Gå til innhold

Spørsmål angående nettbrett og mobiler

Anbefalte innlegg

Gjest Trappetroll
Skrevet

Jeg er ekstremt lite teknisk, men siden jeg har fått hjelp her inne før til å blant annet finne meg ny data (Er superfornøyd!! Takk for hjelpen til dere som hjalp meg med det :) ) så spør jeg dere om litt andre ting som jeg lurer på også..

1) Hva er poenget med et nettbrett? Hva bruker man det til? Såvidt jeg har skjønt så er det jo litt som en data blandet med en mobil bare mye lettere å dra på? Eller er jeg helt på viddene?

2) Hvilke nettbrett er bra? Hva ser man etter i et nettbrett?

Synes bare det ser litt kult ut å dra fram et sånt et, om jeg har bruk for det er et annet spørsmål.. :fnise:

Så har jeg også noen spørsmål angående ny mobil. Jeg vurderer da å kjøpe meg Samsung Galaxy SIII, men spørsmålet er om jeg burde vente til iPhone 5 eventuelt kommer ut? For jeg kjøper heller SIII enn iPhone 4S. Men burde jeg vente eller bare hoppe i det og kjøpe Samsungen? huh.png

Takk for all hjelp! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Man kan bruke det for eksempel surfing fra sofaen, fjernkontroll til TVen, fjernkontroll til musikken på PC/lydnalegg, se på film/YouTube, oppdatere Facebook/Twitter....ja, det blir som en mobil med større skjerm :P

2) Selv har jeg et Samsung Galaxy Tab 2 10.1 som med noen få modifikasjoner blir like rask og smooth som en iPad 2/3. De fleste er vel opptatt av skjermstørrelse, oppløsning og hvor raske de er (cpu, ram, gpu).

Jeg ville gått for S3-en. Men nå er jeg veldig glad i Android fordi man har mye større mulighet til å endre på ting og skreddersy ting slik man vil ha det. Dersom du er glad i minimalisme og enkelhet, så hadde jeg gått for iPhone 5.

• Liker 2
Skrevet

1) Man kan bruke det for eksempel surfing fra sofaen, fjernkontroll til TVen, fjernkontroll til musikken på PC/lydnalegg, se på film/YouTube, oppdatere Facebook/Twitter....ja, det blir som en mobil med større skjerm :P

Da bør man vel strengt tatt ha ett ir-øye på brettet? Ellers er man vel prisgitt at TV har innebygd en eller annen form for styringsmulighet via nettverket?

Skrevet

Ja det må man selvsagt ha, Galaxy Tab 2 har det ;)

Skrevet

Ja det må man selvsagt ha, Galaxy Tab 2 har det ;)

Ok.

Hvor mange har dette, egentlig? Er det vanlig på de fleste? Er ikke helt inne på hardwaren på markedet.

Gjest Trappetroll
Skrevet

Tusen takk for svar! :smilorange:

Må nok ta opp til vurdering hvorvidt jeg faktisk trenger et :P Men kult er det!

Har litt sansen for Asus, er Asus sine nettbrett bra? Eller er samsung og iPad best?

Har en følelse av at jeg ender opp med Samsung SIII ja ;) Igjen, takk for hjelpen! :smilorange:

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg har en stor tung laptop og telefon med liten skjerm, bruker padda mi når jeg er ute og farter, sitter på bussen, på cafè o.l

Syns det er mere behagelig enn å myse på telefonen :)

Gjest Trappetroll
Skrevet

Jeg har en stor tung laptop og telefon med liten skjerm, bruker padda mi når jeg er ute og farter, sitter på bussen, på cafè o.l

Syns det er mere behagelig enn å myse på telefonen :)

Det skjønner jeg! Har en 15" selv, og er litt kjipt å dra den med seg halve verden rundt bare for å sjekke facebook og lese nettaviser og sånt. :)

Men kan man bruke worddokument eller notat eller noe sånt på dem? Kan man laste ned film og se på nettbrettet? Eller må man se på internett?

Skrevet (endret)

Ja, du kan fint åpne dokumenter som word, excel, txt-filer osv. Du kan også overføre filmer og serier direkte til brettet, så du ikke trenger å være koblet til internett for å spille de av.

Det finnes oftest to utgaver av nettbrett, en utgave med kun WiFi og en utgave med både WiFi og 3G. Sistnevnte lar deg sette inn et simkort slik at du kan være på nett via mobilnettet. Dette koster selvsagt penger (krever abbonement hos operatør på lik linje med mobiltelefon).

Endret av TMB
Gjest Trappetroll
Skrevet

Ja, du kan fint åpne dokumenter som word, excel, txt-filer osv. Du kan også overføre filmer og serier direkte til brettet, så du ikke trenger å være koblet til internett for å spille de av.

Det finnes oftest to utgaver av nettbrett, en utgave med kun WiFi og en utgave med både WiFi og 3G. Sistnevnte lar deg sette inn et simkort slik at du kan være på nett via mobilnettet. Dette koster selvsagt penger (krever abbonement hos operatør på lik linje med mobiltelefon).

Åå, men hvis jeg har filmer på dataen f.eks. hvordan får jeg det over på nettbrettet? (Hjelp jeg er blåst, unnskyld!) Via USB eller minnepenn eller?

Åja, men det holder vel egentlig med bare wifi? :)

Skrevet

Jeg har iPad 2 isteden for pc, å er strålende fornøyd!

Jeg er langt i fra teknisk selv, men jeg har falt helt for padda mi :D

Skal du ha filmer på iPad, må du leggene over i iTunes å synkronisere de over.

Apple sin iPad er jo ledene innen for nettbrett, men jeg skal ikke si noe negativt av de andre, for de har jeg vel egentlig aldri prøvd.

Eneste som er litt irriterende med iPad er at jeg ikke kan ha Java/Flash. Skal jeg kjøpe noe på nettet å må via nettbank, blir det fort problematisk.

Men ellers elsker jeg den, utrolig kjekt. Visste ikke hvor mye jeg trengte ett nettbrett før jeg fikk det :D

Skrevet (endret)

Åå, men hvis jeg har filmer på dataen f.eks. hvordan får jeg det over på nettbrettet? (Hjelp jeg er blåst, unnskyld!) Via USB eller minnepenn eller?

Åja, men det holder vel egentlig med bare wifi? :)

De overføres via USB (kan igså overføres via nettverket ditt men det tar jeg ikke nå).

WiFi holder i massevis for meg i hvert fall. Dersom du skulle trenge nett utenom WiFi en gang så har de fleste nye mobiler mulighet til å lage et WiFi ut i fra 3G uansett.

Endret av TMB
Skrevet

Jeg bruker laptop til spilling, men syns denne blir for tung å dra med seg på hytta, til soverommet osv når jeg vil surfe, se på serier o.l

Da må jeg ha med meg ladekabelen som i seg selv er et ork å drasse på.

Mye greiere med nettbrett da :)

Kan bruke mobilen selvfølgelig, men da stns je ofte skjermen blir for liten til å se filmer og serier.

Skrevet

Jeg bruker iPaden til alt jeg før brukte laptop til, bortsett fra ting som krever BankID. Da jeg kjøpte den var det ikke så mange reelle alternativer til Apples nettbrett, men når jeg en gang må ha et nytt kommer jeg til å vurdere utvalget nøye, det er ikke gitt at det blir Apple i neste omgang. Har dessverre ikke konkrete tips akkurat nå, det er en stund siden jeg tok en kikk på markedet. Samsung Galaxy Tab 2 10.1 og Asus Transformer Prime er vel det jeg kan huske jeg har siklet på for ikke lenge siden.

Motivasjonen min for å kjøpe den var nok mye å sitte behagelig i sofaen mens jeg surfer :fnise:

Det var litt overraskende for meg at den skulle bli så nyttig i jobbsammenheng (møtenotater, tekstbehandling, presentasjoner, regneark, webredigering) som den har vist seg å være, jeg trodde jeg kjøpte en leke. Jeg har eksternt tastatur til den, og det gjør jobbingen mye enklere, men jeg klarte meg lenge med skjermtastaturet.

WiFi holder fint for meg. Er jeg uten åpent trådløst nett bruker jeg mobilen til å lage et oppkoblingspunkt for iPaden, det er enkelt som bare det.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Jeg bruker iPaden til alt jeg før brukte laptop til, bortsett fra ting som krever BankID. Da jeg kjøpte den var det ikke så mange reelle alternativer til Apples nettbrett, men når jeg en gang må ha et nytt kommer jeg til å vurdere utvalget nøye, det er ikke gitt at det blir Apple i neste omgang. Har dessverre ikke konkrete tips akkurat nå, det er en stund siden jeg tok en kikk på markedet. Samsung Galaxy Tab 2 10.1 og Asus Transformer Prime er vel det jeg kan huske jeg har siklet på for ikke lenge siden.

Motivasjonen min for å kjøpe den var nok mye å sitte behagelig i sofaen mens jeg surfer :fnise:

Det var litt overraskende for meg at den skulle bli så nyttig i jobbsammenheng (møtenotater, tekstbehandling, presentasjoner, regneark, webredigering) som den har vist seg å være, jeg trodde jeg kjøpte en leke. Jeg har eksternt tastatur til den, og det gjør jobbingen mye enklere, men jeg klarte meg lenge med skjermtastaturet.

WiFi holder fint for meg. Er jeg uten åpent trådløst nett bruker jeg mobilen til å lage et oppkoblingspunkt for iPaden, det er enkelt som bare det.

Samme her.

Kunne ikke rettferdiggjøre det for meg selv å bruke 1000 kr ekstra på 3G når jeg i utgangspunktet ikke har særlig med penger. Har aldri trengt noe annet enn WiFi uansett.

lagt til: jeg har bare 16gb versjonen, jeg bruker ikke padda til tungt arbeid som må lagres og tar mye plass så det holder i massevis for meg. Filmer ser jeg forresten på youtube, er en god del filmer og serier som er lagt ut der.

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Hadde Ipad 2 i et par uker før jeg solgte den. Håpløst å måtte gå igjennom så mye tull for å legge filmer inn på den. Pluss at den er egentlig ganske dårlig med mindre jeg jailbreaker den.

Er fornøyd med Galaxy tab 2 for øyeblikket.

Skrevet (endret)

2) Selv har jeg et Samsung Galaxy Tab 2 10.1 som med noen få modifikasjoner blir like rask og smooth som en iPad 2/3. De fleste er vel opptatt av skjermstørrelse, oppløsning og hvor raske de er (cpu, ram, gpu).

Kan jeg få spørre hvilke modifikasjoner det er? Har den samme.

Back to topic. Har som sagt en Tab som er relativt ny. Så har enda mye å utforske. Grunnen til at jeg kjøpte var for å ha noe lettere å bære med meg enn min 17 tommer. I tillegg til at jeg egentlig er fornøyd med min gamle og litt utdaterte telefon men ønsket noen av funksjonene til en mer moderne touchtelefon. Så da slo jeg liksom to fluer i en smekk. Jeg bruker den enda stort sett til å surfe, men planlegger å kjøpe minnekort og legge inn diverse underholdning der. Bruken kommer nok til å utvide seg etterhvert.

Nå er vel det nye Windows på vei, så da vil du kunne ha Windows på telefon og nettbrett og. Det vil vel utvide bruksmulighetene for de som velger det og.

Endret av Cordelia
Skrevet

Kan jeg få spørre hvilke modifikasjoner det er? Har den samme.

GO Launcher HD

Etter det la jeg inn Thanks Theme og fjernet docken i innstillingene, men det blir jo en smakssak :-)

Gjest Trappetroll
Skrevet

Tusen tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg har enda mer lyst på en nå. ;) Men jeg vet ikke hva jeg foretrekker av android og apple og alt det. Så er iPad eller Samsung galaxy tab best? Har vært å sett på disse to. :)

Skrevet

Samsung er nok den enkleste av de to

Vi har iPad fordi vi har iPhones og appleTV og derfor er det så enkelt å koble alt opp mot hverandre.

Men jeg hadde nok sikkert gått for samsungen dersom jeg ikke hadde hatt andre apple produkter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...