AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Hei! Er det noen her med innekatter? Pleier dere å lufte dem? Trenger de å luftes? (Innekatt: Delvis at de ikke går ut/har mulighet til være ute alene. Iallefall det jeg tror at det betyr.) Anonym poster: 48bad585b6463d50186f0488f0fedfa4
Skjønningen Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Hei! Ja, det har jeg. Den er ute av og til på sommeren, men da bare på terassen vår eller i hagen og under oppsyn. Ut over det er den ikke ute i det hele tatt, og den maser aldri på å bli sluppet ut. Vi har prøvd å ha henne i bånd et par ganger men det kan hun rett og slett ikke fordra, så da gjør vi det slik i stedet for. Innekatter trenger ikke å luftes, men jeg unner henne en liten tur ut i ny og ne, så lenge jeg passer på henne og sørger for at hun ikke går for langt bort fra meg. Det som er med katteraser som er spesielt egnet som innekatter er at de ofte har andre væremåter enn vanlige gatemixkatter. De kan f.eks. logre med halen (noe som inviterer til bråk hos andre katter), de er ikke like smidig bygd, og noe annet viktig å tenke på er at man klipper klørne på innekatter (dvs. de kan ikke forsvare seg mot andre katter eller klatre opp i trær f.eks. for å beskytte seg selv mot farer).
pratsom Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Min nåværende katt var inne i over ett år før han ble utekatt. Vi hadde han ute noen få ganger, men da hadde vi han i bånd (noe som ikke funket like bra alltid) enkelte ganger uten bånd men med oppsyn. Tror nok katten klarer seg greit uten å luftes, da den strengt talt ikke vet om noe bedre, og har det greit nok inne. Innekatter får jo ikke rast fra seg på samme måten som utekatter, så innekatter har som regel en halv time om dagen der de kan virke litt "gal", og springer av seg energien på den måten. (kommer jo litt ann på rasen osv) Noe annet som er viktig med innekatter er å klippe klørene, siden de ikke får slipt den på noen normal måte, og klorestativ er som regel ikke tilstrekkelig.
Evitas Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Vi har bygd luftegård til våre katter. Der er det trygt og godt <3
Gjest Blubberella Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 Ja jeg har to innekatter. Den ene er rasekatt og har vært innekatt hele livet. Han har bare blitt luftet i bånd ute av og til. Den andre pusen var opprinnelig utepus men forsvant i et helt år og er ikke lenger så veldig gira på å gå ut. Hun får gå ut om hun vil, men hun vil nesten aldri. Jeg har tenkt å etterhvert skaffe luftegård til dem og evt en kattedør til den som kan slippes løs ute, for jeg vil jo gjerne gi dem sjansen til å få litt frisk luft innimellom.
CathFoto Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Jeg har tre innekatter, en hellig birma og to huskatter. Vi har innglasset veranda som de bruker når de vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå