Gå til innhold

Det og ha liten stilling i helsesektoren..

Anbefalte innlegg

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

For min del sykehjem. Hvordan fungerer det der dere jobber? Hos oss er det kun 1 person som jobber 100%, så det blir mange om beinet ved ekstravakter..

Jeg har meldt meg som vikar et annet sted også men venter på tilbakemelding..

Vi har en a4 side der de som vil kan skrive seg opp at de kan jobbe, men det er somregel de som henger over sjefen og maser etter vakter som får. Jeg er ikke en slik masete person men jeg har måttet gjøre det da, for og få vakter i det heletatt.

Jeg maste sist uke og fikk et par, men ser at det er noen ledige som passer meg perfekt.. Har lyst til og sende melding og spørre om og få dem, bare føler meg så masete. Men det er liksom blitt kulturen hos oss.. Den som skriker høyest får liksom..

Er bare redd for og irritere sjefen..

Anyways, hvordan er det der dere jobber? Har dere et rettferdig system på dette? Eventuelt andre ting ang dette..

Frustrerende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare 1 person som har 100%? Av de ufaglærte eller generelt? Hos oss har vi noen sykepleiere og hjelpepleiere med 100%, noen med 80 og noen med 50. De ufaglærte har fast stilling på hver andre eller tredje helg, og så må de fylle opp med ekstravakter.

Vi har en som sitter fast med å ordne vakter, og alle kan fritt skrive opp når de kan jobbe. Det er nok litt tilfeldig hvem som får vakter av ekstravaktene. De som er flinke og gjør en god jobb, og de som "alltid" sier ja når de blir ringt til, får nok mest.

Har du utdanning? Om du ikke har, kanskje du kunne fått det dekket av arb.giver? Ev høre om muligheten for å få en høyere stillingsprosent om du tar utdanning?<br /><br /> Anonym poster: e16cabb343cff558c6694daf3a7d0d4f

Skrevet

Hvis det er kultur at den som "skriker høyest" får ekstravakter, kanskje dette er noe du kan ta opp med lederen? Det må jo være lettere for lederen også, hvis h*n kan fordele vakter i ro og mak...? Det er kke sikkert lederen har tenkt på det på samme måte som deg, så det kan være at h*n setter pris på å få tilbakemelding på dette...

Hos oss har lederen spurt hvor mye ekstra vi ønsker å jobbe, også har hun det i bakhodet når hun fordeler. Hun prøver også å belønne de som tar på seg upopulære vakter (mellomvakter, kvelder, helger osv), men noen populære vakter. I perioder er vi helt avhengig av tilkallingsvikarene våre, så hun er nøye med å gi disse noen vakter innimellom.

Eks.: A, B og C har alle faste stillinger, med fast helg.

A: skriver seg opp på alt av ledige vakter (også de upopulære), og stiller så godt som alltid opp hvis behov melder seg på kort varsel.

B: skriver seg opp på de populære vaktene, og har alltid en unnskyldning til å ikke "gjøre det lille ekstra".

C: er alenemor 50% av tiden, og ønsker derfor å jobbe mye ene uken (også de upopulære), og kun korte dagvakter den andre.

A og C får derfor totalt flere vakter enn B, men mange av disse er da vakter som B ikke engang ønsker seg. B klaget stadig på dette, da hun mente at vaktene ikke ble fordelt likt. Lederen er konsekvent på dette, og en periode registrerte hun t.o.m ønsker og tildelte vakter slik at B fikk se at hun fikk samme prosentandel tildelte vakter utfra ønsker, som A og C... Hadde dette vært hos dere vil jeg tro B hadde fått alle de populære vaktene, mens A og C måtte tatt "dritten"... Sånn blir det dårlig arbeidsmiljø av!!!

Anonym poster: 12badbf6d8abb39e5e025b6f8209f8b7

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Bare en som har ja.. Jeg er forøvrig hjelpepleier med under 30% fast stilling

Skrevet

Jeg har en 13 % stilling, arbeider bare hver 3. helg. Der for jeg jobber er det et skrikende behov etter vikarer til en hver tid. Vi har et dataprogram (eller hva jeg skal kalle det) som heter "min gat", der har hver enkelt oversikt over sin egen og andres turnuser samt om det er ledige vakter. Ser man en ledig vakt man har lyst på er det bare å gi beskjed, førstemann får den. Er det ingen som melder seg får alle som er registrert med mobilnr en sms om spørsmål om man kan jobbe. Førstemann til mølla får her også. Er det ingen som melder seg blir man ring til.

Man kan også sette seg opp som tilgjengelig de dagene man vet man kan jobbe, så er det de som først får beskjed om ledige vakter.

Skrevet

Jeg jobber som leder på sykehjem. Når jeg tar inn ekstravakter velger jeg blant de som viser mest interesse, og som gjør en god jobb. Noen ønsker bare å ta 'kremvaktene' og aldri f.eks. helger. Da prioriterer jeg de som også tar de litt kjipe vaktene neste gang det er ledig. Når det er sagt utelater jeg ingen av de som vil jobbe ekstra, og prøver å rullere. Heldigvis har vi lavt fravær hos oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...