Gå til innhold

Sit-ups...

Fremhevede innlegg

Gjest Nathalie
Skrevet

Jeg bare lurer på om noen har peiling på en ting. Jeg har en STOR mage og prøver å fjerne den. Så nå har jeg begynt med sit-ups!! (Kjempestolt)

Jeg tar 600 sit-ups hver dag. Tar 200stk, pause, 200 til, pause og 200 til. Spørsmålet mitt er da: Hvor lenge må jeg regne med å vente før buksene mine blir for store i livet? Dvs. hvor lenge må jeg vente før jeg vil se at det hjelper??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nathalie. icon_smile.gif

Først: kjempebra at du har begynt å gjøre noe med "problemet" - sit-up's er bra.

Men. Siden du har mye fett rundt magen, så hjelper styrketrening lite. Du må bevege deg!

Løpe, sykle... hva som helst, for å brenne bort fettet. Styrketrening former kroppen, men "grunnlaget" må være der først - det vil si mindre fett.

Nå høres det jo ikke ut som om dine ambisjoner er sixpack akkurat, men mindre mage. Da vil jeg tro du får store resultater ganske fort om du begynner å bevege deg mer.

Sit-up's kan du ta i tillegg om du vil.

Men har du trent mye før - er du veldig sterk i magen? Hvis ikke vil jeg påstå at du kanskje ikke har riktig teknikk.

Det er ikke så viktig å ta flest mulig, men å gjøre det på riktig måte, og ikke spare seg. Da bruker du mindre tid med bedre resultater.

Du spør hvor lenge du må vente til buksene blir store i livet - uten fettforbrenningstrening må du nok vente forferdelig lenge. icon_smile.gif

Om du begynner med dette derimot, tipper jeg du ser resultater etter noen få uker.12

Skrevet

Gode råd Amanda!

Ang teknikk: Ta dem sakte opp og sakte ned. Opp til du har rullet/løftet ryggen til kun korsryggen er ned e, ned igjen til skulderbladene er NESTEN i gulvet, opp igjen.

Dersom du klarer det: Prøv å "vippe" bekkenet ned når du tar dem, dvs at korsryggen holes nede hele tiden, det skal ikke være noe luft mellom kroppen/ryggen og gulvet, da får du god konakt med nedre del av magen også.

Gjest Nathalie
Skrevet

Heisann, og takk for svar!

Nå har det seg sånn at jeg beveger meg masse, så jeg er i relativt god form. Jeg har en veldig aktiv jobb, og går en del turer, både lange og korte, ellers også.

Jeg har teknikken inne, så jeg vet at jeg tar sit-ups på riktig måte. Det er det ingenting i veien med.

Det er riktig at mitt mål ikke er å ha sixpack, men en fastere mage uten bilringer.

Jeg har ikke drevet med sit-upsene i mer enn ca. 2-3uker, men utålmodig som jeg er, så vil jeg helst begynne å se resultater snart!!

Men takk for svar!

Gjest Anonymous
Skrevet

Høh, jeg skjønner ikke disse situps greiene. Har sett det før her inne, slike vannvittige mengder sit-ups. Føler selv at jeg har ganske veltrent mage, type jente-sixpack (og jeg er 29, så jeg er ganske stolt) men jeg er ikke i nærheten av noe slikt som 600 sit ups. pleier å ta tre serier med 15!!! og tilsvarende mange skrå + noen andre øvelser. derfor kan jeg ikke begripe hva slags muskler dere andre har i magen, eller om det er jeg som gjør øvelsene helt feil? gjør dem ikke sååå sakte heller.

Skrevet

Anonym:

med fare for å tråkke på tær her, så tenker jeg som deg.

Jeg tror kanskje de som trener færre sit-ups tar MAX i, under hele øvelsen, og dermed klarer seg med færre repetisjoner.

Det er riktignok min egne lille teori, men jeg kan ikke forestille meg en mage som bankes av 600 knallharde repetisjoner hver dag!

Greit nok om noen mener det fungerer for dem selvsagt, men jeg hadde hverken hatt lyst eller tid (måtte droppet KG da eventuelt icon_razz.gif) til å bruke så mye tid når det gir resultater med færre.

*ellers meget imponert over jernmager*12

Gjest Nathalie
Skrevet

Du tråkker ikke meg på tærne, for jeg hører på hva andre har å si.

Jeg lurer på om kanskje noen har misforstått... Jeg tar IKKE 600 sit-ups på en gang!! Er du gæren! Det er vel umulig!!

Jeg tar kun 200 om gangen, og jeg tar i det jeg klarer! Kanskje er jeg mer utholdende enn noen andre? Jeg føler iallfall selv at jeg tar i så godt som JEG klarer når jeg tar dem, og jeg vet jo at jeg har riktig teknikk. Men jeg holder ikke mellom hver, jeg tar opp og ned sakte. På slutten av de 200 jeg tar, så går det nok en del fortere enn på de første 100-150, men jeg føler at hvis jeg ikke tar såpass mange så har jeg ikke gjort nok!

Uansett, som jeg har skrevet tidligere, så er jo ikke poenget hvor mange du tar, men hvor sliten du er når du er ferdig! Hvis du tar 200 og ikke er sliten og ikke virkelig kjenner det i magen, så er det jo ikke noe poeng med det. Jeg føler jeg må presse meg til 200 om gangen, for at det virkelig skal svi. Jeg blir litt overrasket over at ingen andre tror de greier det. Jeg har jo vært hos fysioterapeut (av andre grunner) og da lærte jeg hvordan jeg skal ta sit-ups på riktig måte. Så derfor vet jeg at jeg gjør det riktig.

Med fare for å tråkke på tær, ja... Er det ingen andre som greier det hvis de ikke holder mellom hver gang?

(Jeg vet man egentlig skal holde, men jeg velger heller å ta flere. Så lenge man kjenner det har jeg lært at det ikke spiller noen rolle)

Skrevet

600 !!!

Går nok helt sikkert greit det da, men jeg tror det lønner seg å variere med øvelser som gjelder for magen.

Jeg er puls-insuktør og er instruktør for step med styrke.

Jeg pleier alltid å legge opp et program som tar alle musklene, de skrå, bekkenbunnsmusklene osv.

Hvis jeg var deg så ville jeg ta alle musklene på magen!!

Hilsen icon_smile.gif lillemor icon_smile.gif

Skrevet

Ang teknikk er det utrolig mange varianter der ute, også når det gjelder samme øvelse, som gjør det tyngre/lettere å ta dem.... dvs: Jeg har aldri klart 200 sit pus med min teknikk, og jeg trente 20t uka før... Som instr på rehabilitering har jeg lagt opp progr sli at de trener ca så mye (på en gang). KOmmer mye an på hvormye bevegelse en tar. Når en tar i, dvs at det brenner skikkelig rundt 20, har en tendens til å trene opp 6-packen, mens en blir fastere og mer utholdenende på andre måten (bl.a)

Men flere øvelser/varianter vil jeg også anbefale.

Ellers som nevn: Muskler ligger under et fettlag hos oss, som ikke forsvinner/blir til muskler...

icon_smile.gif

Gjest Nathalie
Skrevet

Lasse!

Det virker som om du har god peiling på dette. Målet mitt er ikke å få six-pack, men å få en fastere mage. Hvis jeg forsto deg rett, så er den varianten av øvelsen jeg tar den som gjør deg fastere i fisken? Eller misforsto jeg?

Jeg blir litt usikker på dette her nå... For jeg vet at hvis jeg tar hver sit-ups saktere og holder lenger på hver, så vil jeg bli mer sliten. Men jeg velger altså å heller ta flere og ikke holde så lenge. MEN.. Jeg blir usikker om hvordan det kan holde å ta kun 20stk.. Det kan da vitterlig ikke hjelpe? For et par år siden drev jeg også med sit-ups, og da gjorde jeg det på den "ideelle" måten, altså holdt lenger og tok dem saaakte. Men jeg ble jo ikke SÅ sliten av 20 likevel! Mener du at det holder med 20? Hvor mange serier med 20 repetisjoner skal man ta i løpet av en dag, da? Tok du helt opp? (Det har fysioterapeuten sagt til meg at man ikke skal gjøre hvis man ikke har god rygg, for det er ikke så bra for ryggen) Jeg tar ikke helt opp, for jeg har en ganske "vrang" rygg.

Men, siden du er rehab. instr., kanskje du kan foreslå hvordan jeg skal gjøre det?

Altså, hvor mange repetisjoner om gangen og hvor mange serier? Hvor lenge skal jeg holde på hver, og hvor høyt opp skal jeg?

Blir glad for svar fra deg, Lasse!

(Har nesten begynt å angre på at jeg skrev dette innlegget, for det er tusen forskjellige svar og alle tror de vet best... Jeg blir totalt forvirra!!)

Håper på svar fra LASSE...

Skrevet

hehe ikke meningen å stresse deg!

20 rep kan tas fra 3-10 serier alt etter hva en vil...

20 på DEN måten hjelper ja, også uten å få store ruter,må bare ta dem sakte, holde ogta kort pause (får da mye melkesyre)

Jeg tok vel 200 om dagen, var helt kjørt, og var utrolig godt trent på den tide (sukk icon_smile.gif )

Du burde ta dem sakte fordi det er måten de jobber på til daglig (for å trene dem på den måten de skal virke på) altså statisk for det meste (statisk betyr uten bevegelse)

Dersom du "skyter halen i været"/vipper bekkenet/korsryggen ned mot gulvet blir det tyngre.

Din måte er helt fin den, men tar mye lengre tid.

Du tar dem helt riktig ikke helt opp.

Det var litt kort, men jeg går nå, og kommer ikke tilb. før onsdag (tror jeg)Lurer du på mer: send en i personlige meldinger til meg icon_smile.gif

No Worries!

Skrevet

Glemte: Ta den opp til korsryggen er fremd nedi bakken, hold to sek, ned igjen (like sakte) til rett før skulderbladene er nede, men ikke i kont (det er da fremd bellastn/spenn i magen, opp igjen. Ta så mange du klarer, del det på to og ta 3 serier.

Du kan også ta de skrå med åå søke venstre albu mot høyre kne og motsatt.

Håper det hjalp litt.

Du gjør uansett ikk noe FEIL. Men du får mer effekt over kortere tid (bruker kortere tid) meed å ikke ta 200 om gangen)

Vh Lasse

Gjest Anonymous
Skrevet

det som er poenget er jo at du skal kjenne at det strammer , og at du føler det er tungt...

Gjest Nathalie
Skrevet

Akkurat, Anonym! Det er det jeg har prøvd å få fram hele tiden icon_smile.gif Folk har hengt seg opp i hvor mange sit-ups jeg tar, men det var jo ikke det som var spørsmålet mitt til å begynne med... Takk for at det endelig er noen som er enige i at poenget er at man kjenner det! Da er det uvesentlig hvor mange man tar eller hvordan man tar det... Det er nå min mening...

Skrevet

On 2002-06-02 15:06, anonym wrote:

det som er poenget er jo at du skal kjenne at det strammer , og at du føler det er tungt...

På en måte ja på en måte nei...

All bevegelse er trening... Men dt kan gjøres mer og mindre effektivt... Det kommer også an på hva en vil: Få muskler som syns, eller muskler som holder deg oppe og frisk og rask gjennom en slitsom dag (og DET er jo det vo alle egentlig trenger, derfor er 20 rep. kun for lite...)

Dersom en gjør de for fort og "tar sats" må en også ta flere før en kjenner noe...Derfor bedre å gjøre dem riktig teknisk.

Jeg henger meg ikke opp i antallet her, men gir kun råd om hvordan ta dem slik at økten blir best mulig etter ønskene/formålet på kortest tid.

icon_smile.gif

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette med antall, selv er jeg kake etter 3x15 nemlig. Men kan det være slik at forskjellige folk har forskjellige muskeltyper i magen? Akkurat som maratonløpere har overvekt av en annen muskeltype enn sprintere, dette er vel til en viss grad medfødt, selv om det selvfølgelig kan trenes opp. Men kan det være slik med magemusklene også? Det ville jo forklart hvorfor vi som tar 50 og dere som tar flere hundre aldri ser ut til å forstå hverandre.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Har svart på dette med sit-ups før, men igjen:

Du kan ta situps til du blir blå i trynet uten at det hjelper i det heletatt hvis du ikke gjør det riktig!! Press korsryggen i gulvet hele tiden, den skal IKKE løftes fra gulvet! Ta 15x3 repetisjoner + skrå og legg til en øvelse for nederste del av magen (ligg feks på rygg med beina i været og løft rompa). Dette hjelper. Men husk at det kun strammer musklene, det fjerner ikke eventuelt fett i området!

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Og en ting til: Husk å også trene ryggen. Da får man bedre holdning, noe som gjerne gir flatere mage også. (den virker flatere).

Skrevet

Så ingen forståelse for teorien om at dette kan variere fra person til person?

En maratonløper vil jo få effekt av maratonløping selv om han ikke får sprintermuskler. Men magemusklene stiller vel i særklasse, litt annerledes med tøying osv.

Jaja, jeg vet ikke jeg, bare kom på en teori sist jeg lå og led med mageøvelsene mine. :)

Gjest Lasse ikke innlogget
Skrevet

Kan høres logisk og fornuftig ut! . Men det er nok feil :)

"vanlig" musklatur består av type 1 og type 2 fibre, altså sene/utholdende og raske fibre. Hvor mye som er av hver avgjør jo "kvaliteten" til muskelen.

Men mage og ryggstrekkere er utholndende, fordi de må være det_ for alle.... Vi er alle oppe og går mesteparten av dagen....

At noen klarer 200 kommer an på teknikk....

At en kan trene til en blir blå uten NOEn gevinst er også feil. All bevegelse /trening en blir sliten av til slutt vil jo gi en viss gevinst, men kvaliteten er noe annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...