillegg som bare blir enda en gang man må avbryte alle samtaler gjestene koser seg med. Ikke stress med å ha kake bare fordi noen forventer det. Noen kommer sikkert til å savne det, det er og de samme som kommer til å savne gigant kjolen, 3 retteren og de enorme rose dekorasjonen på bordene med damask duk... Har dere kake og annet snacks så holder det i plenty^_^ 4
Gjest lisha Skrevet 4. september 2012 #27 Skrevet 4. september 2012 Jeg har heller ikke tenkt å ha en slik tre-etasjers, standard marsipankake... De bryllupskakene jeg har smakt, har alle vært tørre! Jeg tror jeg heller vil ha enten en stor firkantet marsipankake, eller en stor moussekake av et slag, med ekstra pynt og brudepar på toppen! Om man vil, så går det jo an å kjøpe sånn kakestativ og sette to kaker oppå hverandre, f.eks to moussekaker Jeg velger det slik fordi det kommer til å bli mye andre kaker, som vi ikke klarer å spise opp og så lenge vi har kakekutting og flere kaker, så ser jeg ikke behovet
Guadaloupe Skrevet 4. september 2012 #28 Skrevet 4. september 2012 Hvis dere evt. skal ha kake trenger dere ikke gjøre det så komplisert, heller lage noe enkelt og godt? Hva med at bryllupskaken kan være yndlingskaken deres som er pyntet litt ekstra? Hvis yndlingskaken er sjokoladekake, hvorfor ikke bare lage det og fiffe den litt opp? Helt opp til dere! Dere må jo ikke ha kake heller, virka som om dere skulle ha masse kaker og godt, så folk vil kanskje ikke savne noen fancy bryllupskake?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #29 Skrevet 4. september 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor i det hele tatt diskutere det. De fleste vet jo at å ha en bryllupskake er tradisjon. Hvis man ikke vil følge den - ja da dropper man det. Man MÅ ingenting, man lager det selskapet som er naturlig for seg selv. Ønsker man på død og liv å gjøre noe annerledes så gjør man det. Enkelt og greit. Anonym poster: a6933785cc8c9a44c8b28b31c8d50f20 3
angelica100 Skrevet 4. september 2012 #30 Skrevet 4. september 2012 Jeg mener man får gjøre litt som man vil men tror jeg som gjest ville savnet bryllupskake og synes det hadde vært litt rart uten. Selv skal jeg lage kaka selv og har alt øvd meg på den. Skal lage tre etasjers kake red velvet med hvit sjokoladekrem som smaker super godt. Får min del er dette med og ha en bra og flott bryllupskake noe av det viktigste i mitt bryllup, men så har jeg jo og en intresse for kakedekrasjon. Jeg synes ideen med muffinsstativ var og veldig god. Uformelt og alltid populært. Har og da en etasje man kan skjære i.
Gjest kiara_pusen Skrevet 4. september 2012 #31 Skrevet 4. september 2012 Ja, blir det noe blir det enkelt! For jeg gruer meg halvt ihjel til å lage denne kaken. :S Det er også snakk om hvor mye vi ønsker å legge i det jeg har satt en grense på 1000,- og at jeg slippe å stå med kaken fredag/lørdag før bryllupet. Vi har mer enn nok annet å gjøre. Da sier det seg selv at den ikke akkurat står høyt i kurs. Tenker derfor at disse pengene blir brukt på en skikkelig isbar etc. evt lager en flat kake. Det må også nevnes at vi skal ha selskapet i en hage... Jeg ønsker å diskutere det pga jeg bruker KG som et stemningsbaromenter fordi jeg er fryktelig usikker selv på om det er en god eller dprlig ide.
fridr Skrevet 5. september 2012 #32 Skrevet 5. september 2012 https://www.123rf.com/photo_2053488_bride-and-groom-cutting-a-small-wedding-cake.html Se, man trenger ikke en diger, detaljert utformet kake
Kamikatze Skrevet 5. september 2012 #33 Skrevet 5. september 2012 (endret) Kaken som tradisjon er hauggammal. Den er et fruktbarhetssymbol, og et av overgangsritene i de tradisjonelle bryllupsfeiringene. Den stiller i samme klasse som hvit kjole og brudebukett. Når en gjest ikke vil smake på den, er det en måte å signalisere at en ikke unner brudeparet mange arvinger. Mitt syn er at dersom en kjører full tradisjonspakke, kirke (selv om det er eneste gang en er der og banner som en tyrk til daglig), hvit kjole (selv om det skulle være selveste bygdehora som står til alters), bukett, dokurv, og alt det der; ja, så blir det et skrikende tomrom hvis bryllupskaken og kutteseremonien uteblir. Feirer en alternativt bryllup, der utallige tradisjonselementer uteblir, eller blir personliggjort nesten til det ugjenkjennelige, så blir det ikke feil å droppe kaka, sålenge gjestene trivs og får en fin feiring. Fin er nemlig ikke synonymt med overdådig. Selv om det i bryllupskakesammenheng nettopp var kakas overdådighet som skulle vitne om parets fremtidige forplantningsevne. Vel, denne tradisjonen skriver seg fra tiden før prøverøret ble oppfunnet, så hvem kan sitte i dag å bebreide dem for at de ville være på den sikre siden? Som med mye annen tradisjon og ritualer som fødtes av symbolikk, er det symbolikken som teller. Akkurat som når soldater hilser til lua - som illuderer når ridderen åpnet visiret i rustningen sin for å vise hvem han er, behøver kaken hverken være stor eller kake. Det er selve den symbolske handlingen der to blir til én - hvor kaka representerer denne enhet, som i fellesskap (begge holder i kniven) blir til flere mindre deler (som representerer fremtidige barn). Gjestenes deltakelse symboliserer at de som enhet skulle ta godt i mot disse barna når de kom. Tidligere var jo slekta på begge brudeparets sider eneste sikkerhetsnettet man hadde, før nav og alt sånn der. Det behøver slettens ikke være en kake. Og symbolikken kan faktisk bli litt feil også, hvis paret er godt i gang med barneproduksjonen allerede. (Kansje noen muffins ved siden av her kunne være litt genialt, og lede inn mot en oppdatert tradisjon?) Edit: Pokker! Etter denne tråden, tror jeg det blir sjokoladekake i helga. Laget av hvit sjokolade, selvsagt... Endret 5. september 2012 av Kamikatze 4
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. september 2012 #34 Skrevet 5. september 2012 Kaken som tradisjon er hauggammal. Den er et fruktbarhetssymbol, og et av overgangsritene i de tradisjonelle bryllupsfeiringene. Den stiller i samme klasse som hvit kjole og brudebukett. Når en gjest ikke vil smake på den, er det en måte å signalisere at en ikke unner brudeparet mange arvinger. Mitt syn er at dersom en kjører full tradisjonspakke, kirke (selv om det er eneste gang en er der og banner som en tyrk til daglig), hvit kjole (selv om det skulle være selveste bygdehora som står til alters), bukett, dokurv, og alt det der; ja, så blir det et skrikende tomrom hvis bryllupskaken og kutteseremonien uteblir. Feirer en alternativt bryllup, der utallige tradisjonselementer uteblir, eller blir personliggjort nesten til det ugjenkjennelige, så blir det ikke feil å droppe kaka, sålenge gjestene trivs og får en fin feiring. Fin er nemlig ikke synonymt med overdådig. Selv om det i bryllupskakesammenheng nettopp var kakas overdådighet som skulle vitne om parets fremtidige forplantningsevne. Vel, denne tradisjonen skriver seg fra tiden før prøverøret ble oppfunnet, så hvem kan sitte i dag å bebreide dem for at de ville være på den sikre siden? Som med mye annen tradisjon og ritualer som fødtes av symbolikk, er det symbolikken som teller. Akkurat som når soldater hilser til lua - som illuderer når ridderen åpnet visiret i rustningen sin for å vise hvem han er, behøver kaken hverken være stor eller kake. Det er selve den symbolske handlingen der to blir til én - hvor kaka representerer denne enhet, som i fellesskap (begge holder i kniven) blir til flere mindre deler (som representerer fremtidige barn). Gjestenes deltakelse symboliserer at de som enhet skulle ta godt i mot disse barna når de kom. Tidligere var jo slekta på begge brudeparets sider eneste sikkerhetsnettet man hadde, før nav og alt sånn der. Det behøver slettens ikke være en kake. Og symbolikken kan faktisk bli litt feil også, hvis paret er godt i gang med barneproduksjonen allerede. (Kansje noen muffins ved siden av her kunne være litt genialt, og lede inn mot en oppdatert tradisjon?) Edit: Pokker! Etter denne tråden, tror jeg det blir sjokoladekake i helga. Laget av hvit sjokolade, selvsagt... Ja, det blir kakesermoni - en mini kake av ymse slag. Jeg ser absolutt poenget ditt. Og jeg vil absolutt kalle vårt bryllup overdådig selv om det ikke skjer i kirken etc. Vi har nok av trumfkort slik at man vil tenke wow!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #35 Skrevet 5. september 2012 Ja, det blir kakesermoni - en mini kake av ymse slag. Jeg ser absolutt poenget ditt. Og jeg vil absolutt kalle vårt bryllup overdådig selv om det ikke skjer i kirken etc. Vi har nok av trumfkort slik at man vil tenke wow! Hvorfor er det så viktig å ha et overdådig bryllup? Noe dere har ønske om å vise frem? Overdådig behøver ikke være fint eller hyggelig. Anonym poster: a6933785cc8c9a44c8b28b31c8d50f20 3
Evie Skrevet 5. september 2012 #36 Skrevet 5. september 2012 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke ting har dere planlagt som får gjestene til å si wow?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #37 Skrevet 5. september 2012 Hvorfor er det så viktig å ha et overdådig bryllup? Noe dere har ønske om å vise frem? Overdådig behøver ikke være fint eller hyggelig. Anonym poster: a6933785cc8c9a44c8b28b31c8d50f20 ...hvorfor IKKE ha et overdårdig bryllup, så lenge alle faktisk har det fint og hyggelig og det er det man ønsker selv? TS: en liten kommentar til kakekutting og slikt. Greit at dere ikke vil gjøre noe stort nummer ut av det og at bryllupskaken ikke er viktig for dere. Men kutter dere en kake, så blir det garantert oppfattet som nettopp Bryllupskaken med stor B for de fleste av gjestene. Og da er det dumt med en bitteliten kake - det virker kjemperart om bare halvparten (eller færre?) av gjestene skal ha mulighet til å smake på bryllupskaken. Anonym poster: 1ad19f0e202fec8bf8cb389e622a03ca
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #38 Skrevet 5. september 2012 Vil dere ikke ha kake - så har dere ikke kake. Kakekuttingsseremoni er utdatert (jeg tror nok ikke det er avgjørende for om dere får barn eller ikke) og kjedelig for gjestene. Helt ærlig, det er det. Men man ønsker ofte noe søtt til kaffen, og en kake av en eller annen form er greit å slenge sammen. Dropp gjerne figurene på toppen - det er harry. Anonym poster: 94063259bd8f487afc0f09bff5f3bf9e
Gjest BettyBoop Skrevet 5. september 2012 #39 Skrevet 5. september 2012 Vil dere ikke ha kake - så har dere ikke kake. Kakekuttingsseremoni er utdatert (jeg tror nok ikke det er avgjørende for om dere får barn eller ikke) og kjedelig for gjestene. Helt ærlig, det er det. Men man ønsker ofte noe søtt til kaffen, og en kake av en eller annen form er greit å slenge sammen. Dropp gjerne figurene på toppen - det er harry. Anonym poster: 94063259bd8f487afc0f09bff5f3bf9e forstod det slim at de skulle ha andre vanlige kaker selv om de ikke skal ha bryllupskake.
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. september 2012 #40 Skrevet 5. september 2012 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke ting har dere planlagt som får gjestene til å si wow? Jeg er bare litt hårsår når det kommer "kritikk" iforhold til hva vi har planlagt, men jeg synes faktisk vi har noen wow effekter på lager. Overdådig blir det iforhold til et overdådig hagebryllup. Vi skal ha det hjemme på slektsgården der min avdøde bestefar har hatt hage som sin lidenskap hele livet, så det er flott - og jeg er gleder meg til å vise det bort. det blir ikke snobbete overdådig, men det blir veldig mange detaljer som vi ikek hadde fått til hvis ikke pappa hadde vært gartner etc. Men over til det jeg skal si: Vi har planlagt et bryllup som fra vielsen som er veldig personlig og mer enn konsert enn en vielse. (skjer i hagen) Dagen og kvelden utover er kun tilpasset de gjestene vi har invitert. Det blir tappetårn fra Oslo mikrobryggeri, egen bartender som skal lage frozen drinks, grillmat og spill etc som gjør at det blir veldig levende stemning underveis. Isbar til dessert elt mulig rart. Det er heller ingen antrekkskode annet enn kle deg til fest. Ingen sanger eller mange taler, "kort" middag og mest av alt en uformell fest så lenge vi vil. Vi bor i Oslo, og det enste jeg vil bise frem er hjemstedet mitt til våre gjester. Det blir ikke snobbete eller overdådig som det ville blitt på et slott feks, men det blir overdig og wow iform av at dette er en fest som gjestene i stor grad er de som legger premissene og alt er tilrettlagt dem. Så jeg håper og tror våre gjester vil glede seg sammen med oss på den store dagen. Vi ønsker å være rause mot våre gjester. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå