AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Jeg trenger sårt hjelp med kosthold. I en hektisk hverdag sliter jeg med å finne tid til å lage middag, og det blir sjeldent noe sunt. Kan gå flere dager mellom hver gang jeg spiser noe grønt.. Trenger hjelp til å lage et bedre kosthold, men som ikke er dyrt eller er mye styr ( tre plater og noe i ovnen er uaktuelt). Her er hva vi spiste forje uke: Mandag- Grandiosa. Tirsdag-Fiskepinner med gullerøtter og remulade Onsdag-Hamburger med dressing og litt salat Torsdag-Sommerkottelett med pommes-frittes Fredag-Pølser Lørdag-Kjøpte på Subway Søndag-MCdonnals. Vi har greit med penger til å kjøpe ting, men det er det å lage dem. Ting som tar noen minutter å steke med pommes-frittes er jo ferdig på 5 minutter, og er mye enklere enn innbakt laks med ertestuing og grønnsaker.. Jeg er tynnfeit, og samboer er tynn. Han spiser alt for lite pr dag og trenger egentlig ganske næringsrik middag. Jeg trenger å bli sunn. Og jeg VET vi ikke får i oss det vi trenger.... Anonym poster: c087fa5f2fd1952cc542dfbd226f9308
Envy Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Unnskyld at jeg sier det, men den dietten der var grusom! Jeg er ikke noe flink på kosthold selv, går mye i shaker og enkle måltider hovedsaklig bestående av kjøtt eller fisk hvor jeg bare slenger noe ris eller brød til. Bruker ofte å lage omeletter, steke kylling, kjøttdeig med sweet&sour osv. Veldig lettvint å lage, masse protein og forholdsvis sunt, selv om det blir en del karbs med brød/ris til.
Frk.Tyttebær Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Slenger meg på her i håp om å få meg noen gode middagstips! Jeg har problem med at jeg kan gå hele dagen uten å spise noe særlig, så når ettermiddagen/kvelden slår inn så spiser jeg ALT mulig drit....
srj Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Vær mer bevist på å spise ofte. Helst vær tredje time. Ha mye grønt på brødskiva eller knekkebrødet (tomat, paprika, avokado, salat osv). Mest mulig grønt, minst mulig pålegg. Middag må man bruke litt tid på å planlegge. Grandiosa og pølser er minimalt med næring i...... Kjøp noen poser med fryste grønnsaker av alle slag å ha liggende i fryseboksen til en hver tid. Kok eller stek de til de fleste middager. Feks: Mandag - Frosne wok grønnsaker med strimlet svinekjøtt, laks, kyllingfileet. Her kan man ha til en wok saus eller mager kesam om ønskelig. Middagen er ferdig på max 20 minutter. Tirsdag - Fullkornslasagne med karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig. Kan lages ferdig kvelden før så man bare har å steke den. Til lasagnen kan man lage salat til. Lasagne er ikke spesielt sunt men det er bedre enn grandis Onsdag - Kokt torsk (kok opp vannet og legg fisken i å la vannet koke opp å fisken er ferdig) med en pose frossene grønnsaker og potet. Ikke så veldig fansy men helt ok. Kan ha bacon også til, men det er ikke svært sunt da.... Torsdag - Grønnsakssuppe. Kutt opp de grønnsakene du måtte ønske, ha en terning buljong i vannet. Kan også gjøres klart dagen i forveien. Fredag - Hjemmelaget pizza! Min favoritt. Grov bunn. Jeg bruker minimalt med hvetemel og heller samalt hvete grov, masse olje, gjær osv. Her kan man tilsette det man måtte ønske. Litt tomatpurre i bunnen, tomat, paprika, squash, løk, purreløk, mais, mager ost, karbonadedeig (ikke steik kjøttet først) osv.... sett i ovnen på 225 grader i ca 30 minutt. osv..... Kommer ikke på flere oppskrifter i hodet nå. Men det er små forslag og det er små endringer som skal til så blir det supert Når jeg baker brød eller rundstykker eller lager kjøttkaker bruker jeg ofte å ha raspet gulrot i. Trikset er å putte frukt og grønnsaker inn det det er mulig. Håper det hjalp litt. Jeg er veldig opptatt av kosthold men det er viktig å kose seg i helgene:)
skruf Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Mange retter kan gjøres kjappe.... Laks f.eks tar ikke så lang tid i stekeovnen. Ta noen laksefiler og legg de i folie sammen med div oppkuttet rundstykker. Mens laksen bakes i ovnen kan du lage en salat, evt skrell poteter og kutt de i mindre biter så blir de ferdigkokt fortere. Agurksalat er veldig godt til laks. Bruk ostehøvel og lag tynne skiver med agurk, blandes med litt vann, 7% eddik, pepper og litt sukker. Trekkes litt i kjøleskap. Torsk kan du krydre med salt og pepper og steke på begge sider, fort gjort! Serveres med grønnsaker og potet. Kutt kyllingfile i strimler og stek i stekepanne med div oppkuttete grønnsaker og krydder, server med f.eks fullkornris og salat. Taco kan og gjøres sunnere med fullkornlefser, karbonadedeig, kesam i stedet for rømme. Hvis du liker pølser så er det fort gjort å lage en sunnere pølsestroganof; Bruk magrere kjøttpølse, stek den i skiver sammen med løk. Ta gryta fra platen og rør i 3ss hvetemel, spe ut med melk og kok opp til det er en tykkere saus, ta i tomatpurre og kok opp. Bland i litt lettrømme på slutten. Serveres med fullkornris og salat. Pizza er mye sunnere og lage selv, jeg lager den ca som beskrevet over i annet innlegg.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Laks i ovnen tar ca. like lang tid som en pizza. Wok går jo kjempefort, du kan kjøpe ferdig oppkuttede grønnsaker (jeg gjør ikke det - men forstår at det er greit når man er så kjøkkenlat som du er) og ferdig oppkuttet kjøtt hvis det også er stress, så er det bare å slenge på en saus. Det finnes poser med fullkornsris som kokes på 10 minutter (trenger ikke passe på kjelen). Omelett lager du også lett på 10 min med grønnsaksfyll. Anonym poster: 30bba15a04466bc6610cc248742aeaae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå