Blåbærmunn Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Hei, jeg og samboeren min har utbetalt ca 35000,-. Vi har huslån på ca 14000,- (+/-), og nå viser det seg at vi også har en baby på gang. Det er vårt første barn, og vi aner ikke hvor mye et barn vil koste oss. Vi har bil, og reiseutgifter på ca 3500,- (for å komme seg til/fra jobb). Noen tanker? Erfaringer? Tenker jo at vi skal klare oss, men..vi aner ikke hva vi skal forvente oss. Er forberedt på å kjøpe brukt, og arve i den grad det er mulig. Men, vi har jo ingen anelse om hva vi vil bruke i bleier i måneden engang! Hjelpes...
Horge Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Nå er jeg (heldigvis) forbi tiden med bleier og barnevogn, så priser og slikt skal jeg ikke gjette på lenger, men husker godt at jeg stilte meg de samme spørsmålene da nummer en var på vei. Min uformelle analyse i ettertid var at jeg tok i for hardt på de månedlige kostnadene. Hadde sant nok mye bruk av pupp (gratis!), og bleier, kluter og vaskemiddel var åpenbart ikke så dyrt som fryktet. På den andre siden, så innså jeg nok dessverre ikke hvor mye dilldall gravide insisterer på at man må ha i forkant av ankomsten, for "oppstartskostnaden" ble en god del større enn jeg hadde forestilt meg.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Man trenger ikke halvparten av det man har lyst på, og det aller meste kan kjøpes brukt til en brøkdel av prisen på f.eks. finn.no Anonym poster: 2ffdc3f62f695d296f8cb43cd93b4809
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 En baby er ganske billig i drift, hvis du ikke insisterer på en masse dill som stellebord (oppå vaskemaskinen eller benken på badet, eller på badegulvet for den saks skyld, fungerer flott), bleiebøtte, splitter ny hipstervogn osv. Kjøp heller litt mindre, så kan dere fylle på hvis dere har behov for det. Du vet ikke om du strengt tatt får bruk for elektrisk brystpumpe... Babyfasen er som sagt billig. Bleier osv koster ikke store summen i måneden, heller ikke går det mye til mat. Kostnadene begynner egentlig ikke å løpe før den er et år eller to: barnehage, klær og sko som slites, utstyr, bursdager hele tiden osv. Allikevel bør det være helt overkommelig på deres inntekt Anonym poster: 8da699bf2d5ec7e0aa94d271e5e22cc4
Niennas Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Bleier i Norge er billig, du finner det ikke billigere i nabolandene. For å være enda mer økonomisk så kan du kjøpe tøybleier, men det er jo en god del mer jobb enn med engangsbleier. Alt kan du kjøpe brukt, men hadde jeg vært dere hvis jeg kjøpt ny madrass (minsker faren for krybbedød, selv om den allerede er ganske liten). Nyfødtbilsete kan kjøpes brukt, da de brukes som oftest ikke mer enn i 9 måneders tid. Bilseter generelt har en kort levetid, men hvis du kjøper nyfødtbilsete av noen som kjøpte det nytt, og det aldri har vært i en kollisjon, så er det ikke noe problem. Bilstolen(e) du skal bruke etter nyfødtbilsete ville jeg ha kjøpt nytt. Vogn kan du også kjøpe brukt, men det finnes f.eks. tyske nettsider der vogner, inkludert frakt og moms, er nesten 50% billigere enn i Norge. Det er egentlig hipp som happ, men jeg tenker at du kanskje kan få mer igjen for det etter noen år, når dere skal selge den enn hva dere kunne fått for en brukt vogn (hvis den i det hele tatt holder så lenge). Jeg tror problemet, som Horge skriver, er at gravide har en tendens til å lese veldig mye på nettet, og finne "fryktelig praktiske ting", som kanskje ikke er så praktisk likevel. Du trenger f.eks. ikke lekegrind. Og ikke gjør som meg, og kjøpt babygym til 800 kr. Kjøp heller et stort leketeppe, også en billig babygym, for det tok ikke lange stunden fra babyen min begynte å leke med babygymen, til den ikke var så interessant lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå