Gå til innhold

Hva innebærer følelsen av et HJEM for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for at du skal føle at huset du bor i er et hjem, og ikke bare en bolig? Hvilke kriterer bør være oppfylt?

Det er jo greit nok at man er "hjemme" i leilihgeten når man er student og bor midlertidig, jeg tenker mer på hvordan ting blir når man etablerer seg og ting blir mer stabile.

Jeg tenker en del på dette nå når jeg har barn selv, og husker hvordan det var å være hjemme da jeg selv var barn. Reflekterer nå litt rundt hva som må være "på plass" for at jeg nå som voksen skal føle at jeg har et hjem, ikke bare et fysisk husvære... :)

Dere?

Anonym poster: 83203461720c38fa228d3cbcf78d28c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A home without a dog is just a house :hjerte:

• Liker 3
Skrevet

Tråden flyttes til Hus og hage.

Skrevet

Ting som betyr mye for meg - det trenger ikke være dyre og fine møbler, men møbler jeg er glad i og som betyr noe for meg. Jeg har for eksempel en kommode etter tippoldemoren min som jeg ikke ville vært foruten.

Personlig preg gjør et hjem for meg - at jeg har plukket farger og gardiner, har tenkt gjennom møblering og hvordan jeg vil ha det og liker det.

Og når det lukter hjemme, så har det blitt hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Hva skal til for at du skal føle at huset du bor i er et hjem, og ikke bare en bolig? Hvilke kriterer bør være oppfylt?

Det er jo greit nok at man er "hjemme" i leilihgeten når man er student og bor midlertidig, jeg tenker mer på hvordan ting blir når man etablerer seg og ting blir mer stabile.

Jeg tenker en del på dette nå når jeg har barn selv, og husker hvordan det var å være hjemme da jeg selv var barn. Reflekterer nå litt rundt hva som må være "på plass" for at jeg nå som voksen skal føle at jeg har et hjem, ikke bare et fysisk husvære... :)

Dere?

Anonym poster: 83203461720c38fa228d3cbcf78d28c0

Levende planter utgjør den store forskjellen for min del, og kanskje noen gulvtepper. Og masse lyskilder;)

Skrevet

Akkuratt der jeg bor nå føles ikke ut som ett hjem for meg, jeg trives ikke så veldig her fordi det er lite og jeg får ikke plass til slik jeg vil ha det, og det er bare en midlertidig leilighet til vi finner noe nytt.

Ett hjem for meg er ett hjem der jeg trives, der jeg har plass til å møblere slik jeg vil ha det, og ha personlige eiendeler, og ha stearinlys og varme.. jeg vil ha utsikt, og plass.. Og det viktigste for meg i ett hjem er at kjøkkenet og badet er fint, jeg kan ikke finne meg ett hjem uten dette i orden da jeg elsker og være på kjøkkenet og bruke lang tid på badet..

Skrevet

Som noen nevnte over her, det må ha et personlig preg :) Bilder, lys, blomster..litt sånn koslig :)

Skrevet

At jeg føler meg trygg der. Og at jeg har noen småting, feks ting jeg har kjøpt eller fått, ting med gode minner. Akkurat nå bor jeg på en hybel, føler meg faktisk ganske hjemme ettersom jeg tok med noen småting og en blomst hjemme fra.

Anonym poster: a3e86a0ea32afd0026918a54682b8f9c

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Et hjem for meg er stedet der jeg kan senke skuldrene, slenge bena i sofaen og slappe skikkelig av.

Mitt hjem må ha en harmonisk og rolig innredning og jeg må være omgitt av kunst, arvestykker, hunden min, familie og venner.

Skrevet

Et hjem for meg er stedet hvor jeg selv kan bestemme over møbler/interiør og farger. Hvor jeg kan stenge døra og velge om jeg vil åpne eller ikke dersom det ringer på. Et sted hvor jeg kan dasse rundt usminket og i koseklær. Senke skuldrene og bare være meg selv. Et sted hvor jeg finner mine bøker i bokhylla. En blanding av ting og tang fra et langt liv. Det være seg møbler, bilder, pyntegjenstander mm. Det som gjenspeiler meg.

Anonym poster: 31d793bc52f7798fd3697ffd353157fb

Skrevet

Et hjem må ha sjel. Det må være i live. Det handler om gode følelser og å føle seg trygg.

Som barn bodde jeg i to hjem. Først bodde jeg i et gammel, slitt hus. Men huset hadde sjel og gode minner og følelser, og det ga meg trygghet. Trygt å komme hjem etter en slitsom dag i barnehagen eller barneskolen.

Deretter flyttet vi til en nytt hus, og når vi fant oss godt til rette, fikk huset sjel og vi fant trygghet.

Når jeg kommer hjem, så gleder jeg meg til å lage middag på det koslige kjøkkenet mitt. Det gir en god følelse. Møblene på kjøkkenet minner meg om moren min, og det er godt.

Deretter sitter jeg på stuen i den gode, nykjøpte sofaen min. Tuller meg godt inn i et teppe og se på tv, eller leser i en bok, eller tegner. Det gir en god følelse å kunne slappe av.

Et hjem skal være trygt og godt. Et sted du kan være deg selv, slappe av, hvile deg, kose deg.

Anonym poster: 2d36adb9b37f075a222e9c6b1887646e

• Liker 1
Skrevet

Når jeg tenker på hva som er et hjem for meg er det etter ord som popper opp; varme!

Jeg har nylig flyttet og trives kjempegodt her.. jeg mener et hjem skal være ryddig og rent, lukte godt og være et sted hvor man kan slappe av og være "fri".. hvor det er uhøytidelig stemning og man kan gå rundt barbeint:-) jeg bor alene, så pleier å sette på radio eller et når jeg kommer hjem for å skape litt "liv"..

Og som en annen nevnte, et hjem uten en hund er ikke et hjem.. nå har jeg ikke mulighet til å ha hund, men har katt, og selvom det ikke er helt det samme tror jeg ikke det hadde vært særlig koselig her helt uten dyr..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...