Gå til innhold

Motiver meg til å tørre å begynne å trene på senter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 176 høy og 70 kg. Ønsker å gå ned ca. ti-femten kilo, og stramme opp kroppen i prosessen. Ønsker meg rumpe, definerte armer, strammere mage og alt som hører til.

Jeg klarer ikke å motivere meg til å dra ut og jogge, jeg synes det er kjedelig, og kaldt!

Nå er jeg på nippet til å melde meg inn i et treningsstudio, men så er det noe som holder meg igjen. Tenker at jeg kommer til å føle meg dum som ikke kjenner til noen av apparatene, kommer til å føle meg tykk, tenker at det er pinlig at jeg er så utrent osv.

Men jeg vil! Så, noen motiverende ord?

Anonym poster: 3cabf79e95fb095f5c557a9242d6bf8e

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det vil være en million andre der som er enda mindre trente enn deg.

Skrevet

1. Du vil få nye/flere venner.

2. Du vil komme i bedre form.

3. Etterhvert vil gleden over å være i god form være større enn gleden ved det faktum at man tar seg særdeles godt ut.

4. Du vil lære å elske å trene hardt.

• Liker 2
Skrevet

Dra på et senter du kunne tenke deg å begynne på. Snakk med de i resepsjonen og få en prøvetime. Noen sentere har også tid og ressurser til at en person blir med deg rundt på en runde for å vise deg hvor ting er :)

Alle føler seg dumme på nytt senter (tror jeg da). Jeg har nettopp byttet senter, og selv om jeg velger å tro at jeg er relativt veltrent, føler jeg meg ikke spesielt lur når jeg går rundt o klør meg i hodet og lurer fryktelig på hvor de kan ha plassert det ene eller det andre. Alle trenger litt tilvenningstid på nytt senter, og sannsynligvis er det ingen andre der som legger merke til at du går rundt og ser litt lost ut de første gangene.

De fleste senter tilby dessuten veiledningstimer. Prøv å få en veiledningstime relativt kort tid etter du har begynt der, da vil du få hjelp til å sette opp program, få litt opplæring i hvordan teknikken skal være i de forskjellige øvelsene og hvor du finner dingsene du trenger for å utføre øvelsen.

Og nei, du har ingen grunn til å føle deg for feit. Er vel nettopp derfor folk trener, for å endre kroppen :)

Kjør på, lykke til! :)

• Liker 3
Skrevet

Takk dere!

Det er den første bøyga jeg gruer meg for. Jeg må jo trene styrke, og da gjerne i styrkeavdelinga sammen med de seriøse med flott teknikk og flotte rumper ( :fnise: ), og der aner jeg jo ikke hvordan jeg skal orientere meg. Den eneste treninga jeg har bedrevet før har vært sporadisk jogging, så det er helt nytt for meg dette. Kombinert med et aldri så lite snev av sosial angst så blir det et lite hinder å forsere. :)

Anonym poster: 0064baadc96f26c3e5ef37fd638ee89f

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg har vært medlem på samme senter en god stund nå og går fremdeles rundt og klør meg litt i hodet, og vet ikke hvordan halvparten av apparatene brukes. Burde nok ordnet meg en veiledningstime. Det står på listen over ting jeg burde gjøre, et sted mellom å male gulvlistene og rydde boden.

Så jeg anbefaler deg det altså, men om du ikke gjør det med det første så er det ingen skam i å vase litt rundt og sjekke ut de forskjellige maskinene og bare være en nysgjerrig nybegynner. Det er heller ingen skam i å bli fort sliten på ellipsemaskinen imens personen ved siden av deg har jogget i 1 time i strekk på tredemølla. Du er der for å røre på deg og svette litt, ikke for å konkurrere med andre.

Og enig med Envy i at man alltid føler seg litt "dumme" på et nytt senter. Man må liksom bli litt venn med senteret, finne ut hvor ting er. Neste gang er det ikke skummelt i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Takk dere!

Det er den første bøyga jeg gruer meg for. Jeg må jo trene styrke, og da gjerne i styrkeavdelinga sammen med de seriøse med flott teknikk og flotte rumper ( :fnise: ), og der aner jeg jo ikke hvordan jeg skal orientere meg. Den eneste treninga jeg har bedrevet før har vært sporadisk jogging, så det er helt nytt for meg dette. Kombinert med et aldri så lite snev av sosial angst så blir det et lite hinder å forsere. :)

Alle har begynt et sted, og alle har en gang i tiden vært fersking i frivektsavdelingen ;) Vil tro de fleste husker det med skrekkblandet fryd :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Ingen som har tid til å blande seg opp i hva de andre i vekterrommet driver med.

• Liker 1
Skrevet

Åh, takk fine dere. Dette hjelper! :)

Men... hva kler en seg i, da? Jeg pleier å løpe i tights og t.skjorte og evt. en løpejakke, samt Nike lunarglides. Kan jeg bruke dette inne også (minus løpejakka..), så fremt jeg vasker skoene først?

Jeg er redd jeg blir å bruke 500kr måneden på å sulle meg inn dit, løpe på mølla, og gå derfra igjen selv om jeg egentlig ønsker å gå inn i frivektsavdelinga. Og da kan jeg jo like gjerne løpe utendørs.

Ikke kjenner jeg noen som trener der heller, som kan vise meg rundt.

Kanskje noen kommer og tilbyr en hjelpende hånd dersom jeg ser tilstrekkelig lost og ukomfortabel ut? :fnise:

Skrevet

Joggebokse og diger t-skjorte er hva jeg har på meg på trening.

Skrevet

Åh, takk fine dere. Dette hjelper! :)

Men... hva kler en seg i, da? Jeg pleier å løpe i tights og t.skjorte og evt. en løpejakke, samt Nike lunarglides. Kan jeg bruke dette inne også (minus løpejakka..), så fremt jeg vasker skoene først?

Jeg er redd jeg blir å bruke 500kr måneden på å sulle meg inn dit, løpe på mølla, og gå derfra igjen selv om jeg egentlig ønsker å gå inn i frivektsavdelinga. Og da kan jeg jo like gjerne løpe utendørs.

Ikke kjenner jeg noen som trener der heller, som kan vise meg rundt.

Kanskje noen kommer og tilbyr en hjelpende hånd dersom jeg ser tilstrekkelig lost og ukomfortabel ut? :fnise:

Du må bare være streng med deg selv. Etter et par ganger i frivektsavdelingen vil du føle deg mer komfortabel neste gang du går dit, og neste gang, og neste gang :)

Om det får deg til å føle deg bedre, så invester i noe behagelig og kult treningstøy, x-life.no har utrolig mye kult og veldig funksjonelt treningstøy :) Jeg føler meg hvertfall mye bedre på trening om jeg liker tøyet jeg har på meg :gjeiper:

Sjansen for at noen strekker ut en hjelpende hånd til en som ser lost ut er liten. Hvertfall i min erfaring. De fleste er såpass opptatt med sitt eget, at de ikke en gang legger merke til at folk er lost. Sats på en flink veileder til å begynne med :)

Skrevet

Du må bare være streng med deg selv. Etter et par ganger i frivektsavdelingen vil du føle deg mer komfortabel neste gang du går dit, og neste gang, og neste gang :)

Om det får deg til å føle deg bedre, så invester i noe behagelig og kult treningstøy, x-life.no har utrolig mye kult og veldig funksjonelt treningstøy :) Jeg føler meg hvertfall mye bedre på trening om jeg liker tøyet jeg har på meg :gjeiper:

Sjansen for at noen strekker ut en hjelpende hånd til en som ser lost ut er liten. Hvertfall i min erfaring. De fleste er såpass opptatt med sitt eget, at de ikke en gang legger merke til at folk er lost. Sats på en flink veileder til å begynne med :)

Jeg er glad i fint treningstøy selv, så bruker rohnisch sin tights og en pen løpejakke ute.Men kan disse buksene også brukes inne sammen med en vanlig t.skjorte? Og Nike lunar eclipse 2, kan jeg bruke disse innendørs så lenge de vaskes av først?

Skrevet

Jeg er glad i fint treningstøy selv, så bruker rohnisch sin tights og en pen løpejakke ute.Men kan disse buksene også brukes inne sammen med en vanlig t.skjorte? Og Nike lunar eclipse 2, kan jeg bruke disse innendørs så lenge de vaskes av først?

Spørsmålet er vel heller hvorfor skulle ikke det gå?

Anonym poster: 0ae8255b282e1650046dab776107dc8a

• Liker 3
Skrevet

Lag treningsspillelister på ipoden, sett på sanger du vet får deg til å føle deg bra, og tenk på at de fleste som er på senteret heller ikke aner hva de driver med... Men seriøst, det er mye rart der ute! Så ingen forventer super teknikk og OL-løft :)

Ellers vil jeg råde deg til å ta en personlig trener-time eller to til å begynne med, for å få til teknikken såpass at du slipper å skade deg. Det hjelper deg også til å komme over den derre jeg-aner-ikke-hva-jeg-gjør-og-alle-syns-sikkert-jeg-ser-teit-ut-terskelen, for da får du et program å fokusere på og da har du øvelsene dine, som du vet hvordan du utfører. Da blir du mer selvsikker :)

Skrevet

Når jeg, som er 163 cm høy og 112 kilo trener på treningssenter, så kan du også.

Klart, jeg kunne alt om alle apparatene da (og heller ikke nå), men jeg spurte om hjelp. Fikk en veiledningstime og fikk satt opp et styrkeprogram som passer mine mål. Nå, 8 måneder etter at jeg begynte å trene, trener jeg 5 ganger pr. uke og stortrives.

Gled deg!

Anonym poster: 3e434882bd7fadda09b1e755932ff551

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor skulle ikke det gå?

Anonym poster: 0ae8255b282e1650046dab776107dc8a

Haha. Ja. Tenkte kanskje det fantes regler for inne-/utesko og at sko som er brukt ute ikke skal brukes inne.

Lag treningsspillelister på ipoden, sett på sanger du vet får deg til å føle deg bra, og tenk på at de fleste som er på senteret heller ikke aner hva de driver med... Men seriøst, det er mye rart der ute! Så ingen forventer super teknikk og OL-løft :)

Ellers vil jeg råde deg til å ta en personlig trener-time eller to til å begynne med, for å få til teknikken såpass at du slipper å skade deg. Det hjelper deg også til å komme over den derre jeg-aner-ikke-hva-jeg-gjør-og-alle-syns-sikkert-jeg-ser-teit-ut-terskelen, for da får du et program å fokusere på og da har du øvelsene dine, som du vet hvordan du utfører. Da blir du mer selvsikker :)

Takk! :) Jeg skal ha veiledningstime på fredag, så da får jeg i hvert fall sett meg litt rundt sammen med en som jobber der.

Når jeg, som er 163 cm høy og 112 kilo trener på treningssenter, så kan du også.

Klart, jeg kunne alt om alle apparatene da (og heller ikke nå), men jeg spurte om hjelp. Fikk en veiledningstime og fikk satt opp et styrkeprogram som passer mine mål. Nå, 8 måneder etter at jeg begynte å trene, trener jeg 5 ganger pr. uke og stortrives.

Gled deg!

Anonym poster: 3e434882bd7fadda09b1e755932ff551

Takk for motivasjon! :)

---

Dere motiverte meg faktisk såpass at jeg dro og tegnet medlemsskap i dag. Så nå er det ingen vei tilbake, kan ikke kaste nesten 600kr ut av vinduet hver måned!

På fredag skal jeg ha veiledningstime, er det noen som vet hva som skjer på disse? Bare en som viser meg rundt, forklarer hvordan jeg bruker de ulike apparatene og sånn?

Shit, jeg er egentlig ganske nervøs. Tenker at jeg kommer tl å sulle rundt der som en idiot og ikke tørre å trene effektiv i frykt for å gjøre noe feil. Så irriterende å alltid være redd for hva folk skal tenke om seg! :)

• Liker 3
Skrevet

Det varierer hva som skjer på veiledningstimene, noen ganger viser de deg bare rundt, forklarer hva som er hvor og hvordan en del av apparatene fungerer og hva som er viktig å huske på (type når du puster inn og ut, og hvordan du løfter ting fra gulvet). Andre ganger setter de opp et treningsprogram for deg, så kan du begynne litt med det og etterhvert kanskje ta en time med personlig trener.

Hvis du har tenkt å fortsette med utendørsjogging, anbefaler jeg deg å kjøpe et par innesko til senteret. Ihvertfall hvis du er som meg, og altfor lat til å vaske skosåler hele tiden.

Anonym poster: 97382a90f2d340337edd7b7d85c34f43

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg... Jeg har nylig meldt meg inn på treningssenter med de samme tankene. Jeg forstår meg ikke på alle apparater, jeg har mer enn jeg trenger (mer enn deg) og har i tillegg dårlig selvtillit. Alltid hatt det...

Men folk har ikke noe med hvordan jeg ser ut eller hva jeg gjør, om jeg er dårlig eller ikke. Jeg tror faktisk de fleste tenker positive tanker om andre som trener, for de ser man gjør en innsats for egen helse.

Og: Du skal ikke gifte deg med de som er der, skal du vel?:P

Nytten av å være der er også kjempestor, noe du vinner på for DIN del, DIN helse og kropp. Det er det viktige :)

Anonym poster: d935c78a97473cddb53da761b5f4623f

Skrevet

1: ALLE har vært nye på senter på et eller annet tidspunkt. Du kan begynne på mølla, og tro meg, det er ikke vanskelig. Tilsvarende er det alltid noen apparater man ikke kjenner til selv om man har vært der aldri så lenge. På mange apparater innstiller du to ting: vekten (med en vektpinne) og hvordan du sitter i forhold til apparatet. På de vanligste apparatene er det vanvittig enkelt, og jeg tror ikke folk følger med på hva du gjør... Hva er det verste som kan skje? At du må prøve litt? Tror du noen legger merke til det, og tror du i verste fall noen dømmer deg? Det spiller ingen rolle!

2: Det er massevis av mindre trente folk på et treningssenter. Alle der har ett felles mål: å holde seg i form. At du er der sier veldig mye positivt om deg, etter min mening. :) Jeg synes det er kjempesjarmerende i seg selv når jeg ser for eksempel overvektige menn på 50 som har på seg charter-shortsen og prøver ut senteret for første gang. Det er ganske mange psykologiske prosesser man skal gjennom først, særlig hvis det er lenge siden sist man har trent.

Anonym poster: b7bc952628dee61713867e0387562e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...