Gå til innhold

Legge opp strøm selv?

Lumê

Anbefalte innlegg

Vi holder på med garasjen, og jeg lurer på om vi har lov til å strekke ledninger selv, og få elektriker til å koble strømmen til hovednettet og til brytere og stikkontakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsåvidt, men det er svært få elektrikkere som er interessert. Om dere ikke har familie eller nær venn som er det og kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Stemmer som Guybrush sier ja.

Har du komptanse til å 'plukke' riktig kabelstørrelse osv. så kan du gjøre det, og håpe du finner en trikker som er villig til å koble og å skrive samsvarserklæringen på anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt med et nesten likt spørsmål; jeg trenger en ekstra stikkontakt på et soverom hvor det bare er en kontakt fra før. Kan jeg gjøre det 'selv'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kupper tråden litt med et nesten likt spørsmål; jeg trenger en ekstra stikkontakt på et soverom hvor det bare er en kontakt fra før. Kan jeg gjøre det 'selv'?

Man kan selvsagt gjøre alt mulig, men om det er lov er en annen sak. Om det da oppstår brann seinere vil forsikringen din i værste fall ikke slå inn. I tillegg skal du vite hva du gjør. Nå er det selvsagt ikke noen tryllekunst men alle er ikke utstyrt med kun 2 tomler dessverre :)

Det kjipeste med at man må bruke elektrikkere til alt mulig slikt er ikke det å betale tiden denne er her (rundt opp til hele time). Men at du mest sannsynlig må kjøpe alle delen fra firmaet, og at de da skriver pris med gaffel (du kan normalt sett kjøpe samme vare selv stykkvis til 1/4-1/8 av prisen - samme varenummer, samme merke) pluss legger på noen horrible kjøregodtgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over folk som klager på håndtverker-priser. Det er klart de skal ta betalt for den jobben de gjør, og husk at de skal dekke mye mer enn det du tenker på enn vanlig lønn: forsikringer, sykepenger, feriepenger, udekket arbeidstid, verktøy, bilhold, administrasjon, kompetanseheving/vedlikehold, lager, kontor, osv.

Dersom de ikke hadde tatt seg godt betalt for materiell, hadde de måttet sette opp timesatsene, enkelt og greit.

Og det er en ganske stor nedvurdering av utdannelsen og erfaringen de har når du sier at det ikke er noen "tryllekunst".

Til slutt; Nei, jeg er ikke håndverker selv. Kjenner knapt noen. Men vet litt om selskapsdrift og økonomi.

Anonym poster: 259b2f15cd1a6c543c27266e6917b5d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over folk som klager på håndtverker-priser. Det er klart de skal ta betalt for den jobben de gjør, og husk at de skal dekke mye mer enn det du tenker på enn vanlig lønn: forsikringer, sykepenger, feriepenger, udekket arbeidstid, verktøy, bilhold, administrasjon, kompetanseheving/vedlikehold, lager, kontor, osv.

Dersom de ikke hadde tatt seg godt betalt for materiell, hadde de måttet sette opp timesatsene, enkelt og greit.

Og det er en ganske stor nedvurdering av utdannelsen og erfaringen de har når du sier at det ikke er noen "tryllekunst".

Til slutt; Nei, jeg er ikke håndverker selv. Kjenner knapt noen. Men vet litt om selskapsdrift og økonomi.

Anonym poster: 259b2f15cd1a6c543c27266e6917b5d8

Det måtte jo komme fra en AB. Ingen her kritiserer prisen for arbeidet - man kritiserer det å måtte betale ågerpris for en vare kun fordi elektrikkeren nekter å godta kvaliteten (selv om man kjøper akkurat samme vare som elektrikkeren selv ville kommet med). 1000 kroner timen er langt ifra noen lav pris. Da trenger man ikke ta 200 kroner for en boks som koster 40 i butikk i tillegg. Så nei, man trenger ikke sette opp prisene på selve jobben av den grunn - de kan jo selvsagt prøve men da priser de seg ut.

Det du ramser opp er også gjeldende på IKEA, Rema 1000 osv. Selv klesbutikkene, bokhandlene og blomsterforretningene som har høy profittfortjeneste per salg tar ikke slike påslag som 4 til 8 gangen.

Og når det gjelder mitt utsagn om "tryllekunst". Hvor komplisert tror du det er å ta to kabler og skru den ene fast i ett hull og den andre i den motsatte? Evt montere den grønn/gule jordingskabelen til sin skru i kontakten? Ja det er viktig å gjøre det skikkelig, men ikke kom og si at det er komplisert. Det man igrunn trenger faghjelp på ellers er beregning av kurser, utregning av tykkelse på hovedkurser, planlegge antall uttak, sikringsskap, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...