pratsom Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Ligger på sykehuset, igjen, og tanken slår meg. Finnes egentlig karma? Har egentlig alltid trodd på karma, ikke på den måten at jeg skal få det bedre i mitt eventuelt neste liv, men i mitt nåværende liv (som i "my name is earl" ) Har stort sett opp igjennom hele livet vært snill med mennesker jeg har truffet, hjelper gjerne mennesker jeg møter på gata, stiller alltid opp for venner osv. Men alikevel ligger jeg her da, og her har jeg vært mange ganger før. Er på ingen måte bitter, har opparbeidet meg mye livserfaring som jeg er taknemmelig for, og som jeg sikkert kommer til å trenge videre i livet Er bare utrolig nysgjerrig på om noen andre enn meg tror på en eller annen form for karma? funker det, eller spiller det ingen rolle om man oppfører seg jævlig mot andre?
Lutetium 71 Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Den eneste karma som funker, er lokal karma, og den "samfunnsmessige" typen. Behandler du andre bra, er det mye mulig at de behandler deg bra, i retur + at det gjør samfunnet til ett bedre sted å være for alle, om man er grei med folk. Utenom det, sorry mac. The universe doesn't care. 3
Amens Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Finnes nok neppe noen som holder score og sørger for utelling i neste liv... Men som Lutetium 71 sier, om man er snill med de rundt deg så er det ikke rart om de bhandler deg bra tilbake. Ønsker deg forøvrig god bedring^_^ 2
pratsom Skrevet 4. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2012 nei, er nok ikke noe mer der ute. Er jo ikke religiøs selv, men man vet jo aldri, mennesker tror jo på så mangt hehe Ønsker deg forøvrig god bedring^_^ takk takk
Gjest Miranda2011 Skrevet 15. desember 2012 #5 Skrevet 15. desember 2012 Tviler litt, må jeg si, har sett mennesker som oppfører som drittsekker og har et veldig så fint liv, mens andre som bare har vært snille og hjelpsomme får et mindre bra liv, så jeg vet ikke jeg, rettferdigheten råder ihvertfall ikke
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Det er en leksjon de fleste foreldre glemmer å gi barna sine: Universet er likegyldig til vår eksistens, og er jevnt over et forferdelig urettferdig sted. Men vi kan, som mennesker, forsøke å skape rettferdighet. Troen på karma er destruktiv, for den gir grunnlaget til en tankegang hvor det ikke lenger er vi som har ansvaret for å skape rettferdighet, men "kosmos" (som er en svært fantasifull og barnslig måte å tenke på). Dem som tror på karma har aldri bli helt voksne. Anonym poster: 0a4a607c9343dc693aeb88f463803a14
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Den eneste karmaen er langtidskarma. Instant-karma som i "my name is Earl" kan man da ikke tro på! Anonym poster: d58a21db8f0ff22f58e16f687e26cd81
Tullepia Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Ligger på sykehuset, igjen, og tanken slår meg. Finnes egentlig karma? Har egentlig alltid trodd på karma, ikke på den måten at jeg skal få det bedre i mitt eventuelt neste liv, men i mitt nåværende liv (som i "my name is earl" ) Har stort sett opp igjennom hele livet vært snill med mennesker jeg har truffet, hjelper gjerne mennesker jeg møter på gata, stiller alltid opp for venner osv. Men alikevel ligger jeg her da, og her har jeg vært mange ganger før. Er på ingen måte bitter, har opparbeidet meg mye livserfaring som jeg er taknemmelig for, og som jeg sikkert kommer til å trenge videre i livet Er bare utrolig nysgjerrig på om noen andre enn meg tror på en eller annen form for karma? funker det, eller spiller det ingen rolle om man oppfører seg jævlig mot andre? Livet er ikke rettferdig. Troen på karma er troen på at vi kan kontrollere livene våre, og det kan vi naturligvis ikke. Til en viss grad er det sant at vi høster som vi sår: gjør du stadig vonde ting mot andre vil du ende opp mislikt og venneløs, gjør du det gode vil folk sannsynligvis bli inspirert av det og gjøre godt mot deg. Men sykdom, skader og ulykker handler om tilfeldigheter. Livet kan ikke kontrolleres. Karma er også et livssyn som potensielt kan være menneskefiendtlig. Hvis en som tror på karma ser deg syk, kan vedkommende tenke at du er et dårlig menneske fordi du har det vondt. Det ville jo være så langt fra sannheten som mulig! Men slik kan det i verste fall gå. Karma-tro kan lede oss til å tro at alle de lidende mennesker i verden er skyld i sin egen ulykke. Karma-tro kan altså gjøre oss kalde og inhumane. Det er nettopp slik kastesystemet med "de urene" i India har fått utvikle seg. De urene får ingen hjelp, for de er selv skyld i at de er født inn i den laveste kasten. Jeg synes du skal se kritisk på karma. Ikke la deg lure til å tro at du er skyld i skader og sykdom, eller at lidende mennesker ikke fortjener hjelp og medlidenhet. Men ta vare på visdommen i at det å gjøre det gode vil få deg til å høste godhet, og at det å gjøre det vonde vil få deg til å høste det vonde. Vi mennesker speiler oss i hverandre, og møter vi godhet, vil vi være gode tilbake. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå