Karmosin Skrevet 7. september 2012 #21 Skrevet 7. september 2012 Tips om skovedlikehold Det er en del produktpushing på den siden, ikke bry deg om det. Det viktigste du trenger å vite om produkter er at impregneringsspray ikke må inneholde silikon hvis den skal brukes på ruskinn/semsket skinn/nubuck. Børsting av sånt kan du godt gjøre med en neglebørste, du må ikke kjøpe en spesialbørste. Flekker kan du fjerne med viskelær. Jeg er en sånn som elsker spesialprodukter, så jeg har noe så tåpelig (men kjekt og fint, da...) som et nubuckverktøy, med skrape, børste og viskelær på ett håndtak. Det trenger du ikke! Ikke fullt så produktorienterte tips, som dog ikke nevner det med å børste opp skinnet.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #22 Skrevet 9. september 2012 Forstod veldig lite av dette for å være helt ærlig. Hvorfor trenger en å børste skoene/læret? Og skal en gjøre det ofte? Og er den skoen jeg linket ruskin/semsket skinn/nubuck? Er som sagt veldig lite lærd når det kommer til denne typen ting Fant noen finsko, kunne dere sagt hvem dere tror passer best til en grå dress? http://www.brandos.n...-1029-hz/a45397 http://www.brandos.n...-380-tan/a53322 http://www.brandos.n...8-brandy/a43037 http://www.brandos.n...-tobacco/a49532 http://www.brandos.n...io-brown/a39321 Kommer til å kjøpe dress også har jeg funnet ut, men ikke med en gang. Skal begynne å trene igjen så vil ha en stabil vekt før jeg kjøper noe Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Gjest Lille-pus Skrevet 9. september 2012 #23 Skrevet 9. september 2012 (endret) Prismessig ligger de skoene fra brandos tildels litt over prisen på disse Clarks'ene var fine, men jeg ville vært litt skeptisk til grå dress..... Kommer selvsagt alt ann på hvilke sammenhenger dressen og skoene skal brukes Min Ecco-lenke er litt mørkere og ikke egnet til en lys grå dress (da er sort mye bedre). Jeg har tenkt kontor-bruk på dagtid nå Edit: Semskede sko bør bøstes med jevne mellomrom ja. Både for å børste ut 'gørr' og for å få frem den delikate semskede overflaten på nytt. Semsket skinn er svært sensitivt for fukt, så de må impregneres før de brukes første gang, - og senere med jevne mellomrom. Semsket har ikke lenger den glatte beskyttende overhuden i læret og er derfor mer utsatt for både fukt og skitt Endret 9. september 2012 av Lille-pus
Wonders Skrevet 9. september 2012 #24 Skrevet 9. september 2012 Personlig liker jeg ikke klikk klakk sko til hverdags på menn. Bruk noe mykt i stedet. Dockers; God gummisåle, demping, lær inni og utenfor, ortopediske såler som ikke er utagbare. http://www.dockersshoes.com/catalog_viewall.aspx?c=258 eller uten knyting, som er like pent, og enklere. Lloyd, tyske, har mye bra. Ja det koster, og du har dem i mange år...http://www.lloyd-shoes.com/collection/lloyd-shoes-men.php?s=sports&ppt=36 Ecco er alltid en vinner
Wonders Skrevet 9. september 2012 #25 Skrevet 9. september 2012 I Lille Grensen Sko kan du få god opplæring og produkter som ikke inneholder silikon. Kiwi.produktene er sterke og kan lage stygge sjolder. Boston er best, drøyest og tryggest. Inprignering hver 14. dag om det regner mye, enten med Boston Rainguard all over, eller min aller beste favoritt; holder skinnet mykt og vannavstøtende som Gore Texx (som bare er en tynn membran inni skoen)
Gjest Filleproletiet Skrevet 9. september 2012 #26 Skrevet 9. september 2012 Personlig bruker alltid joggesko. Det passer min stil, og med gamle toppidrettsknær er alt annet en killer for knæra. Til nød kan jeg bruke ecco-sko, og de har endel fine,sporty og ganske komfortable sko til rundt tusenlappen.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #27 Skrevet 10. september 2012 Så om jeg kjøper sko i semsket skinn må jeg børste dem, og impregnere hver 14 dag? Tror jeg går for svart dress og svarte dresssko, var for mye stress å finne noe jeg kan bruke til begge deler. Tror jeg kjøper denne skoen: http://www.brandos.n...2-tbrown/a49590 Er Sebago et greit merke? Og hva av arbeid må jeg gjøre for å holde de ved like? Står dem er av skinn, er det da børsting/impregnering? Litt offtopic: hvordan unngår jeg at skoene begynner å lukte med en gang? Skal kjøpe et billig par og ha på jobb slik at jeg ikke sliter/stinker ut de dyre med en gang. Hvilke andre ting kan en gjøre? Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Sails Skrevet 10. september 2012 #28 Skrevet 10. september 2012 (endret) Sko i semsket skinn på impregneres så fort de kommer i hus, og etter det kan du impregnere dem rundt en gang i måneden og de vil holde seg fine (sett at du børster dem nå og da, noe som tar rundt 30 sekunder). Semskede sko skal uansett ikke brukes i regnvær, så ser ikke hvorfor en skal gjøre det hver 14. dag. Det er kun for å være sikker på at de ikke tar skade dersom det plutselig skulle komme en liten regnbyge på en ellers solfylt dag, at man impregnerer dem nå og da. Sebago er absolutt et bra merke, og de skoene så jeg ingenting galt med. Kjør på! Slike sko er det ikke nødvendig å gjøre for mye med. Du kan spørre etter en enkel krem (eventuelt spray, ser ikke om det er glatt eller nubuck skinn) i skobutikken til som du kan legge på nå og da, men det er det. Tross alt fritidssko og ikke pensko. Du unngår lukt i skoene ved å ha flere av dem, så du lar vært par hvile 2-3 dager før du bruker dem igjen (da vil de også vare fem ganger så lenge). Hvis ikke finnes det diverse sprayer på skobutikken du kan kjøpe. Bare spør etter noe som fjerner lukt, men av erfaring gjør ikke disse særlig stor nytte når skoene begynner å bli velbrukte. Går du ofte i begravelser? Nei? Hva skal du med en svart dress i så fall? Kjøp en mørk marineblå en eller grå i stedet for, så har du en dress du kan bruke til absolutt alle anledninger i stedet for en som kun skal brukes i begravelser. Når du skal bestemme deg for å kjøpe penere sko, ber jeg deg på mine knær om å ikke handle fra Brandos, men nettbutikken jeg linket til tidligere. Du får ekte håndlagde sko som vil vare evig nærmest med riktig vedlikehold til samme pris som du får fra det utrolig stygge og patetiske utvalget Brandos har i samme prisklasse. Endret 10. september 2012 av Sails 3
*Numi* Skrevet 11. september 2012 #29 Skrevet 11. september 2012 Jeg ville heller anbefale deg Sneaky Steve enn Sebago når du først er i den prisklassen. Men det er fordi jeg synes de er mer stilrene og tøffe. Vet ikke noe om Sebago som merke.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #30 Skrevet 11. september 2012 Mener det var noen her inne som sa at en ikke kunne bruke grå dress til noe Sail, derfor jeg gikk litt bort ifra det. Om jeg skulle hatt en grå dress, burde jeg kjøpe dressen eller skoene først? Og hvor bør jeg kjøpe dress? Har kun kjøpt på Dressmann før.. Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Sails Skrevet 11. september 2012 #31 Skrevet 11. september 2012 Personen som har sagt det vet ingenting. Svart kan ikke brukes til noe. Grått og blått fungerer fint i nesten alle settinger, så ikke tenk på det. Hvis du vet nogenlunde hvilken farve du skal ha på dressen så er det bare å kjøpe skoene. Leste at du har en grå dress med svarte striper allerede, så jeg ville anbefalt en mørk marineblå en dersom du har planer om å kjøpe en ny en. Altså, personlig synes jeg at man skal holde seg unna dressmann for alt det er verdt. Det er billige dresser og det ser enkelt ut, så jeg forstår populariteten, men jeg ville ikke kalt det dresser. En dress er kanskje det viktigste og mest avanserte plagget du har i garderoben, og en dressmann dress klarer ikke nå opp til kravene det medfører. Snittet deres er helt forferdelig og kvaliteten er bånn. Det finnes svært mange gode alternativer som ikke er mer enn 1000-1500 kroner dyrere, og trumfer dressmann på alle punkter. Houseofsingles er en av dem. Ordentlige dresser med et pent og moderne snitt, veldig bra kvalitet (i forhold til den forsåvidt rimelige prisen) fine farger og dersom noe ikke sitter som det skal så fikser de på det gratis. Om du ikke visste det, så er skredderarbeid som regel ganske dyrt, og det er umulig å finne en dress som sitter som et skudd rett fra butikken, så det trengs alltid. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #32 Skrevet 11. september 2012 Dressen jeg hadde var visst svart med gråe striper Husket visst omvendt. Ser at butikken du viser til ikke har butikk her i Rogaland :/ Så får kjøpe meg dress enten når jeg muligens skal bort en tur til Oslo senere i år eller når jeg flytter neste år. Butikken du linka til tidligere med sko, sender de til Norge? Har ikke mulighet til å reise til utlandet bare for å kjøpe sko Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Sails Skrevet 11. september 2012 #33 Skrevet 11. september 2012 Ville fremdeles anbefalt en mørk marineblå en. Det er nesten et must i enhver herregarderobe Ah, du bor i Rogaland, ja. Dersom jeg var deg hadde jeg opprettet en tråd her og spurt om det finnes noen plasser i området ditt som har et greit utvalg med dresser til en rimelig pris. Hvis ikke er det jo selvsagt bare å vente til du skal til Oslo. Herring-shoes sender til Norge, ja. Har handlet derfra flere ganger før, helt knirkefritt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #34 Skrevet 11. september 2012 Har du eksempler på marineblå dress? Høres ikke pent ut Liker godt grått. Og hvilken farge sko har en til blå dress? Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Sails Skrevet 11. september 2012 #35 Skrevet 11. september 2012 Det har jeg. Hvis du titter litt på disse linkene: Ralph lauren og J crew, så ser du hvordan en standard marineblå dress ser ut. Bildene i spoilertagen er litt mer til inspirasjon med diverse kombinasjoner. Blant dressene du ser der er det litt forskjellige stoffkvaliteter, farger og stilarter, men fargen er lik. De du ser i linkene er ganske representativt for hva du vil finne her i Norge. Kan være litt lurt å lese denne artikkelen fra GQ. Er ikke alt som står der som er riktig, men når det gjelder mål, hvordan den skal sitte, antall knapper etc. så er den ganske informativ. Du kan selv velge mellom svarte og brune sko. Personlig synes jeg brune helt klart er best til marineblå dress, og jeg har en relativt stor hær av herreklær interesserte bak meg når jeg sier det. Svart er det mest formelle, og passer derfor ganske dårlig med jeans og v-hals f.eks. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe noen mørkebrune om du kun skal ha étt par. Disse f.eks i dark brown calf er et ganske godt valg. Mørke enkle captoes er det såpass formelt at det fint kan bytte plass med svart i de fleste settingene der det kreves. Prisen er kanskje ikke helt hva du ønsker med tanke på budsjettet ditt, men du må huske på at dette er utrolig bra sko som kan vare i ti år minst med litt vedlikehold, og sett i forhold til resten av kvalitetspensko-verdenen så koster de så og si ingenting.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #36 Skrevet 12. september 2012 Nja, skeptisk Men takk for eksemplene Skoene var veldig fine derimot, tror jeg kjøper dem når jeg har råd. Vil de passe en grå dress også? Du skrev om en link til GQ men ser den ikke. Anonym poster: 7cd4246cd1b3c0881e77d024ab30c862
Sails Skrevet 12. september 2012 #37 Skrevet 12. september 2012 Ups, glemte linken. Her er den. Opp til deg det, selvsagt. Mørk grå dress kan være like så fin (men husk å unngå striper). Skoene vil passe til det også.
Pene sko... Skrevet 13. september 2012 #38 Skrevet 13. september 2012 (endret) Det er for øvrig gode tilbud på dresser hos malford of london as we speak. De har det som ser ut som 70% avslag på dresser fra RL og Gieves & Hawkes. Størrelsene er veldig utplukket, men du kan være heldig. Gieves & Hawkes er en meget kjent butikk og respektert skredderhus i den berømte gaten Savile Row. Endret 13. september 2012 av Pene sko...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå